Verhuizen naar HTTPS biedt ook SEO-kansen


HTTPS en het gebruik van een veiligheidscertificaat (SSL) is nu bijna een algemeen goed. Google’s inspanningen om internet voor gebruikers veiliger te maken heeft z’n vruchten afgeworpen. Er zijn echter nog steeds websites of delen van websites die nog niet veilig zijn. In Q4 van 2017 heeft Google nog er een tandje bijgezet en aangekondigd dat formulieren op webpagina's via HTTP als voortaan 'niet veilig' worden gemarkeerd in Chrome. Dit is een goede gelegenheid om over te stappen naar HTTPS. Bij het overstappen op HTTPS, wordt Google namelijk gestimuleerd om de meeste URL’s van een website opnieuw te crawlen. Dit maakt dat een switch naar HTTPS gebruikt kan worden door webmasters om andere SEO-verbeteringen direct door te voeren.

Categorie

SEO

Datum

13-02-2018

Dus, wat zijn de SEO-kansen?

Bij het overstappen op HTTPS, wordt Google gestimuleerd om de meeste URL’s van een website opnieuw te crawlen. De Googlebot (een soort robotje, ook wel spider of crawler genoemd) ziet de omschakeling van HTTP naar HTTPS als een verhuizing en is daardoor geneigd om de crawlsnelheid tijdelijk te verhogen in een poging zoveel mogelijk URL's binnen een kort tijdsbestek te crawlen. Als zodanig is dit een unieke, eenmalige gelegenheid om de signalen van je website in de Google zoekresultaten te verbeteren.

Budget crawlen

De meeste sites hebben een bepaalde crawlsnelheid, gebaseerd op een aantal factoren zoals paginasnelheid, interne links, externe links en populariteit. Voor grotere websites betekent dit vaak dat het even kan duren voordat Googlebot nieuwe SEO-signalen oppikt. De aanpassingen die dus aan pagina’s zijn doorgevoerd hoeven niet per sé snel door Google te worden opgepakt. Het kan dus zijn  dat het lang duurt voor Google de nieuwe SEO-waarde van een pagina ontdekt en gaat toekennen en in betere ranking kan vertalen.

Omschakelen naar HTTPS biedt SEO kansen

Het is dus interessant dat na het implementeren van SEO-verbeteringen de hele website wordt gecrawld (opnieuw wordt geïndexeerd).  En hier komt de overstap naar HTTPS om de hoek kijken. Als je website groot is en nog niet op HTTPS is overgezet, biedt dit een unieke gelegenheid om de website opnieuw te laten crawlen. Daarmee staat omschakeling naar HTTPS niet alleen. Doe eerst nog een grote SEO-optimalisatie en ga dan over op HTTPS.

Ik raad de volgende stappen aan:

  • Voer zo snel mogelijk een SEO-onderzoek uit. Houd er rekening mee dat het een paar weken kan duren om een SEO-audit te voltooien.
  • Zorg dat er een SEO-team de uitkomsten van deze SEO-audit zo spoedig mogelijk implementeert
  • Test de infrastructuur voor HTTPS en HTTP (dit kan parallel worden gedaan tijdens de SEO-audit).
  • Verplaats zodra de SEO-werkzaamheden zijn verricht, de website naar HTTPS.
  • Voeg tenslotte de “nieuwe” website toe in Google Search Console, voeg de sitemap.xml toe.

Vermelding Veilige website

Het kan zijn dat na omschakeling naar HTTPS, de waarschuwing 'niet veilig' op formulierpagina's in Chrome nog enige tijd zichtbaar blijft. Na enkele weken moet dat weg zijn.

Mocht je vragen hebben over implementatie van HTTPS of de voordelen op SEO-gebied, neem dan contact met mij op. Wij helpen je graag.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.