Zoekmachine marketing voor het MKB. Uitbesteden of niet?


Stel je voor. Je krijgt minder klanten binnen via Google dan voorheen. Een collega van je heeft ooit een SEO-cursus gevolgd en een andere heeft wel eens een AdWords campagne opgezet. Dan vraag je hen toch gewoon om je site weer wat hoger te krijgen in de zoekresultaten? De praktijk blijkt meestal niet zo simpel. Zoekmachine marketing is een specialisme dat continu up-to-date kennis vereist. Heb je al die kennis zelf in huis of kan je het beter (gedeeltelijk) uitbesteden?

Wat is zoekmachine marketing? Waarom is het belangrijk?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is zoekmachine marketing ook alweer en waarom is het zo belangrijk? Zoekmachine marketing is een verzamelterm voor alle acties die nodig zijn om (delen van) je website hoger in zoekmachines te laten scoren.

Het belangrijkste onderscheid kun je daarbij maken tussen zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

We spreken trouwens over ‘zoekmachine’, maar in de (Nederlandse) praktijk komt dat vooral neer op Google. Want eerlijk, hoe vaak gebruik jij Bing om iets op te zoeken? 89% van desktopzoekers gebruikt Google als zoekmachine. En zelfs 98% van de smartphonebezitters gebruikt het! (cijfers Q4 2017).

Oh, en waarom is het belangrijk? Nou… Hoe slimmer je zoekmachine marketing inzet, hoe meer mensen via Google op jouw website belanden.

De evolutie van SEO: van keyword stuffing tot rich snippets


Zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat over alle ‘gratis’ manieren om je online content hoger in de zoekresultaten te laten scoren. Online content is alles met tekst, afbeeldingen of video.

In de basis is SEO door de jaren heen hetzelfde gebleven. De cursus die je collega een paar jaar geleden heeft gevolgd, is dus zeker niet waardeloos! Het is nog steeds belangrijk dat je website...

• snel laadt (liefst binnen 1 seconde);
• een duidelijke structuur heeft;
• heldere, relevante en doelgerichte content biedt;
• de metatag duidelijk beschrijft waar elke pagina over gaat;
• er een relevante zoekterm in de titel, URL en eerste 100 woorden staat;
• links naar je website komen van hoogwaardige bronnen;
• links naar andere sites verwijzen en relevante bronnen.

Maar er is ook een hoop veranderd. De 5 belangrijkste veranderingen:

#1 Mobile first

Steeds meer Nederlanders zoeken via hun smartphone. Ze kopen ook vaker direct op hun mobiel. Snelle, mobielvriendelijke (a.k.a. responsive) pagina’s scoren daarom hoger in Google. Quick win!

#2 Niet te veel keywords

Een paar jaar geleden kon je met heel veel zoektermen op je pagina nog hoger in de resultaten eindigen. Tegenwoordig is dit overmatig gebruik van keywords juist een reden voor Google om je pagina te negeren. Hij heeft je door…

#3 Spraakgestuurd zoeken

Gesproken zoekopdrachten winnen terrein. Niet alleen op smartphones, maar ook de zogenaamde “smart speakers” komen eraan. Dit zijn draadloze apparaten met een ingebouwde virtual assistant. Je kan dus in spraak instructies geven. Wanneer je jouw VA iets vraagt, zal deze

het antwoord opzoeken in Google. Siri doet dit ook al. Door jouw webteksten in spreektaal te schrijven kom je dus hoger in de resultaten.

#4 Featured snippets

Stel tegenwoordig een vraag aan Google (bijv. ‘Hoe maak ik cranberrysap’) en de kans is groot dat je direct een antwoord (een featured snippet) ziet zonder door te hoeven klikken. Fijn voor de Google-gebruikers, minder fijn voor website-eigenaren. Dit betekent namelijk minder websitebezoekers en een lagere kans op conversie.

