Mobile-first wordt steeds belangrijker. Are you IN or OUT?


Categorie

Online development

Datum

22-11-2016

De mobile-first index

We weten allemaal dat Google zich de laatste jaren steeds meer op het mobiele gebruik is gaan richten. Maar in 2017 gaat Google haar zoekresultaten aanpassen: een mobile-friendly website wordt nog belangrijker!

De mobile search index gaat zelfs als primaire index fungeren. Deze mobile-first index betekent dat Google qua indexering de mobiele versies van webpagina’s de voorkeur geeft boven de desktopversie. De mobile-first indexering wordt meteen wereldwijd doorgevoerd. Deze omschakeling zorgt ervoor dat de mobiele versie van jouw website leidend wordt. Dus het is belangrijk dat je een mobiel toegankelijke website hebt.

Waarom dan?

Sinds 2015 worden er meer zoekopdrachten vanaf een mobiel dan vanaf een desktop gedaan. Om mobiele bezoekers een goede gebruikerservaring te geven, moeten de getoonde webpagina’s in de zoekresultaten aan bepaalde eisen voldoen. En het kan zomaar zijn dat die eisen alsmaar strenger gaan worden.

Google heeft het afgelopen jaar niet voor niets Accelerated Mobile Pages (AMP) geïntroduceerd. Deze pagina’s worden op mobiele apparaten getoond en zijn geoptimaliseerd om snel te laden. Het is dus eigenlijk een uitgeklede versie van de originele pagina. De content blijft hetzelfde. Het verschil zit hem in opmaak, codering en scripts.

Responsive website of niet?

Heb je een responsive website? Dan is er geen probleem. De desktopversie en de mobiele versie verschillen qua inhoud namelijk niet van elkaar. Maar heb je een aparte mobiele versie van je website naast de desktopversie? Dan is de mobiele variant vaak een afgeleide, mindere versie van je desktopwebsite. Met als gevolg dat je mobiele versie leading wordt. Een versie die minder content en minder backlinks heeft dan de desktopversie. Wat dus van invloed kan zijn op je posities binnen de zoekresultaten van Google.

Is dit bij jou het geval? Denk er dan goed over na of je deze situatie wilt behouden. Ons advies is om dit vooral niet te doen. Want als je minder content aanbiedt op je mobiele website, kan het zo zijn dat bepaalde (longtail) zoekwoorden niet voorkomen op je mobiele website. Met als resultaat dat je daalt in de rankings op die zoekwoorden.

Opmaken met Structured Data

Heb je een mobiele website los van je desktopwebsite? Ook dan zijn er nog mogelijkheden. Het is noodzakelijk om je website op te maken met Structured Data. Dit is dé manier om elementen binnen je website te markeren, zodat Google het beter begrijpt. Dus je geeft én extra informatie aan Google én Google herkent de semantiek tussen gegevens op beide websites.

Eén van de belangrijkste elementen om op te maken met Structured Data zijn de lokale vestigingspagina’s. Dit kan net datgene zijn wat je website nodig heeft om in de lokale resultaten boven die van je concurrent(en) uit te komen.

Investeer in een responsive website!

Deze verandering binnen Google is een goede reden om te investeren in een responsive website. Want met alleen een mobile friendly website ben je er nog niet. Voor een goede indexering is het belangrijk dat je mobiele webpagina’s geen relevantie inhoud missen. Deze website moet dus zoveel mogelijk dezelfde inhoud bevatten als de desktopversie van je website. Dat bereik je dus door je website responsive op te zetten.

Laadtijd een belangrijke factor

Ook is de laadtijd (pagespeed) van je mobiele webpagina’s een belangrijke factor. Snelheid en gebruikerservaring gaan namelijk een nog grotere rol spelen binnen de index. Zorg er daarom voor dat de snelheid van je website of webshop voldoet aan de normen van Google.

Daarnaast is de techniek van belang. Hoe kan je website vanuit technisch oogpunt het beste ingericht worden voor mobiele apparaten?


Wil je weten of jouw website aan alle voorwaarden van een mobile friendly website voldoet? Of wil je graag een responsive website of een mobiele versie van je website laten ontwikkelen?

Neem dan contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.