Mobielvriendelijke website nu ook belangrijk voor ranking in Google


Een mobielvriendelijke website wordt steeds meer een must have om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verhogen. Ook zorgt dit voor een betere ranking.

Categorie

Online development

Datum

25-11-2014

Er vindt een enorme stijging van mobiel verkeer plaats. Ook wordt het aandeel van online aankopen steeds meer vertegenwoordigd door mobiel verkeer. Een mobielvriendelijke website wordt daardoor steeds meer een must have om de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de sales van een website te verhogen.

En nu is er een extra reden bijgekomen: Google waardeert websites die goed leesbaar zijn op een smartphone.

72% van Nederlanders bezit smartphone

Nu ruim 72% van de Nederlanders in het bezit is van een smartphone is, is het noodzakelijk de website klaar te hebben voor de mobiele bezoekers. Dit kan door middel van een mobiele website of een compleet responsive website die meeschaalt naar het formaat beeldscherm waarmee de bezoeker op je site komt. In Nederland (maar ook wereldwijd) is Google de belangrijkste zoekmachine en dat betekent dat het merendeel van het verkeer via dat kanaal binnen komt.

Gebruiksvriendelijke website wordt beloonD door Google

Om bij de zoekopdracht zo goed mogelijk weer te geven welke site geschikt is voor de klant, vraagt Google nu om de website nog verder te optimaliseren voor smartphone-gebruikers. In de ogen van de zoekgigant is het namelijk frustrerend voor gebruikers als zij op een link klikken die vervolgens moeilijk leesbaar is op hun smartphone of tablet. Ongetwijfeld ben je er al eens tegenaan gelopen dat een website niet lekker werkt op je telefoon. En dat moet volgens de zoekmachine afgelopen zijn.

Hoe verbeter ik mijn website voor mobiele apparaten?

Om ervoor te zorgen dat een website geschikt is voor mobiel verkeer hoef je maar voor 2 zaken zorg te dragen:

(1) een mobielvriendelijke website
(2) geef Google toegang tot CSS, JS en images om inzicht te geven of de website geschikt is voor mobiel verkeer

Toelichting mobiele optimalisatie

Je scoort punten als de website geen gebruik van software die niet ondersteund wordt door veel mobiele apparaten, zoals Flash. Daarnaast moet de gebruiker de tekst kunnen lezen zonder in te hoeven zoomen of horizontaal te hoeven scrollen en moet de ruimte tussen menu-items en links voldoende zijn, zodat men niet per ongeluk verkeerd ‘klikt’ met de vinger.

Heb je deze zaken op orde, dan zal Google jouw website hoger in de ranking plaatsen en komt er achter jouw website een aanbeveling komen van Google die aangeeft dat de website geschikt is voor een mobiel apparaat. Dit lijkt iets kleins, maar bedenk dat eind dit jaar 50% van het internetverkeer via mobiele apparaten gaat (mobiel en tablet). Als de bezoeker dan de keuze heeft uit een voor mobiel geoptimaliseerde website van de concurrent, of jouw website zonder de aanbeveling van Google, dat je die potentiële klant waarschijnlijk misloopt.

Hoe weet ik of mijn website voldoet aan de criteria?

Om snel te testen of je website in aanmerking komt voor een aanbeveling van Google, kun je de website www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ bezoeken. Daar vul je het adres in van de website die je wilt testen en Google vertelt je wat zij vindt van de website. Dit is slechts een indicatie. Voor een uitgebreide analyse kunt u contact opnemen.

Soms is het mogelijk om met kleine aanpassingen te voldoen aan de criteria die Google stelt. In andere gevallen is het wellicht interessant om een mobiele site of volledig responsive website te overwegen. Hulp nodig bij het verbeteren van de website? Neem dan gerust contact met ons op.

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.