Waarom de smartphone steeds belangrijker wordt


Mobiel verkeer neemt toe, steeds meer mensen pakken de smartphone om informatie op te zoeken. Bent u er klaar voor?

Categorie

Online development

Datum

15-10-2014

Er zijn verschillende manieren waarop deze column gelezen wordt. In het ‘old-school’ gedrukte magazine, achter de computer op de website van IntoBusiness, of via de smartphone of tablet. En met name die laatste groep wordt steeds belangrijker voor uw bedrijf.

Toename mobiel verkeer

Alle statistieken wijzen uit: mobiel internetverkeer neemt toe. Ruim 72% van de Nederlanders is momenteel in het bezit van een smartphone (denk aan een iPhone, Blackberry of een telefoon met Android) en gebruikt deze fanatiek. Doordat de internetbrowsers op de toestellen steeds beter worden en de internetverbindingen van de mobiele netwerken steeds sneller zijn, gebruiken mensen hun smartphone vaker om informatie op te zoeken. Niet alleen als men onderweg is, maar ook thuis vanaf de bank of op kantoor.

Ditzelfde geldt voor de tablet (bijvoorbeeld de iPad); een handzaam device waarmee je gemakkelijk en snel informatie kunt opzoeken, zonder dat je daarvoor de computer of laptop moet opstarten. Sinds de eerste helft van 2014 is 56% van de Nederlandse huishoudens in het bezit van een tablet.

Ook de overige cijfers liegen niet: de verwachting is dat eind 2014 50% van het internetverkeer via mobiele apparaten verloopt. En het blijft niet bij informatie zoeken, ook het kopen van producten via de smartphone en tablet (‘m-commerce’) neemt exponentieel toe.

Hoe gaan we daarmee om?

De consument heeft een reeks aan devices tot zijn beschikking waarmee informatie opgezocht wordt. En dus wordt uw website steeds vaker bezocht met verschillende apparaten. Werkt een menubalk dan wel goed? Werkt het contactformulier nog? Wordt alle informatie goed getoond? Kan men een product bestellen en afrekenen? Heeft u ergens Flash op de website staan?

Bij het bouwen van een nieuwe website wordt steeds vaker gekozen voor een responsive website. Een responsive website past zich aan aan het formaat beeldscherm van het apparaat waarmee de website bezocht wordt. Of dit nu een smartphone, tablet, laptop of desktop computer, of tegenwoordig zelfs een SmartTV is. Doordat de website zich automatisch aanpast bent u er altijd zeker van dat de bezoeker alle functionaliteiten van de website kan benutten. Dit verlaagt de drempel bij uw potentiële klant om een product aan te schaffen of contact op te nemen.

Het bouwen van een responsive website

De gebruiker is inmiddels gewend aan het lezen van wat langere teksten op een kleiner scherm. Door de website goed vorm te geven voor alle formaten en goed na te denken over hoe de informatie gepresenteerd wordt ontstaat een bruikbare website waar de bezoeker makkelijk doorheen navigeert en snel vindt wat hij zoekt.

Zorg dat u klaar bent voor de volgende stap en start met het responsive maken van uw website. Wij helpen u daar graag bij. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.