Zelf AdWords beheren steeds ingewikkelder


AdWords opzetten en beheren is tegenwoordig te ingewikkeld om het zelf te doen. Schakel AdWords-specialisten in en richt je zelf weer op ondernemen.

Categorie

Online marketing

Datum

15-06-2017

We komen het vaak tegen. Ondernemers die alles zelf willen doen. Zelf de communicatie met de doelgroep, zelf de website beheren en zelf adverteren op Internet – Google AdWords. En oh ja, bijna vergeten ….. De ondernemer wil ook nog zelf ondernemen. Multitasken is het sleutelwoord. Maar kan dat nog deze tijd. De concurrentie is hevig en je moet als ondernemer heel wat uurtjes draaien om tot een wenselijk rendement te komen. Én je moet overal van af weten.

Adverteren op internet is specialisme

Wat adverteren op internet betreft is Google AdWords het meest gebruikte advertentiekanaal in Nederland. Wat in de begin jaren een simpel instrument was, is nu uitgegroeid tot een super flexibele machine met in feite 10-tallen knoppen waaraan gedraaid kan worden.

Risico’s liggen op de loer. Een paar foute instellingen, een paar dagen niet volgen wat de resultaten zijn en je kunt honderden zo niet duizenden Euro’s armer zijn, zonder dat je maar één conversie hebt behaald.

Mocht je willen gaan adverteren op internet, geef dat dan uit handen aan professionals. Je kunt er op vertrouwen dat zij geen missers zullen maken. Dat is een zorg minder en kun jij je op je business storten. Want dat is toch jouw professie?!

Mocht je toch zelf alle touwtjes in handen houden en zelf met AdWords aan de gang gaan, houdt dan in ieder geval rekening met de volgende stappen. Om het niet al te ingewikkeld te maken geef ik hier globale stappen aan. In werkelijkheid kan/moet het nog dieper worden uitgewerkt. Het is een start.

1. Begin bij het begin

Voor de bouw van goede campagnes moet je eerst huiswerk maken.

  • Begin bij je doelgroep. Begrijp wie ze zijn, dat ze doen, waar ze interesse in hebben.
  • Stel een lijst van zoekwoorden op. Gebruik daarvoor o.a. de zoekwoordenplanner van Google AdWords.
  • Ontwikkel een advertentiestrategie, waarin je binnen campagnes en aparte advertentiegroepen bedenkt, met verschillende advertenties, gecombineerd met relevante zoekwoorden.
  • Bepaal hoeveel je per maand wilt besteden, wat mag het kosten?
  • Bepaal wat je uiteindelijke doelen zijn en zorg dat deze ingesteld worden, zodat conversie gemeten wordt. Je wilt nl. wel weten wat je investering oplevert, toch? Daar is het allemaal om te doen!
  • Bepaal of advertenties getoond moeten worden in:
    o    alleen de zoekresultaten van Google (Search)
    o    op websites (zoals bijv op Nu.nl)
    o    op YouTube

 2. Bouw je campagnes

Grofweg gezegd bereid je in Google AdWords alles voor, zodat AdWords uiteindelijk de advertenties kan tonen.

  • Maak een AdWords account aan
  • Stel de betaalwijze in (betaling per creditcard of automatische betaling via een bank)
  • Bouw de campagnes
  • Schrijf advertentieteksten. Kopjes kunnen maximaal 2 x 30 karakters bevatten, de beschrijving tot maximaal 80 karakters.
  • Voeg per advertentiegroep zoekwoorden toe en bepaal of ze breed, als zinsdeel of exact ingesteld moeten worden.
  • Stel uitsluitingswoorden in. Als je diensten altijd betaalde diensten zijn, dan moet bijvoorbeeld het woord gratis als uitsluitingswoord ingesteld worden.
  • En erg belangrijk, stel juiste biedingen per zoekwoord in (wat wil je dat een click op een advertentie voor een bepald zoekwoord mag kosten). Houdt rekening met de concurrentie.
  • Gebruik voor de bouw van je campagnes de AdWords Editor. Daarmee kun je offline alles voorbereiden dan in één keer uploaden.
  • Voor het verhogen van de CTR van advertenties kun je ook nog o.a. highlights en sitelinks toevoegen.
  • Stel doelen in (conversies meten).
  • Zorg voor juiste analyse mogelijkheden en koppel je AdWords account aan Google Analytics.

3. Monitor (beheer) je adwords campagnes

Nadat je de campagnes hebt geactiveerd/ingeschakeld gaat het pas echt beginnen. Razend benieuwd ben je natuurlijk naar de resultaten. Wordt er geklikt, op welke advertenties, welke zoekwoorden. Hoeveel kost het en wat levert het op.

  • Dagelijkse monitoring
    Zeker in het begin moet je dagelijks de ontwikkelingen analyseren en campagnes bijsturen. Je bent altijd op zoek naar optimalisatie en efficiency. Kan het slimmer, goedkoper.
    Zijn er woorden die te duur zijn en niets opleveren. Dan kun je die “uit”-zetten. Misschien zijn er nieuwe woorden of moeten er meer uitsluitingswoorden ingesteld worden.
    Heb je voldoende budget beschikbaar? Of moet je juist meer besteden omdat je daarmee ook meer business kan genereren. Verminderen kan natuurlijk ook.
  • Wekelijkse monitoring
    Na enige tijd kun je naar meer wekelijkse monitoring gaan. Maar opletten blijft het devies. Concurrenten die ook adverteren kunnen je snel dwarszitten, met hogere kosten of minder resultaten tot gevolg.
  • Google Analytics
    In Google Analytics kun je diepgaande analyse maken van niet alleen websitebezoek in het algemeen, maar ook van de bezoeken die de AdWords advertenties genereren. Met deze nieuwe inzichten kun je toekomstig beleid formuleren of huidig beleid aanpassen.

Conclusie

Adverteren op internet is een zeer interessante optie om je business een impuls te geven. Natuurlijk is het leuk om het zelf te doen. Het heeft zelfs voordelen. Je bent zeer betrokken en komt tot nieuwe inzichten.

Zelf adverteren heeft echter ook nadelen. Probeer maar bovenstaande goed en optimaal neer te zetten en uit te voeren. Het is een hele kluif. Mocht je het toch zelf willen blijven doen en je bent er nog goed in ook? Perfect, neem dan contact met me op. Misschien kun je wel bij ons komen werken.

Wil je liever dat onze AdWords-specialisten van jou het stokje overnemen of wil je gaan adverteren en moet het in één keer goed, neem dan via het contactformulier contact met mij op. Vraag dan naar onze AdWords showcases. Loyals is Google AdWords Partner. Wij zorgen voor resultaat.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.