Online een vakantie boeken


De reisbranche is één van de bedrijfstakken waar men voorop loopt als het gaat om technologie. Leer ervan!

Categorie

Online development

Datum

27-07-2015

De vakantieperiode staat voor de deur. Hopelijk ligt er een mooie reis in het verschiet. Maar of de reis u nu naar het buitenland brengt, of dat u in Nederland blijft, het boekingsproces van de reis of hotelovernachting verloopt steeds vaker online. De reisbranche is één van de bedrijfstakken waar men voorop loopt als het gaat om technologie.

Remarketing

Er zijn talloze websites die hotelovernachtingen of complete reizen aanbieden. Naast de websites van de touroperators zijn er websites die dezelfde reizen verkopen onder een andere naam. Dit wordt ook wel affiliate marketing genoemd. Als een reis wordt afgesloten via een dergelijke website pakt de affiliate website een percentage over het verkochte bedrag.

Een reis uitzoeken geeft velen al een vakantiegevoel, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom is het wel makkelijk als u herinnerd wordt aan die ene prachtige locatie die u heeft bekeken. Is het u wel eens opgevallen dat na een bezoek aan de website van een touroperator u achtervolgd wordt door banners op diverse websites die u daarna bezoekt? Dit noemen we remarketing. Door het plaatsen van een cookie op uw computer weet men precies wat u bekeken heeft. En dus krijgt u een banner voorgeschoteld op een willekeurige website, waarin ‘heel toevallig’ de bekeken locaties van de touroperator staan, voorzien van een aantrekkelijk aanbod.

Fluid pricing

Maar, misschien wacht u nog even met boeken. Als u vervolgens een paar dagen later kijkt, blijkt dat de prijzen gestegen zijn. Vraag en aanbod kan dit soort prijsstijgingen (maar ook prijsverlagingen, bijvoorbeeld last minutes) veroorzaken. Door middel van actuele koppelingen wordt deze prijsinformatie vrij snel gewijzigd op de site (‘fluid pricing’). Op sommige sites wordt echter ook gebruik gemaakt van cookies. Bezoekt u een pagina van een locatie voor de tweede of derde maal, dan gaat de prijs iets omhoog. Verwijder voor de zekerheid eens uw cookies. Dit zijn kleine bestandjes waarin wordt opgeslagen waar u naar gezocht heeft – zo werden immers ook de banners voorgeschoteld. Heeft u uw cookies verwijderd (even Googelen)? Dan kan het zijn dat u zomaar weer de oude prijs ziet van een paar dagen geleden. 

Wat is de rol van Google in dit proces?

Reissites zijn geoptimaliseerd om zo goed mogelijk gevonden te worden in Google. Daarnaast adverteren dit soort sites om extra bezoekers op de website te krijgen. Door het klikken op de banner of een betaald zoekresultaat verdient Google ook nog iets aan uw vakantie. Maar daar stopt het niet. Als u vervolgens een bevestiging ontvangt met uw vluchtgegevens, dan houdt Google Now (beschikbaar op een smartphone met Android of iOS) bij hoe laat u moet vertrekken naar het vliegveld. Zo overkwam het mij dat ik de avond voor vertrek een melding van Google Now kreeg dat mijn vlucht drie uur vertraagd was. Google wist mij dat eerder te melden dan de officiële Schiphol app.

Bovenstaande technieken worden ook toegepast in andere branches. Ongetwijfeld werkt het ook voor uw bedrijf. Wilt u er eens over sparren? U weet ons te vinden. Fijne vakantie voor nu!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.