Website technieken: van vroeger tot nu


Waar het vroeger al genoeg was dat je als bedrijf een website had, moet je tegenwoordig continu bezig zijn en blijven met je website. Waarom? Loyals vertelt!

Categorie

Online development

Datum

13-06-2016

Waar het vroeger al voldoende was dat je als bedrijf überhaupt een website had, is het tegenwoordig niet meer dan normaal om je website elke drie tot vijf jaar volledig te laten vernieuwen. Dit komt door de steeds veranderende website technieken en de technieken die continu doorontwikkeld worden. Hoe was het vroeger en hoe zit het nu? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

De website technieken van weleer

Het internet is en blijft continu in ontwikkelingen. Zo ook de toegepaste website technieken. Website technieken en tools die tien jaar geleden gebruikt werden, kunnen nu echt niet meer. We (her)introduceren graag een aantal website technieken en tools uit grootmoeders tijd.

Bewegende afbeeldingen

We kennen ze allemaal nog wel de bewegende GIF afbeeldingen. De oorsprong van onder andere de dansende banaan ligt in de jaren negentig, toen de internetverbindingen steeds sneller werden.

Frames en tabellen

In 2000 werden websites nog volledig in frames en tabellen gebouwd met o.a. Microsoft Frontpage. Het nadeel van een pagina van een framewebsite is dat deze uit meerdere frames, oftewel mini pagina’s bestaat. Tegenwoordig is deze manier van websites bouwen erg gedateerd. De belangrijkste reden? De online vindbaarheid in Google.

Flash

Adobe Flash was vroeger heel erg populair, maar eigenlijk is het een verschrikkelijke website techniek. Het was een techniek om interactieve websites met animaties en muziek te maken. Flash heeft een heleboel nadelen. Het is niet zoekmachinevriendelijk, neemt veel ruimte in beslag, is vaak langzaam en kan niet op alle apparaten (zoals een tablet) afgespeeld worden.

Javascript effecten

Ruim twintig jaar geleden had je een coole website als je gebruik maakte van Javascript effecten. Effecten als dwarrelende sneeuw of een knipperende muiscursor. Tegenwoordig wordt de bezoeker juist helemaal gek van dit soort effecten en moet een website clean ogen.

De nieuwste website technieken

Tegenwoordig worden er door verschillende partijen steeds hogere eisen gesteld aan websites. Om aan al deze eisen te kunnen voldoen, zijn nieuwe website technieken nodig.

HTML en CSS

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig websites die niet opgebouwd zijn met de digitale bouwstenen HTML en CSS. Met behulp van HTML (Hyper Text Markup Language) geef je een website structuur. Denk aan het menu bovenin, linkerkolom, rechterkolom en een footer. Met CSS (Cascading Style Sheets) creëer je de gewenste lay-out. De look en feel van de website wordt gedefinieerd.

Responsive webdesign

Mensen gebruiken het internet niet meer alleen vanachter de desktop. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van tablets en smartphones. Een website moet daar dus wel naar gebouwd worden. Met behulp van een responsive webdesign zorg je voor een goede zichtbaarheid op alle apparaten.

Usability en conversie optimalisatie

Usability en conversie optimalisatie (CRO) zijn populaire technieken. Technieken die volgens velen lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar niets is minder waar. Usability kan CRO juist versterken. Want wanneer je website of webshop helemaal ingericht is naargelang de beleving van de gebruiker, komt de aankoop of de inschrijving vanzelf. Het doel is om bezoekers aan je website te binden. Van je bezoeker een fan te maken.
Meer weten over de nieuwste website technieken? Vraag dan advies aan de ervaren specialisten van Loyals.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.