Recruitment platform dat de rollen omdraait

Heyu is een nieuw recruitment platform dat vraag en aanbod van werkzoekenden en werkgevers bij elkaar brengt. Maar dan anders. Waar normaal gesproken de werkzoekende zichzelf dient te profileren, is het nu aan de werkgever om het bedrijf en de baan zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden. De kernrollen van werkgever en werkzoekenden zijn daarmee omgedraaid. Motivatiebrieven? Niet meer van deze tijd. Traditioneel CV? Weg ermee. Aan Gravity de vraag om een gebruiksvriendelijk én schaalbaar platform te ontwikkelen met een naadloze user experience en passend design dat de arbeidsmarkt op een vernieuwende en impactvolle manier bij elkaar brengt.

Heyu

Heyu is een startup van de BookThat Group, de holding waar vanuit Janic Makizodila en zijn compagnons ook al andere startups zijn begonnen. Begonnen met boekingsplatform BookThat. Een vraag en aanbod platform waar artiesten en creatieven geboekt kunnen worden door opdrachtgevers en tegelijkertijd kunnen werken aan hun online zichtbaarheid. Janic zelf werkte voordat hij met ondernemen begon bij een uitzendorganisatie. Daar zijn dan ook de eerste ideeën voor Heyu ontstaan.

“Het is altijd hetzelfde riedeltje. Een bedrijf zet een vacature online waar vervolgens iemand op solliciteert. In theorie een leuk plan, maar cijfers en de huidige arbeidsmarkt wijzen uit dat dit in praktijk niet meer werk”

“Het is altijd hetzelfde riedeltje. Een bedrijf zet een vacature online waar vervolgens iemand op solliciteert. In theorie een leuk plan, maar cijfers en de huidige arbeidsmarkt wijzen uit dat dit in praktijk niet meer werk”, aldus Makizodila. Inmiddels weet hij: het wervingsproces moet anders. “Minder focus op hard skills en meer aandacht voor wie de professional echt is. Kijkend naar een combinatie van persoonlijkheid, drijfveren, cultuurwaarden en cognitieve vaardigheden.”

aangesloten professionals
aangesloten bedrijven
berekeningen in eerste 3 maanden
Heyu
Heyu
Heyu
Heyu

Op het gemaakte platform bouwen professionals gratis een uniek profiel op aan de hand van persoonlijkheidstests die zij afnemen. De assessments bestaan uit een persoonlijkheid en cultuurwaarden test, een drijfverentest en een cognitieve test. De aangesloten bedrijven vullen op hun beurt waardes in die voor de organisatie belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de gewenste cultuur waarden en drijfveren. Op basis van beide uitkomsten matcht Heyu met behulp van machine learning de professionals met organisaties en vacatures.

Vervolgens ziet de professional met welke vacatures en organisaties hij of zij is gematcht waarna diegene kan aangeven geïnteresseerd te zijn. De organisatie kan dan alleen nog een geanonimiseerd profiel bekijken van de professional. Je ziet onder andere de werkervaring, interesses en voorgaande functies. En dus niet de naam van de persoon, foto, telefoonnummer, exacte woonplaats en e mailadres.

Pas op het moment dat er van beide kanten interesse is uitgesproken en de professional toestemming geeft voor het openbaar maken van zijn of haar profiel, wordt dit volledig zichtbaar. De volgende stap in het proces is het maken van een afspraak. De datum hiervoor kan zowel vanaf de professional als het bedrijf worden geïnitieerd. Als het gesprek heeft plaatsgevonden kan er op het platform ook nog worden aangegeven of de persoon is geplaatst.

“Gravity begreep de innovatieve visie wie wij voor ogen hadden met Heyu helemaal. Het platform moest in de eerste 3 maanden al bijna 3 miljoen berekeningen en vergelijkingen maken. De impact die dit heeft op het platform en de techniek is enorm. Een partner die in deze schaalbaarheid kan meedenken was voor ons daarom essentieel.”

Nog voor lancering zijn er meer dan vijftig bedrijven aangesloten bij Heyu. Bedrijven als AFAS, Smartphonehoesjes.nl, Keune en uitzendgroep Covebo waren er als een van de eerste bij. Nieuwe werkgevers die de waarde zien in deze nieuwe manier van personeel werven blijven zich aandienen. In zeer korte tijd meldden al meer dan 1.000 professionals zich aan. Daarbij heeft het overgrote deel een profiel aangemaakt en de benodigde assessments doorlopen. Ondertussen heeft het platform ook meerdere succesvolle matches voortgebracht. En de teller van de kandidaten en bedrijven loopt nog altijd op.

Profielfoto van specialist Tibor Uittenbogaard

Tibor