#5 HTTPS

Een website met HTTPS-verbinding is veiliger dan een HTTP-site. De gegevens en data zijn namelijk versleuteld. Goed beveiligde websites met een HTTPS-certificaat krijgen voorrang in de zoekresultaten. Waarom? Omdat Google het belangrijk vindt dat websites goed beveiligd zijn. Daarom belonen ze deze websites met een hogere ranking. Veel gegevens die Google-gebruikers communiceren zijn namelijk vertrouwelijk.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Recent kondigde Google grote veranderingen in de rankingmethodes aan met updates (‘Panda’, ‘Penguin’ enz.), tegenwoordig gebruikt de zoekmachine zelflerende algoritmes die zich voortdurend aanpassen.

SEA: steeds meer concurrentie

Search Engine Advertising (SEA) gaat over betaald adverteren via zoekmachines. Advertenties zijn dé grote inkomstenbron van Google. Daarom zal het bedrijf er alles aan doen om adverteren interessant te houden. Je hebt als ondernemer inmiddels enorm veel mogelijkheden om advertenties af te stemmen op jouw doelgroep. Één probleem: je concurrent heeft die mogelijkheden ook.

Bij zoekmachine adverteren gaat het daarom om slim nadenken. Op welke zoektermen wil je door wie gevonden worden?

De intentie van de zoeker is daarbij erg belangrijk. Is iemand daadwerkelijk op zoek naar jouw product of dienst? Of wil hij of zij alleen
maar wat informatie? Of heeft hij/zij een probleem, maar is diegene zich nog niet bewust van de oplossing? Laten we het iets tastbaarder maken. Stel: je hebt een truienwinkel. Zo zien de zoekopdrachten er waarschijnlijk uit met verschillende zoekintenties:

Zoekintentie Zoekwoord in Google
Op zoek naar product  Warme zwarte trui kopen
Informatie zoeken Welk modeltrui staat mij het  beste?
Niet bewust van oplossing, wel bewust van probleem. Ik heb het koud, wat moet ik doen?


Natuurlijk een beetje overdreven, maar dan snap je ongeveer wat er wordt bedoeld met verschillende zoekintenties.

Advertenties bij zoektermen waarin de intentie het duidelijkst is (bijv. ‘Warme zwarte trui H&M kopen’) kosten je ook het meeste geld. De truc is dan ook om bij zoekmachine adverteren op zoek te gaan naar de termen die veel serieuze bezoekers trekken tegen relatief lage kosten.

It’s all part of the plan

Uiteindelijk is zoekmachine marketing natuurlijk slechts een onderdeel van een bredere online strategie. Behalve leads binnenhalen via Google, moet je ook nog nadenken over bijvoorbeeld een social media-beleid, een e-mail marketingstrategie en hoe je bezoekers eenmaal op je website converteert naar terugkerende klanten.

Bij sommige mkb’ers is zoekmachine marketing een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan een snel groeiende webshop. Daar kan het zeker een goed idee zijn om een fulltimer aan te nemen voor SEO en SEA-werk.

Zoekmachine marketing uitbesteden

Bij de meeste bedrijven is zoekmachine marketing enorm belangrijk, maar niet genoeg werk voor een fulltime vacature. Tel daarbij ophoeveel tijd en geld je kwijt bent om steeds op de hoogte te blijven van alle SEO en SEA trends en ontwikkelingen…Als je het totaalplaatje bekijkt, ben je vaak goedkoper uit door een gespecialiseerd bureau in te huren. Die weten niet alleen hoe je het maximale uit SEO en AdWords haalt, maar ook hoe je zorgt dat dit bij je strategie aansluit.

Wil je zelf leren hoe je zoekmachine marketing inzet? Bekijk dan eens de Masterclass Online Marketing. Liever uitbesteden aan onze online specialisten? Geen probleem, ze helpen je graag verder.

 

 

 

 



 

Reserveer vrijblijvend een plek!

t.b.v. Je certificaat van deelname

t.b.v. Je certificaat van deelname

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.