Macro- en microconversies meten


Voordat een website gebouwd wordt is het belangrijk de bedrijfsdoelstellingen helder te hebben en vanuit daar de vertaling naar een website te maken. Daarbij hoort ook het maken van een meet plan.

Categorie

Online development

Datum

29-04-2015

In dit plan wordt bepaalt wat belangrijke gedragingen zijn van bezoekers op de website en hoe dit gemeten kan worden. Overleg met de webbouwer is hierbij nodig.

Macro- en micro conversies

Vaak zijn we geneigd alleen te focussen op de ‘harde’ conversies zoals het doen van een bestelling in een webshop of het invullen van een contactformulier. Toch kunnen ook andere gedragingen op de site heel waardevol zijn. Bijvoorbeeld het delen van een artikel op social media of een inschrijving op de nieuwsbrief.

Een ander voorbeeld is het gebruiken van de zoekfunctie. De termen die mensen intypen in een zoekbox zijn heel waardevol om de content vervolgens op af te stemmen.

Macro conversies

Macro conversies zijn de belangrijkste conversies op een website. Vaak zijn dit conversies die directe sales genereren of contactmomenten creëren. De bekendste voorbeelden zijn een bestelling in een webshop of het maken van een online afspraak.

Echter, wanneer je een blogwebsite hebt is het delen van een artikel of een inschrijving op de wekelijkse nieuwsbrief wellicht interessanter dan een ingevuld contactformulier.

Micro conversies

Microconversies zijn conversies die niet direct gericht zijn op sales of contact, maar die wel heel waardevol zijn om het gedrag van bezoekers te volgen.

Voorbeelden zijn:

  • Het downloaden van een pdf
  • Het bekijken van een video
  • Klikken op een button
  • Het bezoeken van de contactpagina

Wat ga je meten?

Bepaal van te voren duidelijk wat macroconversies zijn (waar wil je direct op sturen), én wat microconversies zijn waar wellicht nog kansen liggen. En nog belangrijker, hoe je dit gaat meten!

Loyals voorziet je graag van advies bij het maken van een measurement plan of de uitvoering hiervan.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.