Snapchat nieuwe speler op de markt


Bij social media denk je als marketeer vaak vooral aan Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en Twitter. Toch wordt hier een grote speler vergeten: Snapchat. Deze unieke vorm van social media die onlangs voor €32,4 miljard de beurs op ging, mag niet onderschat worden.

Categorie

Online marketing

Datum

04-04-2017

Bij social media denken de meeste marketeers vooral aan Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en Twitter. Toch wordt hier een grote speler vergeten: Snapchat. Deze unieke vorm van social media die onlangs voor €32,4 miljard de beurs op ging, mag niet onderschat worden.

Snapchat dreiging voor Facebook

Het is niet voor niets dat de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, vier jaar geleden al een poging waagde om Snapchat voor €3 miljard over te nemen. Snapchat's CEO Evan Spiegel, toen slechts 23 jaar, weigerde het bod en liet Snapchat uitgroeien tot een serieuze concurrent van Facebook. Een slimme zet van Evan, ook gezien de geslaagde beursgang.

Ondertussen probeert Facebook de specifieke manier van communiceren die Snapchat heeft, te kopiëren. Instagram en WhatsApp (beide van Facebook) hebben de ‘Stories’ van Snapchat een-op-een nagemaakt. Ook Facebook zelf is zeer recent begonnen met een dergelijke functie. Vooralsnog lijkt alleen Instagram een serieuze bedreiging, aangezien WhatsApp de functie al snel weer verwijderde. Of de functie bij Facebook aanslaat is nog afwachten. Deze is namelijk pas sinds vorige week beschikbaar. Snapchat zelf probeert zich ondertussen ook beter te wapenen door Stories uit te breiden. De functie 'Stories zoeken' wordt de komende tijd uitgerold. Hiermee kan er naar verhalen gezocht worden en kunnen rondom kleine events stories gecreëerd worden.

 

Unieke advertentiemogelijkheid

Ondanks Snapchat door Facebook al jaren gezien wordt als een serieuze dreiging, is het bedrijf recent pas begonnen met het bieden van advertentiemogelijkheden. In de Verenigde Staten is adverteren al mogelijk, maar in andere landen nog niet. Snapchat advertenties worden in 2017 waarschijnlijk beschikbaar gesteld voor meer landen. Met een volwaardige advertentiemogelijkheid lijkt Snapchat zich nog beter te wapenen tegen Facebook.

Snapchat biedt drie verschillende manieren van adverteren aan binnen de app: Snap Ads, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses. Deze manieren van adverteren bieden de doelgroep een unieke beleving en kan erg interessant voor ondernemers zijn. Omdat Snapchat alleen op mobiel beschikbaar is, zijn advertenties geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

De Snap Ad is simpel gezegd een reclamevideo. Deze advertentie is geoptimaliseerd voor Snapchat en verwijst je met een simpele ‘swipe’ door naar een artikel, app installatie, lange video of website.

Sponsored Geofilters zijn filters die gebruikers over hun foto kunnen plaatsen. Deze filters kunnen zichtbaar zijn op bepaalde locaties of tijden. Zo had Starbucks de eerste dag van de herfst een 'Fall'-filter die in de hele Verenigde Staten gebruikt kon worden.

De derde mogelijkheid is Sponsored Lenses. Dit zijn filters die in real-time over een gezicht gelegd worden. Denk bijvoorbeeld aan het bekende filter met de hondenneus en -oren. Deze manier zorgt voor een brand awareness die drie keer hoger is dan bij andere social media.

 

               Snapchat Ad 

 

In de kinderschoenen

Dat Snapchat adverteren nog in de kinderschoenen staat blijkt wel uit het feit dat de functie alleen in de Verenigde Staten nog beschikbaar is. Dankzij de lancering van een Snapchat-API in 2016, werd het voor adverteerders mogelijk om verschillende functionaliteiten van de advertenties te gebruiken (A/B testing, analytics en targeting). Waar Facebook de ‘Stories’ functie van Snapchat heeft ‘gestolen’, lijkt het erop dat Snapchat zich voor zijn advertentieplatform heeft laten inspireren door een dergelijk platform van Facebook.
 

Neem de gok

De vraag is of je als organisatie Snapchat moet toepassen. Allereerst moet er rekening mee worden gehouden dat Snapchat vooral populair is onder een jonge doelgroep, de millennials. Snapchat weet deze groep een stuk beter te bereiken dan Facebook. Doordat de advertentiefunctie vrij nieuw is, zal er waarschijnlijk nog het een en ander aan gesleuteld moeten worden voordat deze optimaal werkt. Maar één ding is zeker, Snapchat biedt een unieke manier om je doelgroep te laten kennismaken met jouw merk. Snapchat kan daardoor perfect bijdragen aan bijvoorbeeld storytelling. Snapchat is een mobile-only applicatie en speelt daarmee goed in op de mobile-first trend.

Het is helaas nog even wachten voordat er in Nederland met Snapchat geadverteerd kan worden. We zullen de resultaten van de Verenigde Staten daarom goed in de gaten houden. Zijn de Snapchat advertenties daar een succes, richt jij je op de Snapchatdoelgroep en wil je vooruitstrevend zijn, dan kan Snapchat's advertentiefunctie straks zeker interessant voor je zijn. Voorbeelden uit de Verenigde Staten zijn al te vinden op de eigen website van Snapchat.

 

Twijfel je welke social media-kanalen je kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken? Stuur ons een berichtje via het contactformulier en we helpen je graag bij een effectieve social media marketing.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.