De impact van featured snippets en vermeldingen in ChatGPT

SEO verandert de manier waarop we zichtbaarheid genereren razendsnel. Twee belangrijke ontwikkelingen die hierin een rol spelen zijn featured snippets en vermeldingen in AI-tools zoals ChatGPT. Deze tools beïnvloeden de manier waarop zoekmachines en gebruikers content vinden. Als bedrijf moet je hierin meebewegen wil je relevant blijven.

De kracht van featured snippets

Featured snippets zijn de antwoordboxen, lijsten of tabellen die je vaak boven de ‘normale’ zoekresultaten ziet in Google. Ze geven direct antwoord op de zoekopdracht, zonder dat je de pagina hoeft te openen. Ze trekken de aandacht, vergroten je zichtbaarheid én kunnen gebruikers direct navigeren naar je content. Dit verhoogt de doorklikpercentage (CTR) naar je website.

Google haalt de informatie uit pagina’s die goed geoptimaliseerd zijn en plaatst deze in de snippet. Hierom is het belangrijk content te structureren rondom veelgestelde vragen en duidelijke, beknopte antwoorden te geven. Zo vergroot je de kans om in de featured snippet te verschijnen, meer verkeer te trekken en je autoriteit binnen Google te versterken.

Collega's van SmartRanking in een meeting

Vermeldingen in ChatGPT en andere AI-tools

Zoekgedrag verschuift. Mensen stellen hun vragen steeds vaker direct aan AI-tools zoals ChatGPT. Dit betekent dat zoekmachines niet meer de enige toegangspoort zijn tot jouw content.

Vermeldingen in ChatGPT kunnen de zichtbaarheid en autoriteit van een merk vergroten, omdat gebruikers AI beschouwen als een betrouwbare informatiebron. Dit leidt tot meer naamsbekendheid, extra verkeer en zelfs directe conversies, zonder dat een gebruiker via Google hoeft te zoeken.

 

Hoe verkrijg je deze vermeldingen dan precies?

Door de AI-ontwikkelingen moet je als bedrijf niet alleen meer optimaliseren voor Google, maar ook zorgen dat je content goed presteert in AI-systemen. Als je content is geoptimaliseerd, vergroot je de kans dat ChatGPT jouw website vermeldt als bron voor een antwoord. Hoe vaker je content wordt gebruikt, hoe sterker je positie in de markt.

Om op te vallen in AI-gestuurde zoekmachines is het belangrijk dat je content niet alleen SEO-vriendelijk is, maar ook AI-proof. Hier komt Generative Engine Optimization (GEO) om de hoek kijken. Dat zich specifiek richt op de zichtbaarheid van jouw content binnen AI-gegenereerde antwoorden.

Meer weten over de invloed van AI op SEO?

Featured snippets, vermeldingen in AI-tools en de opkomende GEO-strategie zijn belangrijk voor de aanpak van jouw SEO in de toekomst. Door je content nu al te optimaliseren voor deze nieuwe zoekomgevingen, zorg je ervoor dat je voorop blijft lopen in de digitale wereld.

Wil je weten hoe je jouw SEO-strategie AI-proof maakt? Schrijf je in voor de masterclass De toekomst van SEO in een AI-tijdperk op 6 maart 2025 en ontdek, onder leiding van SEO-expert Jarik Oosting, alles over de nieuwste ontwikkelingen in SEO, inclusief GEO en AI-gedreven zoekstrategieën.