Waarom adverteren op YouTube?


Afgelopen jaar heeft YouTube een exponentiële groei gemaakt in Nederland. Steeds meer bedrijven merken de voordelen van adverteren op dit videoplatform van Google. Grote bedrijven zoals Wehkamp, Coolblue, IKEA en Bol.com waren al overtuigd en de afgelopen twee jaar is het aantal kleine en middelgrote bedrijven dat op YouTube adverteert, verdubbeld. Lees snel verder hoe jij met je bedrijf ook kan adverteren op YouTube!

Categorie

SEA

Datum

16-01-2018

YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld en is mede hierdoor het grootste online advertising kanaal voor video-advertenties. Door het enorme bereik en de uitgebreide advertentiemogelijkheden kunnen bedrijven zeer gerichte advertenties aanmaken om specifieke doelgroepen te benaderen.

Welke advertentiemogelijkheden heb je op YouTube?

Bij YouTube heb je drie verschillende videoadvertenties. Deze kunnen aangemaakt worden in Google AdWords. Beschikbare videoadvertentie-indelingen zijn onder meer TrueView InStream-advertenties, TrueView-advertenties met video discovery, en bumperadvertenties.

Hoewel de content van videoadvertenties moet worden gehost op YouTube, kunnen videoadvertenties worden weergegeven op YouTube en op sites en in apps van videopartners in het Display Netwerk van Google, waaronder op tablets en mobiele apparaten.

TrueView InStream-advertenties; Bereik je doelgroep voordat ze een video bekijken

1.jpg

Met TrueView InStream-advertenties zorg je ervoor dat de videoadvertenties van je bedrijf worden getoond aan de juiste mensen, net voordat ze de video bekijken waar ze op hadden geklikt. Na vijf seconden heeft de kijker de mogelijkheid de advertentie over te slaan.

TrueView-advertenties met video discovery; Laat je videoadvertentie zien wanneer klanten opzoek zijn naar video’s op YouTube

2.jpg

TrueView-advertenties met video discovery worden op de YouTube homepage weergegeven of wanneer mensen zoeken naar video's op YouTube. Gebruik deze indeling om een video te promoten op plaatsen waar gebruikers nog aan het zoeken zijn, zoals naast gerelateerde YouTube-video's, als zoekresultaat op YouTube of op de mobiele website / app van YouTube. Zo versterk je je boodschap en naamsbekendheid.

De advertentie bestaat uit een miniatuurafbeelding uit je video en een korte tekst. Als mensen erop klikken wordt de video vervolgens afgespeeld op de YouTube-weergavepagina of op je eigen YouTube kanaal.

Zowel voor de TrueView InStream- als de TrueView-advertenties met video discovery betaal je pas wanneer er een interactie plaats vindt. Zo betaal je bij TrueView InStream-advertenties pas wanneer iemand 30 seconden of langer je (video)advertentie bekijkt en voor videoadvertenties die korter zijn dan 30 seconden betaal je pas wanneer de video volledig wordt gekeken. Bij TrueView-advertenties met video discovery betaal je alleen als iemand op je (video)advertentie klikt.

Het is dus een win-winsituatie. Kijkers zien de video's waarin ze geïnteresseerd zijn en jouw (advertentie)video's worden bekeken door een doelgroep waarvan je weet dat deze is geïnteresseerd. Omdat je kiest wat je voor een vertoning wilt betalen, wordt je advertentie tegen de juiste prijs aan de juiste doelgroep weergegeven.


Bumperadvertenties; Een korte videoadvertentie die perfect is voor smartphones

3.jpg

Bumperadvertenties zijn korte videoadvertenties die ontworpen zijn om meer klanten te bereiken en de naamsbekendheid te vergoten. Bumpers duren slechts zes seconden en kijkers hebben niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Ze vormen een goede manier om de aandacht van mensen te trekken op smartphones. 

Bumperadvertenties worden in rekening gebracht op basis van vertoningen. Net als bij een Display (banner) campagne betaal je hier ook per duizend vertoningen (CPM).

Kies je doelgroep op basis van interesses, leeftijd, locatie en meer

Met YouTube-advertenties kun je bepalen wie je videoadvertenties te zien krijgen, door je doelgroep te selecteren. Je doelgroep kan je selecteren op basis van interesses, demografische gegevens zoals; leeftijd. geslacht, ouderlijke status, gezinsinkomen, op locatie, onderwerpen en zoekwoorden. Daarnaast kan je ook je eigen doelgroep op YouTube bijhouden en targeten. Dus bijvoorbeeld iedereen die op je kanaal is geweest of één van je video's eerder heeft bekeken. Dit is een vorm van remarketing. 

Interesses

Bij interesses heb je de keuze uit de beschikbare doelgroepcategorieën om je doelgroep te selecteren die in bepaalde onderwerpen zijn geïnteresseerd. De beschikbare doelgroepcategorieën zijn;

  • Affiniteitsdoelgroepen: mensen die een sterke interesse hebben getoond in relevante onderwerpen.
  • Aangepaste affiniteitsdoelgroepen: hiermee kun je een aangepaste affiniteitsdoelgroep aanmaken die meer is afgestemd op je merk. Bijvoorbeeld je wilt wielerkleding verkopen en waarschijnlijk zijn Tour de France-fans ook interessant om te bereiken.
  • Levensgebeurtenissen: Bereik hiermee je potentiële klanten wanneer hun koopgedrag en merkvoorkeuren veranderen tijdens belangrijke momenten in hun leven, zoals: verhuizen, studeren of trouwen. 
  • In-market-doelgroepen: Hiermee berkeik je mensen die zich nog aan het oriënteren zijn en overwegen om een dienst of product te kopen.
  • Videoremarketing: Bereik hiermee kijkers op basis van hun eerder bekeken video's en videoadvertenties. 

Onderwerpen

Target je videoadvertneties op specifieke onderwerpen op YouTube. Bijvoorbeeld je verkoopt sportkleding, dan target je als onderwerp "Sport" en bereik je de mensen die sportvideo's of gerelateerde video's bekijken. 

Zoekwoorden

Op basis van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan een video op YouTube of een YouTube-kanaal, kun je ook je doelgroep benaderen die in deze woorden interesse hebben getoond. Bijvoorbeeld ze hebben gezocht met deze woorden op YouTube. 

Voordelen van adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube heeft veel voordelen. Zoals je hierboven hebt gelezen zijn de betalingsopties ook zeer interessant. Want je betaalt pas wanneer er een interactie plaats vindt of wanneer je videoadvertentie wordt getoond. Naast dit interessante betalingsmodel heeft YouTube ook andere voordelen. Zo kan je gemakkelijk de juiste doelgroep benaderen op basis van locatie, leeftijd en interesses. En vergeet het enorme bereik van YouTube niet!

Voor het gemak zet ik de voordelen nog even op een rijtje:

  • De plek waar de hele wereld video’s kijkt
  • Betaal pas wanneer er interactie plaats vindt
  • Vele malen goedkoper dan TV en Radio
  • Zeer gerichte targetingopties
  • Geen onnodige waste

Ontdek hoe aantrekkelijk adverteren op YouTube is en kom meer te weten over de kosten van videoadvertenties. De meeste bedrijven starten met een budget van ten minste € 10 per dag.

5.jpg

Wil jij ook je doelgroep bereiken met videoadvertenties die binnen je budget passen? Neem dan contact met mij of één van mijn collega’s op!

En krijg advies over:

  • de meest geschikte YouTube advertenties
  • de beste targetting opties voor jouw doelgroep
  • het maken van videoadvertenties
  • opvolging van YouTube videoadvertenties met remarketing

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.