Alle woningcorporaties in Nederland staan voor dezelfde opgave: hoe krijgen we al ons bezit in 2050 energieneutraal? Er dient met veel zaken rekening gehouden te worden zoals de flora en fauna wetgeving, belangen van bewoners en het uitgavenpatroon. Om efficiënter om te gaan met deze aanvragen, dient het overgrote deel gestandaardiseerd te worden. Dat kan alleen als eerst alle informatie wordt verzameld en gedigitaliseerd. Zo ontstond het dataplatform Nijver.
Bij Nijhuis geloofden ze dat het kostbare aanvraagproces van een woningcorporatie om te verduurzamen veel sneller kon dan het gemiddelde van 20 weken. Aan Gravity de vraag om de droom van het digitaal transformeren van dit aanvraagproces te verwezenlijken.
Woningcorporaties hebben weinig zicht op hun eigen portfolio. Data die zij hiervoor nodig hebben is versnipperd en dient vanuit verschillende bronnen verzameld te worden. Dit leidt tot een inefficiënt en kostbaar aanvraagproces dat in de praktijk gemiddeld 20 weken duurt. Daarnaast worden er vaak dezelfde afwegingen gemaakt, terwijl 80% van alle projecten op elkaar lijkt en slechts 20% afwijkt.
Het project startte vanuit dit inzicht met een discovery fase waar kritisch werd gekeken naar het huidige proces van Nijhuis. Tijdens workshops werden de stakeholders uitgedaagd om opnieuw naar hun idee te kijken en bepaalde aannames en visies aan te scherpen. De doelgroep werd opnieuw beschreven en ook bevraagd tijdens diepte-interviews om de behoeftes steeds beter te begrijpen.
Tijdens het project is een Agile Coach vanuit Gravity aangesloten geweest die ook de teams van Nijhuis heeft gecoacht. Door altijd vanuit de klant te denken en te weten waar je naartoe wilt werden stappen gezet. Uiteindelijk is het daadwerkelijke platform in de development fase gemaakt en uitgebreid getest en gevalideerd voor livegang.
In 2022 is Nijver samen met Gravity genomineerd voor de Dutch Interactive Awards in de categorie Digitale Transformatie.
Vanuit verschillende databronnen verzamelt Nijver nu alle benodigde informatie die voor woningcorporaties nodig is. Met een druk op de knop krijgen woningcorporaties middels een overzichtelijk dashboard direct inzicht op de duurzaamheid, kwaliteit, CO2-uitstoot, huurderstevredenheid, huursom, energiekosten en leefbaarheid van hun woningportefeuille.
Nijver geeft een investeringsoverzicht weer waarmee woningcorporaties geadviseerd worden hoe zij hun doelstellingen op deze thema’s kunnen behalen. Dit resulteert in een slim en doordacht onderhoudsplan of verbeterstrategie met een bijbehorende kostenbegroting. Zo wordt direct duidelijk hoeveel impact dit maakt op hun portfolio en welke budgetten daarvoor nodig zijn. Vervolgens kan een aanvraag bij akkoord, worden doorgezet als opdracht bij het juiste bouwbedrijf.
Alan Bosch — Directeur Nijhuis Apeldoorn
Gravity heeft ons geholpen een platform te bouwen waarbij investerings- en onderhoud beslissingen simpel en snel gemaakt kunnen worden. Afwegingen worden nu een stuk makkelijker!
Waar investeringsplannen opmaken voorheen honderden uren kostte, kan dit nu binnen een aantal clicks. Door het onderhoud- en verduurzamingsproces van woningcorporaties te standaardiseren en digitaliseren, kan de bouw sneller verduurzamen dan ooit voor mogelijk werd gehouden. Misschien wel (ruim) voor 2050!
Nijver wilde in het eerste kwartaal van 2022 haar eerste, betalende klant binnenhalen. Hierin zijn ze geslaagd. Vanuit de traditioneel gedreven markt wordt er positief en nieuwsgierig gereageerd op de disruptieve, reuzenstap die Nijver heeft gemaakt. Nieuwe inzichten om het platform door te ontwikkelen worden opgedaan.