Waarom een zoekwoordenonderzoek


Met een zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar woorden die jouw doelgroep gebruikt. Hiermee kun je de structuur van je website ontwerpen en relevante content schrijven. 

Categorie

Online marketing

Datum

21-02-2017

Over zoekwoorden en zoektermen wordt door SEO-guru’s regelmatig geschreven. Dat komt omdat goede ranking van websites van essentieel belang is en Google zijn algoritmes bijna wekelijks aanpast. De concurrentie op internet is moordend. Er zijn honderden miljoenen Nederlandstalige pagina’s op internet te vinden, onderhouden door miljoenen Nederlandse websites. Dat is een drukte van jewelste en zeg nu zelf: we kunnen toch niet met z’n allen op positie # 1 staan? Dat moet georganiseerd worden dacht Google en ging aan de slag met onder andere zoekwoorden.

Google kijkt o.a. naar content

Google kijkt naar wat er op een websitepagina staat en vergelijkt dat met andere websitepagina’s die over datzelfde onderwerp gaan. Doel van Google is om pagina’s te tonen die het beste bij een zoekopdracht passen.  Google kijkt dus naar wat de internetgebruiker zoekt. De zoeker staat centraal en dus niet zoals vaak gedacht wordt: de website.

Zoekt iemand op bijvoorbeeld het woord appels, dan worden pagina’s getoond die over appels gaan. Dus per definitie worden pagina’s over peren niet getoond. Dit legt meteen de vinger op de zere plek. Als webmaster of contentmanager moet je jezelf afvragen: gaat mijn pagina die ik schrijf wel over dat wat mijn doelgroep zoekt? Sluit mijn website wel aan bij het zoekgedrag?

Nu zegt Google zelf dat zij niet naar zoekwoorden kijken. Veel Guru’s zijn het daarmee eens. Ik heb toch de neiging om dat in twijfel te trekken. Zonder duidelijke signalen kan Google toch niet zien waar een pagina over gaat. Natuurlijk, zoekmachines worden steeds intelligenter. Zij lezen teksten en kunnen daar veel uit opmaken. Bij het lezen van content waar alleen woorden als iPhone, iPad en iOS in voorkomen, leidt Google af dat het over Apple gaat.

Toch moet er meer zijn

Content op zich is niet het enige waar zoekmachines naar kijken. Er zijn honderden parameters die worden meegewogen in het uiteindelijke resultaat dat we ranking noemen. Hier ga ik nu niet verder op in en blijf bij zoekwoorden. Het kan niet anders dan dat zoekmachines naar duidelijke signalen kijken. Google gaat voor kwaliteit t.b.v. de lezer. Content moet informatief zijn, zo volledig mogelijk en moet autoriteit uitstralen. Aan dat laatste moet je trouwens bouwen, autoriteit heb je niet omdat je dat zelf vindt. Google moet dat op internet kunnen ervaren, je op internet tegenkomen. Voor goede ranking blijft het juiste gebruik van zoekwoorden een belangrijke pijler.

Waar gebruik je een zoekwoordenonderzoek voor

Zoals zoekwoordenonderzoek al suggereert, ga je op zoek naar zoekwoorden en zoekwoordcombinaties (zoektermen) die jouw doelgroep gebruikt. Daarvoor heb je enkele tools ter beschikking en is een portie gezond verstand nodig.  

Bij Loyals doen wij regelmatig zoekwoordenonderzoeken. Liefst zo vroeg mogelijk bij de ontwikkeling van een website. In feite kunnen we met de resultaten 2 *) belangrijke facetten van een website invullen.

  1. We kunnen niet alleen relevante content schrijven voor de website,
  2. Maar ook een slimme menustructuur ontwerpen.


We maken dus eigenlijk een logische kapstok met onderverdeling, waar dan de content aan wordt opgehangen.

Selectie geschikte zoekwoorden

Het portie gezond verstand is nodig om te doorgronden wat allerlei zoekwoorden uit eindelijk betekenen. Heb je bijvoorbeeld ontdekt dat er veel zoekvolume zit op woorden als “box huren” of box kopen” dan is het nog maar de vraag wat voor soort box. Er zijn luidsprekerboxen, opslagboxen (garagebox) en opslagboxen (dozen). Bij containers idem dito. Hoe selecteer je uit 10.000 zoekwoorden de beste?


Je moet dus zoektermen zoeken die relevant zijn voor jouw business en ook nog eens logisch bij elkaar horen. Bovendien is het niet handig om een pagina te maken over Boxen huren en kopen. Dat zijn twee verschillende zaken en moeten dus uit elkaar getrokken worden.

Zoekwoordenonderzoek is een vak

Hoe vaker je onderzoek doet naar gebruik van zoekwoorden op internet, hoe meer ervaring je er mee op doet. Voor grote sites kan het een tijdrovende bezigheid zijn. Heb je zelf geen tijd en/of ervaring, dan is het uitbesteden van een zoekwoordenonderzoek een nuttige investering. Vraag de online-marketingspecialisten Loyals om advies.

 

*) Zoekwoorden liggen aan de basis van AdWords-campagnes (adverteren op Google). Het is duidelijk dat ook hiervoor zoekwoordenonderzoek wordt gedaan, maar dat heeft geen directe invloed op de content van de website.

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.