Wat zijn waardevolle website bezoekers?


Veel website eigenaren hebben een duidelijk beeld over wie de doelgroep is. Data in Google Analytics geeft inzicht in waardevolle bezoekers en welk gedrag zij vertonen op de website.  

Categorie

Online marketing

Datum

24-04-2015

Op deze manier kun je een website op de juiste manier optimaliseren om de doelstellingen te bereiken.

Belangrijk: Denk bij de bouw van een website na over wat je wil dat een bezoeker doet of bereikt met een bezoek aan de website en stel van te voren doelen / conversiepunten in.

Een waardevolle website bezoeker herkennen

Afhankelijk van de branche waarin je je bevindt en de producten of diensten die je verkoopt of aanbiedt, kun je bepalen wat een waardevolle websitebezoeker is. Je kunt hierbij rekening houden met wat je verwacht dat bezoekers doen op de website en wanneer je tevreden bent met het gedrag van een websitebezoeker. Neem hierbij alle mogelijke doelgroepen mee.

Voorbeelden zijn:

  • Aantal paginaweergaven
  • Tijd op de pagina
  • Bouncepercentage
  • Bronnen van het verkeer (Direct, organisch,  verwijzend, betaald)
  • Conversies / ingestelde doelen

Belangrijk: Veel bezoekers betekent niet automatisch veel waardevolle bezoekers.

Cijfers interpreteren

Het is belangrijk vooraf realistische doelstellingen te stellen en bij verkregen data de juiste interpretaties te maken.

Bij een blog kun je bijvoorbeeld zeggen dat het niet erg is om een hoger bouncepercentage te hebben. Wanneer iemand na het lezen van de blog de website verlaat maar wel even op de site is gebleven, heeft hij/zij in één keer gevonden wat hij zocht.

Terwijl een webshop erbij gebaat kan zijn dat er juist meerdere producten (pagina's) bekeken worden.

Google Analytics advies of training

Loyals kan ondersteunen bij het meten van websitebezoeken, analyseren van de data en adviseren over de te nemen stappen voor optimalisatie van de website.

Ook kunt u een Google Analytics training volgen om deze informatie zelf uit de tool te kunnen halen.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.