Resulteert jouw contentmarketing in Aap-Noot-Niets? Probeer deze 3 tips!


Categorie

Online marketing

Datum

16-10-2017

In een fractie van een seconde besluit iemand om wel of niet verder te klikken op je artikel. En dan kun je nog wel zo’n waardevol verhaal op papier hebben gezet, als de eerste indruk geen aandacht trekt, dan is al dat schrijven helaas toch een beetje voor niets geweest.

Hoe vergroot je de kans dat je met jouw artikel de aandacht trekt?


Daar komt een stukje wetenschap bij kijken. Of specifieker gezegd, neuromarketing, zoals we dat tegenwoordig zo hip noemen. Neuromarketing is het toepassen van technieken en inzichten uit de neurowetenschap op het terrein van marketing. 

Met mijn roots in de psychologie, vind ik het super interessant om meer te leren over ons mysterieuze brein. Met het toepassen van neuromarketing kun je er namelijk voor zorgen dat je met je content precies die mensen bereikt die er ook echt wat aan hebben. Met de volgende 3 tips maak je je contentmarketing wat mij betreft dus vriendelijker en effectiever. Hoewel misschien niet iedereen het beïnvloeden van het brein als vriendelijk zou omschrijven, vind ik dat dit er helemaal aan ligt hoe je het toepast. De keuze is aan jou.
 

Tip 1: Making headlines

En dan heb ik het niet over de voorpagina van een krant of tijdschrift. Nee, ik heb het hier over een sterke, verrassende titel van je artikel. Dit is tenslotte een van de eerste dingen die de lezer ziet!

Een neuromarketingtechniek die zeer effectief is gebleken, is het maken van ‘Hippocampal Headlines’ 

De Hippocampal is het hersengebied dat betrokken is bij het voorspellen en vergelijken van informatie. Wanneer je een verrassende aanpassing doet aan een zin die de lezer zou verwachten, wordt de Hippocampal geactiveerd en trek je de aandacht van de lezer.

Een voorbeeld hiervan is wat ik in de titel van dit artikel heb gedaan: Aap-Noot-Niets.

Ik had ook iets kunnen doen met: Horen, Zien en Schrijven. Een vaak gebruikte Hippocampal Headline die je misschien zelf wel een keer bent tegengekomen, is: Home, Smart Home (een variant op Home, Sweet Home).


'Wanneer je een verrassende aanpassing doet aan
een zin die de lezer zou verwachten,
wordt de Hippocampal geactiveerd en trek
je de aandacht van de lezer.'


Het is idee is dus dat je hersenen automatisch de herkenbare zin willen afmaken, maar verrast worden door een andere uitkomst dan ze hadden verwacht. Wees creatief, maar zorg wel dat het ook echt vertelt waar je artikel over gaat.
 

Tip 2: Gebruik een afbeelding met emotie

Het is oud nieuws dat afbeeldingen met mensen erop het beste presteren. Maar lieve lezer, dit betekent niet dat die overused stockfoto’s (wel of geen mensen) zo effectief zijn voor je doorklikratio. Ons brein houdt van herkenbaarheid en over het algemeen herkennen we onszelf niet in typische stockfoto's. Stockfoto’s zijn niet uniek, niet authentiek, en met het gebruik ervan communiceer je dat je artikel en merk dit ook niet is (Dion van der Vaart, 2017).

Wat dan wel?

Maak zelf een foto die in een oogopslag het thema van je artikel overbrengt. En ja, het liefst dus een afbeeldingen waar een persoon op staat. Wil je het echt goed doen, zorg dan dat diegene kijkt naar een woord of object die de hoofdrol speelt in jouw verhaal.

Onderstaande afbeelding is een bekend voorbeeld van hoe Baby TM een campagne heeft gemeten door middel van Eye Tracking. Je ziet hierop goed hoe we van nature automatisch iemand aankijken. Kijkt deze persoon naar iets in de omgeving, dan volgen we dit.

afbeeldingen-met-emotie-eyetracking.png


Zo, laten we nu snel ophouden met die gekke stockfoto onzin ;)

Tip 3: Paint with the right colours

Iets waar mensen vaak bij het design van hun logo en huisstijl wel bewust naar kijken, maar tijdens het delen van content spontaan vergeten, is het gebruik van een passende kleur. Klinkt misschien zweverig, is het absoluut niet.

Kleur is namelijk een van de eerste dingen die de zintuigen van je ontvanger prikkelt, en dus een boodschap overbrengt. Welke kleur je het beste kunt gebruiken, hangt af van wat je wilt uitstralen en waar je als persoon of bedrijf voor staat.

Door tijdens het delen van content kleuren uit je huisstijl toe te passen, zorg je voor herkenbaarheid onder je doelgroep.


Het meest duidelijke voorbeeld dat ik hierbij kan geven is natuurlijk Coca Cola. Hun specifieke kleur rood zie je in al hun uitingen terug.

coke-summary2.jpg

 

Deze 3 tips helpen je vooral om met je publicatie snel de aandacht van je doelgroep te trekken. Dat is de eerste stap. Ben je benieuwd hoe je vervolgens in je artikel de aandacht van je lezers kunt blijven vasthouden? Lees dan mijn artikel over Storytelling. Hierin vertel ik je hoe je jouw boodschap krachtig kunt overbrengen en je succes daarmee vergroot. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.