Van honderd verificatiechecks per week naar maar liefst 10.000 per dag. Dat is de groei die DataChecker realiseerde in de afgelopen tien jaar. Loyals stond aan de wieg van die enorme groeispurt. Hoe Loyals Datachecker heeft geholpen digitaal te transformeren, lees je hier!
DataChecker is dé partner als het gaat om slimme online identificatie en verificatie oplossingen. Dat doet het bedrijf voor grote namen zoals Randstad, PostNL, McDonalds en veel bedrijven uit de fintech. Met innovatieve technologische oplossingen zorgt DataChecker voor razendsnelle ID-verificaties, Right To Work Checks en customer remediation processen. Deze processen zijn volledig geautomatiseerd, end-to-end beveiligd en altijd compliant.
We kunnen DataChecker simpelweg omschrijven als de one-stop-shop voor alles wat te maken heeft met online verifiëren van persoons- en bedrijfsgegevens. Maar zo zijn ze natuurlijk niet begonnen. Toen het bedrijf nog aan het begin van het succes stond, werden veel checks (deels) handmatig gedaan. We interviewden Walter Codée – founder en CEO van DataChecker.
Walter vertelt
“Dat was een intensief proces en met het oog op schaalvergroting, niet houdbaar. In 2014 leerde ik Youri Lieberton en Loyals kennen. We zaten vaak samen aan tafel om de groeimogelijkheden van DataChecker te bespreken. Al snel concludeerden we dat het goed was om onze samenwerking te intensiveren. Dus een jaar later pakte ik mijn spullenboel en verhuisde van Reeuwijk naar Dock 15 in Mijdrecht. Doordat we letterlijk dichter bij elkaar kwamen, hebben we samen een mooie stabiele basis voor verdere groei kunnen neerzetten. Dat is absoluut de kickstart geweest voor het succes van vandaag de dag.”
Hoe hielp Loyals DataChecker digitaal transformeren?
“Vanaf het moment dat DataChecker onder een dak zat met Loyals hebben we veel gebruikgemaakt van onder andere de development specialisten van Loyals. Zij hebben ons onder andere geholpen met het bouwen van eigen software. Uiteraard hebben we overwogen om dit inhouse te doen, maar we wilden schaalbaar blijven. Dan moet je zaken uitbesteden, zo simpel is dat. Maar uitbesteden aan de softwaredevelopers van Loyals voelde absoluut niet als een moetje. Doordat we hetzelfde DNA hebben, verloopt de samenwerking eigenlijk altijd vlekkeloos. Sterker nog, we worden regelmatig verrast door de dames en heren van Loyals. Ze stellen scherpe vragen die ons aan het denken zetten en ons uiteindelijk altijd verder helpen. Wat dat betreft is de kennis en ervaring van Loyals echt onmisbaar geworden. Overigens ook de kennis met betrekking tot bijvoorbeeld video, branding en social.”
Kan je een concreet voorbeeld geven van wat Loyals voor Datachecker heeft betekend?
“Een mooi voorbeeld is dat we op een gegeven moment een zeer uitgebreide applicatie hadden met enorm veel functies. Deze was ontwikkeld met het oog op snelheid en efficiëntie, om geen ontwikkelingen in de markt te missen. Dat betekende dat we een zeer korte time-to-market hadden, maar ook minder marge. Tenslotte, veel softwareoplossingen waren vanwege de snelheid ingekocht bij partners. Om die marge op te schroeven heeft Loyals bijvoorbeeld een oplossing gemaakt die de checks in-house uitvoert. Uiteraard met een slimme doseerknop, waardoor we kunnen sturen op actuele capaciteit en oplopende wachttijd. Zo verliezen we niets aan snelheid en efficiency en winnen we tegelijkertijd op marge.”
DataChecker en Loyals in cijfers
“Waar ik ooit alleen begon, bestaan we nu uit een team van 30 man. En die checks, die zijn in de loop van de tijd verduizendvoudigd. We schrikken niet meer van tientallen duizenden controles per dag. Dat is echt een mooi verschil. De samenwerking met Loyals heeft daar echt aan bijgedragen. Daar ben ik trots op!”