Wordt YouTube jouw social media succesverhaal?


Stiekem zijn we allemaal gek op succesverhalen. Het liefst ben je er zelf één van. Wees als bedrijf actief dan op YouTube. Op een simpele manier bereiken jouw diensten of producten daarmee nóg meer potentiële klanten. Dat social media bijna onmisbaar is bij een marketingstrategie is geen nieuws. Toch wordt YouTube nog te weinig aan het lijstje van Facebook, LinkedIn en Instagram toegevoegd. De meeste bedrijven weten wel dat video werkt. Maar hoe je videomarketing nu precies inzet weten de meeste bedrijven niet. Onze videomarketing-specialisten weten dit wel en helpen je graag verder.

Beter gevonden worden? YouTube!

YouTube en Google hebben meer met elkaar te maken dan je zou denken. YouTube is een onderdeel van Google - dat verklaart al een hoop. Hoe zorg je dat jouw YouTube-activiteiten aansluiten op je SEO-strategie voor Google? Bij het weergeven van zoekopdrachten laat Google vaak ook YouTube-resultaten zien. Deze resultaten worden net als de gewone resultaten geselecteerd op basis van relevantie.

Daarom een paar tips om YouTube te gebruiken voor betere online vindbaarheid:

  • Gebruik net als bij je SEO-strategie altijd relevante zoekwoorden. 
  • Plaats deze zoekwoorden in de beschrijving van je filmpje.
  • Plaats een link naar de desbetreffende webpagina in de beschrijving, dan genereer je makkelijk kliks naar je website.

Door goed gebruik te maken van YouTube sla je twee vliegen in één klap, namelijk content creatie én zoekmachineoptimalisatie.

Daarnaast is YouTube zelf ook een zoekmachine: één speciaal voor video’s. Veel websites maken gebruik van YouTube en je komt video’s tegen die embedded op de website worden vertoond. Dit verhoogt het aantal views en heeft dus ook invloed op de ranking.

Youtube tips & good-to-knows

Wist je dat er op YouTube meer naar filmpjes wordt gezocht met ‘waarom’ en ‘hoe kan ik’ dan naar liedjes van artiesten? Daar liggen ontzettend veel kansen. Heb je een dienst of product dat uitleg of demonstraties kan gebruiken? Maak daar dan gebruik van. Het voordeel van videomarketing is dat het een persoonlijke vorm van contact is. Kijkers krijgen zo een duidelijk beeld en een gezicht bij je bedrijf. Je hebt zelf de regie in handen. Jij bepaalt welke bedrijfspersoonlijkheid je uitdraagt. Met een eigen YouTube-kanaal creëer je relatief makkelijk een social media community met volgers. Je laat als bedrijf jouw kennis en deskundigheid zien. En dat is waar succesvolle online marketing om draait: relevante, waardevolle content aanbieden.

Schakel andere relevante video’s uit

Aan het eind van een filmpje worden er ‘andere relevante video’s’ als voorbeeld weergegeven. Schakel dit op je eigen website liever uit, want je wilt je bezoekers natuurlijk niet naar de concurrent sturen. Wel kan je doorverwijzen naar een eigen gerelateerde video. Dit doe je op YouTube via je creator studio. 

The road to success

Succes met YouTube begint bij een sterke videostrategie. Belangrijk: dat deze aansluit op je bestaande social media-strategie en je SEO-strategie. Een goede strategie zorgt dat je je content op meerdere kanalen kunt gebruiken. Voorbeeld: filmpjes gebruik je niet alleen op je website, maar ook op social media zoals Facebook. Alleen met iets andere afmetingen en een andere lengte. Videomarketing kan jouw bedrijf veel opleveren. Maar dan moet je wel weten wat je doet.

Het is duidelijk dat ook jij ‘iets’ met video moet doen als je meer online succes wilt. Een open deur? Misschien. Maar je zult er versteld van staan hoeveel bedrijven nog niets met video doen. Laat deze kans dus niet liggen als ondernemer. Belangrijk om te bedenken voordat je begint: waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Wat voor content wil je met jouw doelgroep delen?

Onze online marketingspecialisten bedenken samen met jou een strategie die aansluit bij je doelstellingen. Zo helpen we jou om één van die succesverhalen te worden. Wanna go for it? Vul het formulier hieronder in - dan nemen we snel contact met je op.

Let’s get in touch
Ik wil met YouTube aan de slag
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.