Hoe heeft een logo invloed op jouw
bedrijf?


Is het je ooit opgevallen dat sommige van 's werelds beste logo's geen zin hebben? Althans niet op het eerste gezicht. Met de mooie kleuren en lijnen is vaak niks mis, maar niet zelden wordt de merkidentiteit compleet genegeerd. En juist die identiteit is waar een logo voor staat. Een sterke merkidentiteit is ontzettend belangrijk voor ieder bedrijf dat herkenbaar wil zijn.

Maar waar moet een goed logo aan voldoen?

Daar is in onze ogen een heel simpel antwoord op. Het moet voldoen aan het KISS-principe. KISS staat voor Keep It Simple, Stupid, oftewel ‘houd het supersimpel’. Een logo moet daarnaast ook flexibel en tijdloos zijn. Dit klinkt ingewikkelder dan het is, maar als je vooruitdenkt dan scheelt dit in de toekomst een hoop gedoe en geld. Met flexibel bedoelen we dat het logo bruikbaar moet zijn voor verschillende media en achtergronden. Daarom is het belangrijk om dit van tevoren te testen en bijvoorbeeld ook te kijken hoe jouw logo er in het zwart-wit uitziet. Goed om rekening mee te houden: een kleine logo-aanpassing in de loop van de tijd kan geen kwaad, maar een complete metamorfose is killing voor je herkenbaarheid.

Hoe scoort jouw logo?

Je wilt dat mensen jouw logo onthouden. Kleurkeuze en een magische combinatie van slimheid en subliminale associatie does the trick. Jouw logo is vaak het eerste dat (potentiële) klanten zien. En je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Sluit jouw bedrijf bij je klanten aan? Ben je net als de potentiële klant hip en elegant of juist modern en strak? Ben je een echte pro of meer een hobbyist? Al deze (voor)oordelen kunnen in je voordeel werken, zolang het maar aansluit op de wensen van je klant. Een logo zegt namelijk ontzettend veel. Het communiceert de kernwaarden en de boodschap van jouw bedrijf. Wedden dat een logo meer invloed heeft dan je denkt?

Merkidentiteit en merkimago: close the gap

Logo, merkidentiteit en merkimago zijn drie verschillende dingen, maar ze zijn wél sterk met elkaar verbonden. Ieder bedrijf of merk heeft een eigen identiteit en kernwaarden waar ze voor staan. Dit is heel iets anders dan een imago. Een imago is namelijk hoe anderen jouw merk of bedrijf zien.

Oftewel, imago is de buitenkant en identiteit de binnenkant. De kunst is om deze twee met elkaar te matchen. Visuele uitingen helpen hierbij. Het logo en beeldmateriaal zijn hierbij belangrijk, maar ook je tone of voice. Door je logo én tone of voice goed aan te laten sluiten op de kernwaardes van jouw merk of bedrijf, zorg je ervoor dat imago en identiteit dichter bij elkaar komen.

Het doel? Dat design de bedrijfsdoelstellingen en kernwaarden weerspiegelt. Door op deze manier als bedrijf naar het logo en de identiteit te kijken, blijf je weg bij de eindeloze discussie over of iets mooi of lelijk is. Want iedereen heeft zijn eigen persoonlijke mening, dat betekent niet altijd dat de doelgroep dit ook vindt.

Vroeger zag je het terug op het briefpapier, maar tegenwoordig kom je ze echt overal tegen. Op social media, in advertenties, op stationary. Laat je een logo ontwerpen? Dan moet je hier dus al over na hebben gedacht. Op welke kanalen ben je zichtbaar en hoe past het logo binnen deze communicatiekanalen?

Kort samengevat: bij het ontwerpen van een kick-ass logo komt stiekem dus best veel kijken. Heb je hulp nodig? Onze offline-Loyals helpen je hier graag bij. Laat het door het formulier hieronder even weten, dan nemen we snel contact met je op.

Let’s get in touch
Interesse gewekt of gewoon een vraag? neem contact op met ons
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.