online beleving toevoegen aan je webwinkel


Deze blog besteed ik aan de beleving van webwinkels. In de traditionele retail praat iedereen al veel langer over het toevoegen van beleving, van een goede kop koffie tot een glas prosecco, allemaal kleine meerwaarde waardoor je de beleving versterkt. Maar hoe doen we dit eigenlijk online? Onderstaand een aantal tips waar je rekening mee kan houden om ook online beleving te creëren.

Categorie

Online development

Datum

02-04-2015

Deze blog besteed ik aan de beleving van webwinkels. In de traditionele retail praat iedereen al veel langer over het toevoegen van beleving, van een goede kop koffie tot een glas prosecco, allemaal kleine meerwaarde waardoor je de beleving versterkt. Maar hoe doen we dit eigenlijk online?
Onderstaand een aantal tips waar je rekening mee kan houden om ook online beleving te creëren.

Tip 1: check je Lay-out


Probeer zoveel mogelijk herkenbare beelden te gebruiken, die zijn afgestemd op de doelgroep en het product. De eerste landingspagina is jouw etalage. Zorg ervoor dat deze aantrekkelijk is en de bezoeker getriggerd wordt tot een aankoop. Denk tevens na over de interactie. Vaak wordt er een hoop geld besteed aan SEA (search engine advertisement) om klanten naar de site te trekken. Als de site niet responsive is gebouwd, dan zal een groot deel van de bezoekers afhaken op basis van de interactie en het gebruikersgemak. Een responsive website wil zeggen, dat de layout van de website zich aanpast aan het scherm, waarop de website bekeken wordt. De interactie moet goed worden bekeken per device. Klanten die via een betaalde advertentie op je website komen, dienen eenvoudig verder te kunnen klikken en uiteindelijk over te gaan tot een aankoop. Zo zal er optimaal worden geprofiteerd van het online budget.

tip 2: gebruik de beschikbare Data


Maak optimaal gebruik van de beschikbare data binnen het bedrijf: Simpele zaken als het welkom heten van je klant verhoogt de interactie. Teksten als "Bedankt voor uw bestelling" lijken overbodig maar juist dit is van groot belang om de bezoeker van je webshop een gevoel te geven dat hij/zij gewaardeerd wordt. Heeft de klant al reeds eerder besteld? Geef hem dan na het inloggen suggesties op basis van zijn eerdere aankopen.

Indien je naast de webwinkel ook een fysieke winkel bezit, maak dan optimaal gebruik van de mogelijkheden. Koppel je kassasysteem, voorraad, webwinkel en klantendatabase met elkaar. Hierdoor wordt online en offline gecombineerd, kun je je klanten altijd optimaal bedienen en versterken de winkel en de webshop elkaar; het vertrouwen en de service van de winkel met het gemak van de webshop. Je bespaart een hoop kostbare tijd die je direct kunt besteden aan de klant. Tevens heeft de klant alle mogelijkheden en redenen om te kiezen voor jouw winkel.

tip 3: De spaarkaart


Herken je een portemonnee vol met spaarkaarten en -zegels? Zo gewoon als we dat vonden of zelfs nog steeds vinden des te sneller zal dit verdwijnen. Alles wordt digitaal en de winkel houdt het voor je bij. Klanten zijn dol op voordeel en jij hebt waardevolle klantinformatie. Veel budget wordt besteed om nieuwe klanten te werven voor de webshop en vaak krijgen de bestaande klanten te weinig aandacht. Maar een webshop is net als een stenen winkel. Beloon je trouwe klanten, geef ze shoptegoed of credits waarmee ze kunnen sparen voor gratis artikelen of korting. Dit verhoogt direct de loyaliteit van je klant en de prijs wordt minder van belang. Maak ze onderdeel van jouw winkel en uiteindelijk kunnen jullie niet zonder elkaar.

tip 4: Chat-functie


Een persoonlijke chat voegt een grote meerwaarde toe, communiceer direct live met je bezoekers en begeleid ze naar hun aankoop. Wij merken bij veel van onze klanten dat dit soort functionaliteiten direct resulteren in een verhoging van de omzet en een verlaging van het traditionele e-mailverkeer. De chatfunctie verlaagt de drempel om contact op te nemen en verhoogt de service en het gebruikersgemak.

tip 5: Optimaliseer & analyseer


Gebruik de juiste tools om analyses te maken van de bezoekers op de website. Door de acties van je bezoeker te volgen kun je veel beter de website inrichten en zorgen voor een hoger rendement.


Laat de klant zich weer koning voelen

 

Conclusie: gebruik de techniek om de merk- en persoonlijke beleving toe te voegen dan "voelt de klant zich weer koning".

Voor advies neem contact op met de online specialisten van Loyals


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.