Stap voor stap naar een heldere positionering


Als jij al niet weet waar je bedrijf voor staat, is het voor klanten helemaal niet duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen. Doe er wat aan, positioneer!

Categorie

Nieuws

Datum

28-06-2016

Een heldere positionering: wat is dat en waarom is het belangrijk? Veel bedrijven steken van wal met een ellenlang verhaal wanneer er naar hun positionering gevraagd wordt, of ze hebben totaal geen idee. Als jij al niet weet waar je bedrijf voor staat, is het voor potentiële klanten helemaal niet duidelijk waarom ze voor jou moeten kiezen.
De hoogste tijd dus om daar wat aan te gaan doen.

Wat is een positionering?

Om een heldere positionering te kunnen formuleren, moet je eerst weten wat een positionering is. Positioneren betekent letterlijk ‘positie bepalen’. Jouw positie in de markt en in het brein van de klant. De positionering vormt het fundament van je marketingstrategie. Wat heb je te bieden aan je klanten? Wat maakt jou nou zo uniek?
Om jouw bedrijf onderscheidend en succesvol te kunnen profileren, is het belangrijk dat alles wat je zegt, laat zien en doet met elkaar overeenkomt. Dat complete plaatje van je bedrijf moet kloppen. Dit om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten begrijpen wie je bent, waarom jij doet wat je doet, dat je onderscheidend bent en waarom ze dus bij jou moeten zijn.

1. Wat maakt jou uniek?

Kijk eens om je heen in de markt. Hoe presenteren je grootste concurrenten zich? En wat maakt jou uniek ten opzichte van je concurrenten? De meeste bedrijven zetten zichzelf weg als de meest unieke, goedkoopste, klantgerichtste organisatie. Maar als elk bedrijf hetzelfde verhaal vertelt, hoe kan een klant dan verder kijken dan prijs? Onderscheid jezelf van de rest, vertel een uniek verhaal.

2. Kies voor een heldere focus

Kies voor een heldere focus. Voor wie wil jij het verschil gaan maken (doelgroep) met jouw team? En wat is jouw specialisatie (niche)? Breng je perfecte klant(en) op een heldere manier in kaart, zodat je weet naar wie je communiceert.

3. Kies voor een eigen uitstraling

Ieder bedrijf is uniek, dus ook ieder bedrijf heeft een eigen gezicht. Zowel qua bedrijfsnaam als qua pay-off en uitstraling. Welke uitstraling past bij jou?

4. Een duidelijk verhaal

Kies voor een duidelijk verhaal. Voor welke problemen van jouw doelgroep biedt jij de oplossing? En hoe wil je dit gaan vertellen? Wat is jouw boodschap? En zorg ervoor dat dit verhaal leeft in de organisatie. Elke werknemer moet op een verjaardag de belangrijkste onderdelen na kunnen vertellen. Op een leuke manier kunnen vertellen.

5. De juiste kwaliteit

Kies voor de juiste kwaliteiten. Kwaliteiten waarin je jezelf onderscheidt van een ander. Dit is niet alleen kwaliteit qua competenties, maar ook kwaliteit qua communicatiestijlen en qua team. Wat en wie heb jij nodig om als bedrijf te kunnen groeien?

 

Een heldere positionering onderscheidt zich van de concurrent. Een heldere positionering is de beste manier om de toegevoegde waarde van je bedrijf en van je producten of diensten naar je doelgroep te communiceren. En een heldere positionering zorgt ervoor dat binnen de organisatie alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Dus…waar wacht je nog op? Ga aan de slag!

Hulp nodig bij het formuleren van een heldere positionering? Schakel de Loyals in voor een passend advies!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.