SEO migratie voor 41 websites

AutoCircuit, voorheen Handelsprijzen, heeft de Handelsprijzen websites overgenomen, waarna het plan is ontstaan om één occasion platform voor (Noord-)Nederland te maken. Vanuit NDC Mediagroep kreeg Loyals Group label SmartRanking de opdracht voor het SEO migratie traject.

seo-bureau-case-study-autocircuit-1280x900

In 2019 heeft de NDC Mediagroep 41 verschillende occasion websites overgenomen, die allemaal naar één nieuw platform gemigreerd moesten worden: AutoCircuit. Als zoekmachine optimalisatie bureau zijn wij het vaste aanspreekpunt van de NDC Mediagroep voor SEO-vraagstukken en heeft SmartRanking de volledige SEO migratie voor dit traject verzorgd. Van het opstellen van het migratieplan tot het schrijven en testen van redirects.

URL's gemigreerd
websites samengevoegd tot één
Autocircuit-sfeerbeeld1
Autocircuit-sfeerbeeld2
seo-bureau-case-study-autocircuit-1280x900

SEO migratie voor AutoCircuit
AutoCircuit, voorheen Handelsprijzen, is onderdeel van NDC Mediagroep. NDC mediagroep heeft de Handelsprijzen websites overgenomen, waarna het plan is ontstaan om één occasion platform voor (Noord-)Nederland te maken. Vanuit NDC Mediagroep kregen wij via Iwan Post, online marketeer, het verzoek om te helpen bij het SEO migratie traject. Een foute migratie kost namelijk kostbare posities.

De uitdaging van de SEO migratie
Aan de hand van onze 7 stappen voor een SEO migratie zijn wij aan de slag gegaan met het inventariseren van de wijzigingen die gaan plaatsvinden, de betrokkenen en het uitvoeren van een nulmeting. Met de nulmeting houden we na livegang goed de effecten van de migratie in de gaten, om er zeker van te zijn dat de migratie goed verloopt. Direct bleek dat er een geheel nieuw platform ontwikkeld zou worden door een externe webdeveloper. Hierbij zouden alle URLs gaan wijzigen, geen enkele URL bleef dus hetzelfde.

De tweede grote uitdaging was daarnaast dat alle individuele websites als audi-kopen.nl, mercedes-kopen.nl en bmw-kopen.nl samengevoegd moesten worden tot autocircuit.nl. In totaal bestonden er 41 van deze “merkplatformen”. Bij de inventarisatie kwam gelijk een derde uitdaging om de hoek kijken: niet alle automodellen van de oude platformen zouden worden overgenomen op het nieuwe platform.

Verhuisplan opstellen en redirects schrijven
Om op de juiste manier redirects op te kunnen stellen hebben wij samen met Iwan Post de nieuwe URL-structuur bepaald, waarbij rekening werd gehouden met de verschillende modellen en de bestaande situatie. Na het opstellen van de nieuwe URLs zijn wij aan de slag gegaan met het opstellen van het verhuisplan en het schrijven van de RegEx redirects. Handmatig redirects opstellen was onbegonnen werkt, aangezien het 41 verschillende websites betroffen met in totaal ruim 4.000.000 URLs.

Met behulp van goed uitgedachte RegEx redirects en goed verhuisplan konden we vervolgens de redirects simuleren, zodat ze op de juiste manier getest worden. Al snel bleken er een aantal redirects niet helemaal goed te verlopen, waarna de RegEx scripts verfijnd zijn en opnieuw getest werden. Hierbij werd ook specifiek naar redirect loops gekeken.

Migratie in gang zetten
Na de uitgebreide tests, implementatie van technische SEO verbeteringen en het vullen van het platform door NDC Mediagroep kon de migratie in gang gezet worden. Tijdens de migratie hebben wij de platformen goed in de gaten gehouden, zodat we ervan verzekerd waren dat de migratie goed verliep. In de periode na de migratie hebben we vervolgens op basis van de nulmeting, Google Search Console en aanvullende tooling de URLs goed in de gaten gehouden.

Het resultaat
Intussen zijn de oude URLs door Google goed verwerkt en ontvangt AutoCircuit maandelijks tienduizenden bezoekers vanuit Google. Dit biedt een goede basis voor verdere organische groei.

Profielfoto van specialist Tibor Uittenbogaard

Tibor