Internationaal SEO-traject voor Payt

Payt, een van de snelst groeiende fintech-bedrijven in Nederland, is opgericht in 2013 met de overtuiging dat debiteurenbeheer efficiënter kan. In 2017 werd Payt bekend als hoofdsponsor van FC Groningen en sinds 2020 is het bedrijf ook actief in België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Later zijn Duitsland en Spanje toegevoegd, waardoor Payt blijft groeien en duizenden bedrijven helpt hun debiteurenbeheer te automatiseren.

payt-online-finance-sfeerbeeld4

SmartRanking en het Payt-team werken samen om de zichtbaarheid en het genereren van leads in Nederland, Duitsland, België, Spanje en het Verenigd Koninkrijk te verbeteren.

De meest complete software op het gebied van debiteurenbeheer
Payt, een van de snelst groeiende fintech-bedrijven in Nederland, is opgericht in 2013 met de overtuiging dat debiteurenbeheer efficiënter kan. In 2017 werd Payt bekend als hoofdsponsor van FC Groningen en sinds 2020 is het bedrijf ook actief in België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Later zijn Duitsland en Spanje toegevoegd, waardoor Payt blijft groeien en duizenden bedrijven helpt hun debiteurenbeheer te automatiseren.

Uitdagingen in deze case

  • Verschillende behoeften per land | Veel marketeers en ondernemers realiseren zich niet dat bedrijfsadministratie in elk land anders wordt uitgevoerd en dat gebruikers op verschillende manieren zoeken. Hierdoor verschillen de informatiebehoeften van Payt’s doelgroep per land. In het Verenigd Koninkrijk is “cash allocation” een veelgebruikt begrip, terwijl dit in Nederland nauwelijks wordt gebruikt.
  • Migratie naar een ander domein en CMS | Payt is opgericht in Groningen en richtte zich oorspronkelijk voornamelijk op de Nederlandse markt. Door de uitbreiding naar het buitenland in 2020, moest de website payt.nl veranderen en verhuizen naar paytsoftware.com. Tegelijkertijd is er gekozen voor een ander CMS om de internationale ambities te realiseren. Een combinatie van CMS-wijziging en migratie naar een nieuw domein is altijd spannend.
  • Meertalige SEO in een complexe markt | Het opzetten van een succesvolle SEO-strategie in de financiële markt is uitdagend, onder andere vanwege Google E-A-T en YMYL en lokale regelgeving per land. Zo is in Spanje vanaf 2022 digitaal factureren verplicht voor elk bedrijf, terwijl in Duitsland nog vaak de fax wordt gebruikt.
762% groei in SEO marktaandeel
223 zoektermen in de top 10
1061% groei in organische bezoekers
5x ROI op de SEO investering
payt-online-finance-sfeerbeeld
payt-online-finance-sfeerbeeld3
payt-online-finance-sfeerbeeld2

SEO-traject voor Payt
Sinds januari 2020 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Payt, met als doel het vergroten van de zichtbaarheid in alle actieve landen. In januari 2020 zijn we gestart met optimalisaties in Nederland, maar we ondersteunen Payt nu in alle landen waar ze actief zijn vanwege hun internationale uitbreiding.

De doelstelling vanuit Payt
Payt heeft gevraagd om te zorgen voor meer leads vanuit Organic Search. Op deze manier is Payt niet afhankelijk van één marketingkanaal voor het werven van nieuwe klanten. Daarbij moeten topposities behaald worden op relevante zoektermen en moet de investering in organisch zoeken een positieve ROI opleveren.

De aanpak voor dit project
Bij SmartRanking geloven we dat zoekmachineoptimalisatie meer is dan een paar trucjes. Bij SEO draait het om het verbeteren van websites om betere antwoorden te geven op de vragen die de doelgroep heeft, waarbij de gebruiker van de website centraal staat. Daarom werken we met een grote en altijd acturele set van SEO tools en hulpmiddelen.

Om dit voor Payt te realiseren, zijn we het project gestart met een technische audit (gericht op onder andere laadsnelheid), internationaal zoekwoordenonderzoek en een contentplanning. Met het zoekwoordenonderzoek hebben we in kaart gebracht hoe de doelgroep zoekt. Vervolgens hebben we op basis van data, zoals het marktaandeel van Payt, prioriteiten bepaald voor on-page optimalisaties op de website.

Bij on-page optimalisaties kijken we voortdurend naar het marktaandeel van verschillende groepen zoektermen, waarmee maandelijks prioriteiten worden bepaald voor optimalisaties en contentcreatie. Hierbij staat betrouwbaarheid centraal vanwege Google E-E-A-T en YMYL. Om dit op te bouwen en uit te stralen naar de doelgroep, zijn er verschillende optimalisaties in elke taal doorgevoerd. Zo heeft het Payt auteursbiografieën toegevoegd, een goede “over ons” pagina opgesteld en zichtbaar gemaakt wie er allemaal bij Payt werken.

Hoewel de grootste focus ligt op het verbeteren van de website zelf, wordt er ook enige tijd besteed aan linkbuilding. We willen geen lage kwaliteit backlinks verkrijgen (zoals directories), maar relevante plaatsingen op websites die er toe doen. Dit heeft geresulteerd in artikelen op onder andere marketbusinessnews.com (427.000 organische bezoekers p.m.), digitalconnectmag.com (1,7 miljoen organische bezoekers per maand) en consultancy.nl (68.000 organische bezoekers p.m.).

Dankzij maandelijkse optimalisaties op het gebied van techniek, UX, content en autoriteit zorgen wij samen met het Payt-team voor verdere groei van de vindbaarheid van de website.

Het behaalde resultaat
Door te focussen op de gebruiker, behalen we samen met Payt mooie resultaten. De regelmatige updates van Google hebben meestal een positieve impact op de vindbaarheid, waardoor we steeds goede stappen zetten. Het enthousiaste en betrokken team van Payt zorgt voor een prettige samenwerking en vormt de basis van onze langdurige samenwerking.

  • 762% groei in SEO marktaandeel
  • 223 zoektermen in de top 10
  • 1.061% groei in organische bezoekers
  • 5 ROI op de SEO investering
Profielfoto van specialist Tibor Uittenbogaard

Tibor