Remarketing – van websiteverlater naar online sale


Voor commerciële websites en webshops is het verkopen van producten en diensten de belangrijkste zaak. Veel van je bezoekers zullen niet (direct) tot aanschaf overgaan. Betekent dit dat zij niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Zeker niet. En slimme marketeers weten dit ook!

Categorie

Online marketing

Datum

19-09-2017

Voor commerciële websites en webshops is het verkopen van producten en diensten de belangrijkste zaak. Veel van je bezoekers zullen niet (direct) tot aanschaf overgaan. Betekent dit dat zij niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Zeker niet. En slimme marketeers weten dit ook!

Wist je namelijk dat gemiddeld (Q4 2016) maar zo’n 3% van alle bezoekers op websites converteert en zo’n 97% (nog) niet klaar is om jouw producten of diensten aan te schaffen? Zij zitten meestal nog in de oriënterende fase van hun aankoop. Dit maakt dat remarketing een effectieve methode is om deze prospects terug in jouw conversiefunnel te krijgen.

In dit blog vertel ik je wat remarketing is en waar je op moet letten om jouw marketingefforts rendabeler te maken.

Wat is remarketing precies?

Het volgende voorbeeld moet je vast bekend voorkomen… Je bekijkt een paar nieuwe schoenen online, maar kiest ervoor om deze (nog) niet aan te schaffen. Vervolgens, wanneer je andere websites bezoekt, zie je diezelfde schoenen in alle omringende advertenties terugkomen. In marketingjargon wordt dit remarketing, of retargeting, genoemd.

Remarketing is een advertentiemethode om websitebezoekers van een website of een specifieke webpagina te verleiden om terug naar de website te keren. Met dit soort advertenties is het mogelijk om hele persoonlijke aanbiedingen te doen naar mensen die interesse in een bepaald product of dienst hebben getoond. Deze mensen zijn eerder bereid om over te gaan tot koop dan compleet nieuwe mensen, die misschien nog nooit van jouw merk hebben gehoord. Voor maximale effectiviteit kan deze remarketing-advertentie vormgegeven worden met beeld, tekst en/of video.

 

'Zo heeft Watchfinder haar ROI met 1.300% doen laten stijgen met remarketing!'

Meer sales en lagere cost-per-click

Blijft remarketing niet een beetje met hagel schieten? De gemiddelde 97% die niet bij hun eerste visit converteert, klikt namelijk wel weg met een reden. Dat zou je misschien denken. Maar dit is verre van waar. Remarketing is juist heel effectief, omdat je je advertentiebudget besteedt aan mensen die al interesse hebben getoond in jouw merk.

Hiervan is Watchfinder een mooi voorbeeld. Zij zagen dat nog geen 1% van hun bezoekers daadwerkelijk overgingen tot koop van hun horloges. Om dit te verbeteren zijn zij aan de slag gegaan met inzichten van Google Analytics en een gerichte remarketing-campagne, gebaseerd op o.a. conversiefunnel en gedrag. Door hiermee 20 targeting-lijsten samen te stellen met interessante doelgroepen, heeft Watchfinder haar ROI met 1.300% doen laten stijgen!

Verder behaal je winst niet alleen door meer verkopen, maar ook door lagere kosten. Advertenties worden beoordeeld op hun Quality Score. Er wordt gekeken hoe goed jouw advertentie de lading van jouw landingspagina dekt en aansluit op de interesse van de doelgroep. Hoe hoger de Quality Score, hoe lager de cost-per-click (CPC). Wist je dat op Facebook bijvoorbeeld elke 1% toename in engagement op een post een 5% afname in kosten (CPC) betekent? Omdat mensen al interesse hebben getoond, is - volgens onderzoek - de kans dat mensen op jouw advertentie klikken 3x groter bij remarketing.

I rest my case.

Hoe werkt remarketing?

Om deze advertentievorm op te zetten, moet je vanaf jouw website kunnen volgen wie er welke pagina bezoekt. Dit proces wordt tracken genoemd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een trackingscode. Deze trackingscode plaatst een ‘cookie’ in de browser van de websitebezoeker, die vastlegt of een bepaalde website of webpagina (afhankelijk van jouw targeting-instellingen) is bezocht.

Wanneer de website of webpagina is bezocht, wordt de tekst-, beeld-, of videoadvertentie getriggerd in de remarketing-netwerken waar deze actief in is. Dit kan het Google netwerk (search & display) zijn, maar ook social media, zoals Facebook & Instagram, LinkedIn ofTwitter.

Let op: Als voorwaarde om een remarketing doelgroep aan te maken, moet er op je website/webpagina wel een minimum aantal bezoekers in de laatste 30 dagen zijn geweest. Dit minimum verschilt per netwerk en varieert van 100 (bij Google Display) tot 1000 personen (bij Google Search).

Hoe stel je je remarketing in?

Om een remarketing-campagne op te zetten, moet je dus eerst een trackingscode aanmaken. Na het aanmaken en implementeren van de code op jouw website, kan je de advertentie vormgeven en parameters meegeven die bepalen wanneer de advertentie wordt weergegeven. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen hoe recent mensen op jouw website/webpagina geweest moeten zijn om jouw advertentie te zien. Ook kan je instellen hoe vaak een individu jouw advertentie te zien krijgt.

Let op: Houd rekening bij het opzetten van je remarketing-campagne met het maximaal aantal vertoningen per individu. Wanneer je een advertentie te vaak aan een persoon laat zien, kan er irritatie ontstaan. Er is dan sprake van een zogenoemde overkill aan vertoningen.

Hulp nodig bij het opzetten?

Ik hoop dat je met dit blog de kracht van remarketing inziet en hoe je deze effectieve advertentievorm moet instellen om meer rendement uit jouw marketingefforts te halen. Indien je nog vragen hebt of graag hulp wilt bij het opzetten, dan kan je uiteraard altijd even contact opnemen.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.