Affiliate Marketing: wat is het en hoe werkt het?


Affiliate marketing is in verhouding tot andere online marketingactiviteiten, zoals SEO, SEA en social media, veel minder bekend. Het kan misschien zelfs wel een ondergeschoven kindje worden genoemd, maar dat is zeker niet terecht. Er zijn genoeg succesverhalen van bedrijven die juist met affiliate marketing heel groot zijn geworden. Denk aan bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Zalando. Zij hebben hun verkoopaantallen dankzij affiliate marketing flink weten te verhogen. Benieuwd of ook jouw omzet met deze manier van online marketing omhoog kan?

Wat is affiliate marketing?

Bij affiliate marketing worden op diverse websites advertenties van jouw dienst of product geplaatst. Zoals deze advertentie. Als je goed kijkt, zie je dat de verkoper SR Deals is, en niet Bol.com. 

schermafbeelding-2018-05-11-om-10-14-06.png

Zodra een klant via deze advertentie op jouw website terechtkomt en overgaat tot conversie (in dit geval het product kopen), ontvangt de eigenaar van de website waar de advertentie op is geplaatst (in dit geval dus Bol.com) hier een commissie over. Hoe hoog deze commissie is en op welke manier deze van toepassing is verschilt.

Hoe werkt dit dan precies? In sommige gevallen moet je altijd betalen, dus ook bij alleen een klik naar jouw website. In andere situaties alleen als er ook echt iets is gekocht door de bezoeker. Om het iets duidelijker uit te leggen, hebben we onderstaande manieren op een rijtje gezet.

  • Pay per lead (PPL)
    Sommige bedrijven verkopen niet direct via hun website, maar kunnen wel leads genereren via de website. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Juist voor deze groep kan de PPL-manier interessant zijn. Zodra de bezoeker (die via een advertentie op jouw website terecht is gekomen) zich inschrijft voor de nieuwsbrief of een contactformulier invult, wordt hier een vergoeding over betaald. Je betaalt dus niet voor een verkoop, maar voor een potentiële nieuwe klant.

  • Pay per sale (PPS)
    Bij PPS betaal je pas wanneer een bezoeker (die via het affiliate netwerk is binnengekomen) echt een aankoop doet. Meestal gaat het hierbij om een percentage van het aankoopbedrag. Deze vorm van vergoeding wordt meestal bij webshops gebruikt.

  • Pay per click (PPC)
    Vooraf wordt er een vast bedrag per klik op jouw advertentie afgesproken. Het gaat in de meeste gevallen om een paar cent. Iedere keer dat iemand op de advertentie van jouw bedrijf klikt, betaal je een bedrag.

  •  Pay per view (PPV)
    Je betaalt voor het aantal keren dat jouw advertentie is getoond aan een bezoeker. Deze manier van affiliate marketing heeft voornamelijk met zichtbaarheid te maken. Deze manier staat dan ook helemaal los van leads, bezoekers en verkopen.

Wie is wie en hoe zit het met de samenwerkingen?

Bij affiliate marketing heb je met verschillende partijen te maken.

  1. De adverteerder: dit ben jij. Jij bepaalt welke producten of diensten worden gepromoot en hoe het promotiemateriaal eruit komt te zien.
  2. Publishers: (ook wel affiliates genoemd): dit zijn de websites waar je advertenties op worden geplaatst.
  3. Affiliatenetwerk: deze partij brengt de twee bovengenoemde partijen samen en zorgt voor een goede afhandeling. Ze beschikken over een groot netwerk met affiliates en kunnen daarmee voor iedereen relevante samenwerkingsvoorstellen doen. Daarbij zorgen ze er ook voor dat betalingen eerlijk worden afgehandeld door middel van het meten van leads, views en verkopen.

Waar moet je aan denken als je affiliate marketing wilt inzetten?

Belangrijk om over na te denken: wil je alles zelf doen? Wil je samenwerken met een affiliatenetwerk of kies je voor een tussenpersoon die je overal bij kan helpen? Misschien ben je wel van plan om zelf een affiliateprogramma met verschillende publishers op te zetten. Het is natuurlijk een optie, maar we raden je dit echt af. Dit kost heel veel tijd, moeite en alles moet goed worden gemeten zodat er geen onenigheid over vergoedingen ontstaat. Onze ervaring is dan ook dat je beter kunt kiezen voor een affiliatenetwerk. De investering hiervoor weegt niet op tegen alle stress, onvoorziene kosten en tijd die er anders in gaat zitten. Maak het niet te moeilijk voor jezelf.

Een affiliatenetwerk zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. Toch zijn er ook nog heel wat punten waar je zelf over na moet denken. Zoals…

  • Hoe ga je jouw producten of diensten op een aantrekkelijke manier neerzetten, zodat de potentiële affiliates geïnteresseerd raken en met jou een samenwerking willen aangaan?
  • Voor welk type vergoeding kies je? Hoe beter de vergoeding is, des te meer interesse er zal zijn. Maar je moet er ook geld aan verdienen, vergeet dat niet!
  • Voorzie adverteerders van goed promotiemateriaal. Het scheelt hen extra werk, waardoor hun interesse sneller wordt gewekt. Maar ook voor jouw bedrijf is dit belangrijk. Je bent er zeker van dat de juiste huisstijl en de goede tone of voice in advertenties wordt gebruikt.  
  • Zodra de software op jouw website is geïmplementeerd, kun je aan de slag. De verschillende netwerken hebben vaak andere software, dus zoek vooraf uit welk netwerk het beste bij je past.

Als je kiest voor affiliate marketing wil je geld verdienen. Maar vergeet niet dat ook de publisher geld wil verdienen. Daarom is het belangrijk om te weten wat je doet, welke randvoorwaarden je moet bespreken én welke afspraken je op papier moet zetten. Doe je dit niet goed? Dan kan affiliate marketing je heel veel geld kosten.

Onze specialisten weten alles van affiliate marketing en helpen je graag om hiermee nieuwe leads en extra omzet binnen te halen. Vul onderstaand formulier even in, dan kijken we samen hoe we jouw bedrijf kunnen laten groeien.

Let’s get in touch
Ik wil affiliate marketing inzetten
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.