Waarom adverteren op Facebook?


Veel bedrijven adverteren online op Google en offline door middel van print, radio of televisie. Een combinatie van verschillende kanalen werkt vaak versterkend. Denk maar eens aan de combinatie van online en offline, mensen zien of horen een advertentie en zoeken op internet naar het bedrijf. Vaak doen ze dat via Google. Logisch dus, dat veel bedrijven adverteren via AdWords.

Maar er zijn meer mogelijkheden op het gebied van adverteren. Denk eens aan adverteren op social media. Het merendeel van de Nederlanders gebruikt social media. Dat betekent dat er meer dan voldoende kansen voor jouw bedrijf liggen. Facebook is in Nederland het grootste platform met 9,5 miljoen gebruikers. Bij adverteren op Facebook kun je jouw advertentiedoelgroep ontzettend specifiek definiëren, want de gebruikers laten allerlei persoonlijke gegevens achter. Ze tonen interesse in bepaalde onderwerpen of berichten, geven aan wat hun huwelijke staat is, waar ze wonen, checken in op bepaalde plaatsen en ga zo maar door. Dat biedt advertentiekansen.

Wat zijn de voordelen van adverteren op Facebook?

1. Specifiek segmenteren

In tegenstelling tot traditionele media is het met Facebook mogelijk om enorm exact te segmenteren en je advertentiebudget effectief in te zetten. Ga maar na: als je een advertentie in de krant plaatst, kan je niet kiezen welke leeftijdscategorie je advertentie ziet. Of dat alleen mensen met bepaalde interesses je advertentie zien. Op Facebook kan dit wel. Tenminste, als je een goede doelgroep samenstelt.

Je kunt kiezen of je je wil richten op nieuwe of bestaande klanten, of een zeer specifieke (nieuwe) doelgroep samenstellen. Voorbeeld: zo is het mogelijk om vrouwen uit Haarlem, tussen de 30 en 45 jaar, met 1 of meer kinderen en interesse in luxe, direct te bereiken. Wat dacht je van advertenties tonen aan mensen die Facebook-vrienden zijn met mannen die binnen nu en 7 dagen jarig zijn? Of advertenties tonen aan vrouwen die dagelijks langs een bepaalde locatie rijden?

Zo’n specifiek en toch ook groot bereik is alleen met adverteren op Facebook mogelijk. Dit komt door het hoge aantal actieve gebruikers. Maar Facebook biedt nog meer. Je kunt een bestand met e-mailadressen uploaden, zodat jouw advertenties aan je klanten worden getoond ook al volgen ze je niet op Facebook. Of zorgen dat Facebook de advertenties toont aan mensen die op jouw huidige klanten lijken: look-a-like adverteren. Daarnaast kan je Facebook als remarketing-kanaal inzetten.

2. Adverteren op basis van je doel

Want iedere marketingactie heeft een goed plan nodig, dus ook adverteren op Facebook. Facebook biedt veel mogelijkheden op het gebied van campagnes, waardoor het voor veel verschillende doelen kan worden gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor meer verkeer naar je website, meer verkopen of meer naamsbekendheid genereren. Afhankelijk van deze keuze, bepaal je op welke doelgroep jullie je gaan richten.

3. Voordelig adverteren

Natuurlijk heb je zelf in de hand hoeveel je uitgeeft voor je Facebook-campagnes. Je kunt het zo duur maken als je zelf wil. De kosten verschillen ook per doelstelling. Maar hoe dan ook: adverteren op Facebook is de voordeligste manier van adverteren die er bestaat. Er zijn namelijk, zoals eerder genoemd, ontzettend specifieke segmentatiemogelijkheden. Je advertentiebudget zet je dus maximaal in, elke cent die je uitgeeft bereikt een relevante doelgroep. Je verspilt op deze manier geen advertentiebudget.

Wat is belangrijk als je aan de slag gaat met adverteren op social media?

Facebook biedt behoorlijk wat mogelijkheden en wat we hierboven hebben genoemd is nog niet eens alles. Als je aan de slag gaat met de advertentiemogelijkheden van Facebook is het wél belangrijk dat er ook wordt gemeten. Meten is weten. Om resultaten van Facebook goed te kunnen meten, adviseren we om de Facebook-pixel op je website te laten plaatsen. Deze pixel geeft je informatie over het verkeer naar je website en de conversie die dankzij een bepaalde campagne heeft plaatsgevonden. Zo kan je kijken welke advertenties goed werken, en welke minder goed.

Tips om zelf aan de slag te gaan met adverteren op Facebook

- Bepaal de doelstelling

Omdat er zo veel mogelijk is met adverteren op Facebook, is het belangrijk om een doordachte keuze te maken. Zomaar iets aanklikken kan je veel geld kosten. Kies je beter voor branding, engagement of juist voor conversie? Afhankelijk hiervan moet er een keuze worden gemaakt voor de doelgroep.

- Varieer en blijf testen met doelgroepen en campagnes

De mogelijkheden qua segmenteren en soorten campagnes bij Facebook zijn eindeloos. Dat betekent dat je of direct precies de goede instellingen kiest (kleine kans), of het erg verkeerd kan doen (grotere kans). Alleen door te testen en te meten kun je erachter komen wat voor jou de juiste is. Maar ook dit kan weer per doelstelling variëren.

- Stimuleer engagement

Kies voor een kick-ass video, gave afbeeldingen en pakkende titels. Zorg dat je opvalt! Met advertenties betaal je voor bereik en impressies. Hoe beter je advertentie aanslaat, des te meer reacties en likes je krijgt. Het gevolg is ook gratis organisch bereik en een goede relevantiescore. Op die manier kun je met een beperkt budget een mooi bereik genereren.

- Zorg voor een pakkende en interessante boodschap

Maak gebruik van vraagstellingen, USP’s of een specifieke actie, afhankelijk van jouw doel met de advertentie. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat mensen op jouw advertentie klikken. Door mensen nieuwsgierig te maken, bereik je dit makkelijker. Zorg wel dat de trigger klopt met de informatie erachter, want een resultaat dat niet aan de verwachting van de bezoeker voldoet is slecht voor jouw bedrijf. Je verliest geloofwaardigheid en in een nog vervelender geval klikken mensen je advertentie weg. Dit heeft een negatief invloed op je relevantiescore. Deze score heeft invloed op het bereik en de kosten van de advertentie.

Zelf doen of toch liever uitbesteden?

Zelf een advertentie aanzetten op Facebook is een piece of cake. Zelf écht effectieve advertentie(campagnes) opzetten is al een stuk lastiger. Het adverteren is een verdienmodel voor Facebook. Ze doen hun best om zoveel mogelijk advertenties binnen te slepen. Je hebt bijvoorbeeld bij elke Facebook-bedrijfspost de optie om het bericht te promoten. Maar adverteren is niet geschikt voor alle berichten die je op de bedrijfspagina plaatst. Ook is Facebook niet altijd even onpartijdig als het op de breedte van de doelgroepselectie aankomt. Facebook heeft natuurlijk als

doel om zoveel mogelijk advertentiebudget binnen te halen. En dat is waarschijnlijk nou nét wat jij niet wil...

Zoals we hierboven al vertelden zijn er heel veel punten waar je aan moet denken om een advertentie effectief en rendabel te krijgen. Het goed inzetten van Facebook-advertenties is dan ook een vak apart. Voorkom onnodige kosten en frustratie en maak gebruik van onze Facebook advertising-specialisten. Ze zijn er om jou te helpen.

 

 

 

 

 

Let’s get in touch
Interesse gewekt of gewoon een vraag? neem contact op met ons
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.