Maak je call-to-actions een ware conversiemachine


Teksten schrijven, de één doet het in een handomdraai, de ander bijt zich er flink op stuk. Laten we voor het gemak ervanuit gaan dat je een mooie en goede blog hebt geschreven voor jouw website. Zelfs zo goed, dat je deze graag met jouw contacten wilt delen in een nieuwsbrief. Uiteraard wel alleen naar de contacten die jou toestemming hebben gegeven om hen een nieuwsbrief te sturen.

Vol overgave geef je een nieuwsbrief vorm, volledig in lijn met de huisstijl van jouw website. Je hebt die leuke blog geïntroduceerd in een korte maar toch aantrekkelijke tekst, een passende, rechtenvrije afbeelding erbij geplaatst (ja, dat werkt!) en plaatst de link in een button. Maar dan... Hoe schrijf je de call-to-action in die button?

Categorie

Online marketing

Datum

10-04-2018

 

Call-to-wat?

Een call-to-action (CTA) is een tekst – meestal in een button – die jouw bezoeker overhaalt om een actie uit te voeren. Deze CTA linkt door naar andere content en geeft aan wat iemand kan doen of verwachten na erop te klikken.

Een CTA bestaat uit 2 elementen: copy & design. Weet jij deze 2 goed te combineren, dan kunnen call-to-actions een ware conversiemachine zijn. Het zal het aantal clicks in jouw nieuwsbrief of op jouw website verhogen.

Copy copy gebruiken

Maar hoe schrijf je dan goede copy voor jouw CTA-buttons? Hoewel ik je graag de gouden formule zou geven, is dit per bedrijf en per doelgroep verschillend.

Wat je in ieder geval duidelijk moet maken, is de actie die zal plaatsvinden na de klik. Wanneer er duidelijk is welke actie er met een knop uitgevoerd wordt, zullen bezoekers sneller op de knop klikken. Een manier om dit actief kenbaar te maken is om de copy benefit-driven te schrijven. In tegenstelling tot een statische “Aanmelden” of “Lees meer” zet je jouw contacten echt aan om door te klikken met actieve call-to-actions, zoals “Bespaar op jouw aankoop”, “Leer beleggen” of “Start met afvallen”. Je kan jouw call-to-action ook inleiden met een vraag. “Wil je meer weten over …? [Lees meer]”.

Een sterk voorbeeld van benefits wordt gegeven door Neil Patel over de call-to-action van ContentVerve in hun nieuwsbriefinschrijfformulier:

“One of Aagaard’s website goals is to build his list of newsletter subscribers. He ran a test with two different “sign-up” form variations. The first was a simple “sign-up” call to action. The second articulated the benefits of signing up for ContentVerve’s email list.”

 Benefit-driven CTA

Met deze simpele aanpassing om hun inschrijfformulier benefit-driven te maken, heeft ContentVerve.com 83.75% meer inschrijvingen weten te realiseren.

Hoe duidelijker je de content achter de CTA introduceert, hoe realistischer de verwachtingen van jouw contacten/bezoekers zullen zijn. Naast meer klikken zal dit ook jouw bounce rate verlagen – het percentage mensen dat zonder verdere actie te ondernemen jouw website verlaat. Gebruik daarom niet standaard de tekst ‘Lees meer’, maar denk goed na over de copy in jouw CTA.

Design

Naast de tekstuele inhoud van een call-to-action worden we ook (onbewust) beïnvloed door de vormen en opmaak van buttons. De vormgeving van een CTA kan grote invloed hebben op de effectiviteit hiervan.

Kleur

Het liefst kies je een kleur die past bij jouw huisstijl. Aan de andere kant wil je zoveel mogelijk klikken op jouw CTA, toch? Experimenteer dan ook eens met kleur. Welke kleur je dan het beste kan kiezen is afhankelijk van jouw huisstijl en jouw doelgroep. De combinaties moeten wel passen. Heb je weleens van complementaire kleuren gehoord?

Complementaire kleuren zijn twee kleuren die het maximale contrast met elkaar hebben. Door complementaire kleuren te gebruiken, zal je CTA-button van het beeldscherm spatten. Filmproducenten maken ook vaak gebruik van complementaire kleuren om hun filmposters op te laten vallen. Ook welhet oranje-blauw contrast genoemd. Op deze manier proberen ze jouw aandacht te trekken en de poster tot leven te laten komen.

Vorm

Over het algemeen kan je uit 2 vormen kiezen: een ronde/afgeronde en een hoekige CTA. Hoewel de vormgeving van je CTA’s aan moet sluiten bij jouw huisstijl, blijkt uit onderzoek dat er wel degelijk verschil zit in de manier waarop we vormen verwerken. Hoe dit zit?

  • Afgeronde hoeken trekken de aandacht naar de binnenkant van de button, waar puntige hoeken de aandacht juist naar de buitenkant verleggen.

  • Ronde vormen worden als vriendelijker opgevat. Van nature (primordial reaction) zijn wij als mensen “geprogrammeerd” om scherpe dingen te vermijden, omdat deze een mogelijke bedreiging kunnen vormen voor ons welzijn.

  • Wist je dat het zelfs langer duurt voor ons brein om hoekige vormen te verwerken? Onderzoeker Jürg Nänni schrijft: “A rectangle with sharp edges take indeed a little bit more cognitive visible effort than for example an ellipse of the same size. Our “fovea-eye” is even faster in recording a circle. Edges involve additional neuronal image tools. The process is therefore slowed down”.

Hoewel ronde vormen dus een stuk aantrekkelijker blijken te zijn, betekent dit niet dat je altijd je buttons rond moet maken. Zet scherpe hoeken slim in om bijvoorbeeld risico te communiceren in de uitschrijflink in jouw nieuwsbrief.

Tips voor A/B-testing 

De effectiviteit van een CTA zal je moeten testen, want mooi is iets heel anders dan effectief. In nieuwsbrieven kan je dit bijvoorbeeld met A/B-testing doen. A/B-testing is het opstellen van 2 versies van jouw nieuwsbrief (versie A & versie B) en deze tegen elkaar te testen. Stuur versie A naar een deel van jouw ontvangers en doe hetzelfde met versie B. Op deze manier kan je testen welke versie het beste werkt voor jouw bedrijf en voor jouw adressenbestand.

Een aantal elementen om te testen in jouw call-to-action zijn:

  • Het gebruik van kleuren;
  • Benefit-driven copy;
  • Communiceer je formeel of informeel? Nederlands of misschien juist wel Engels?
  • De hoogte, breedte en afronding van jouw buttons.

Let’s learn together

Waar ik in mijn eerdere blogs altijd afsloot met een contactverzoek in de vorm van “Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op.”, moet dat in een blog over call-to-actions natuurlijk iets creatiever en concreter.

Laten we samen eens naar jouw call-to-actions kijken. Twee mensen weten nu eenmaal meer dan één. Dus, welke kies jij?

Ja, ik wil meer resultaat behalen

Nee, ik wil eerst nog meer lezen


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.