Orde scheppen in de layout van je drukwerk


Stel: de lezer slaat jouw folder of magazine open. Het laatste wat je wilt is dat de lezer er van tevoren al tegenop ziet om het stuk überhaupt te gaan lezen.. Vrees niet, dit is gelukkig goed te voorkomen door een sterke layout neer te zetten.

Categorie

Design

Datum

25-04-2017

Stel: de lezer slaat jouw folder of magazine open. Het laatste wat je wilt, is dat de lezer er van tevoren al tegenop ziet om het stuk überhaupt te gaan lezen. Vrees niet, dit is gelukkig goed te voorkomen door een sterke layout neer te zetten. Maar goed, het maken van een goede layout is en blijft iets wat niet vanzelfsprekend is. Benieuwd waar je op kunt letten? Hier zijn een paar punten die ervoor kunnen zorgen dat je verhaal er een stuk uitnodigender uitziet om te lezen.

 
1. Omarm de witruimte

Je ziet het helaas nog veel te vaak; een spread of pagina die tot de nok toe is gevuld met content - geen enkel stukje wit wordt gespaard. Ontzettend zonde en onnodig, want het werkt vaak juist averechts bij wat je wilt bereiken. Door alleen de essentiële elementen in je opmaak te gebruiken, creëer je automatisch rust en voelt het geheel minder zwaar om te lezen.

 

 witruimtes-2.jpg


2. Maak gebruik van kolommen/stramienen

Een snelle manier om orde te creëren in je layout, is het gebruik van een stramien. Door consequent met het stramien om te gaan, verbind je automatisch alle elementen in de layout met elkaar. Dit geeft de lezer onbewust een stuk herkenning en zorgt ervoor dat het comfortabel voelt om te lezen. Met de opmaak van bijvoorbeeld een magazine zul je waarschijnlijk verschillende soorten pagina layouts hebben. Hoe verschillend deze opmaak ook wordt, zolang het basisstramien als leidraad wordt gebruikt, zal het toch altijd vertrouwd aanvoelen. 

 

stramien-2.jpg


3. Pak ze in met een sterke visual of headline

Het eerste doel is uiteraard om de interesse te trekken van de lezer. De beste manier om dit voor elkaar te krijgen, is door een grote pakkende visual of sprekende typografie te gebruiken, of een combinatie van beide. Onze ogen zijn gewend om automatisch naar de grootste elementen binnen een layout te kijken. Als deze ook nog eens binnenkomt, heb je de aandacht al te pakken.


4. Gun de lezer af en toe een pauze

Ok, dus je hebt de lezer te pakken met een sterke visual. Als er vervolgens een lang artikel volgt, is het de truc om ze ook daadwerkelijk alles te laten lezen, maar je wilt niet dat de lezer onderweg afdwaalt. Er zijn een paar manieren om de lezer tegemoet te komen. Dit kan bijvoorbeeld door de lezer af en toe een pauze te gunnen. Door de content op te splitsen in alinea’s creëer je meer lucht in het gehele verhaal en zal de lezer minder snel afdwalen. Af en toe een tussenkopje of een citaat tussen de alinea’s werkt zelfs nog beter.

 

alineas-quotes-2.jpg


Dit zijn vier manieren om jouw drukwerk uitingen visueel al een stuk interessanter te maken en mensen mee te krijgen in jouw verhaal. Denk jij dat je dit ook wel kan gebruiken? Neem dan contact met ons op en we helpen je bij het opzetten van een krachtige layout!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.