Lokale vindbaarheid verbeteren met Google Mijn Bedrijf


Lokale online vindbaarheid is erg belangrijk. Wil jij met je bedrijf ook lokaal beter vindbaar zijn? Denk aan Google Mijn Bedrijf.

Categorie

Online development

Datum

12-04-2016

Het belang van lokale online vindbaarheid neemt de laatste jaren sterk toe. Gebruikten consumenten het internet vroeger vooral voor algemene informatie, met de komst van de smartphone zoeken ze tegenwoordig ook steeds vaker lokaal.

Daarnaast verwachten consumenten ook dat hun zoekresultaten aansluiten op de directe omgeving waar ze op dat moment zijn.
Wil jij met je bedrijf ook lokaal beter vindbaar zijn? Heb je dan al eens aan Google Mijn Bedrijf gedacht? Want de basis van je lokale vindbaarheid in Google leg je met Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, voorheen Google Places, is een gratis dienst van Google. Met Google Mijn Bedrijf maak je je bedrijf zichtbaar door het aanmaken van een bedrijfsvermelding. De informatie die jij opgeeft over je bedrijf verschijnt in Google Zoeken, Google Maps en Google+. Je hebt zelf de mogelijkheid om te kiezen welke informatie je prijsgeeft.

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Naast de weergave van je bedrijfsinformatie op Google Zoeken, Google Maps en Google+, biedt Google Mijn Bedrijf nog een aantal voordelen:

  • Betere lokale vindbaarheid op producten en diensten.
  • Meer gemak. Je hoeft nog maar één keer in te loggen om direct bij al je bedrijfsgegevens op Google te komen.
  • De mogelijkheid tot het toevoegen van je openingstijden en reviews. En het delen van berichten, foto’s of video’s.
  • Onderhouden van contacten. Met je lokale Google+ pagina kom je eenvoudig in contact met klanten.

Hoe maak ik gebruik van Google Mijn Bedrijf?

Om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf maak je eerst een account aan. Hoe? Dat leg ik hieronder stap voor stap uit.

   1. Google account aanmaken
Heb je nog geen account? Maak dan een Google account aan. Heb je al wel een account? Houd deze gegevens dan bij de hand.

   2. Ga naar Google Mijn Bedrijf
Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf.

   3. Zoek je bedrijf op en registreer de vermelding
Je ziet een scherm waar je kunt zoeken op je eigen bedrijfsnaam. Ook als je zelf nooit een vermelding hebt aangemaakt, kan deze al wel bestaan. Het is dus goed om eerst te zoeken op je bedrijfsnaam.

   4. Zoek je bedrijfsnaam of maak een bedrijfspagina aan
Komt je bedrijfsnaam al voor? Dan kun je deze verifiëren. Je verifieert deze door een verificatiecode aan te vragen op je zakelijke telefoonnummer. Of door middel van een pincode die je via de post op je bedrijfsadres ontvangt.

Komt je bedrijfsnaam niet voor? Klik dan op ‘Deze komen allemaal niet overeen – Je bedrijf toevoegen’. Deze knop zie je pas als je zoekt op je bedrijfsnaam.

   5. Vul je bedrijfsgegevens in
De stappen om je bedrijfsgegevens in te vullen, spreken voor zich. Voeg zoveel mogelijk gegevens toe:

        • Adres.
        • Telefoonnummer.
        • Openingstijden.
        • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen.
        • Een goede omschrijving van je bedrijf inclusief relevante termen als diensten en producten.

   6. Verifieer je bedrijfsvermelding

Bij deze laatste stap ontvang je per post een pincode om de bedrijfsvermelding te verifiëren. Het kan zijn dat Google eerst een telefoonnummer vraagt om te verifiëren dat jij het echt bent. Post ontvangen? Voer dan de verificatiecode in op je Google Mijn Bedrijf account en maak je bedrijf zichtbaar voor iedereen.

Maak optimaal gebruik van Google Mijn Bedrijf

Om Google Mijn Bedrijf optimaal in te zetten, raden wij je aan om rekening te houden met onderstaande tips:

  • Zorg ervoor dat de adresgegevens op je Google Mijn Bedrijf pagina overeenkomen met de adresgegevens op je website.
  • Heb je een lokaal nummer? Voeg deze dan toe. Hierdoor bevestig je dat je bedrijf echt daar gevestigd is.
  • Laat tevreden klanten een recensie schrijven op je Google+ pagina. Heb je tenminste vijf recensies? Dan zijn die zichtbaar op je Google Mijn Bedrijf pagina.
  • Personaliseer door het plaatsen van foto’s en video’s. Gun de bezoekers een ‘kijkje’ in jouw bedrijf.

Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd

Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd

We zien regelmatig dat Google Mijn Bedrijf vermeldingen die nog niet geclaimd zijn. Wil je controle krijgen over die vermelding, zorg dan dat je een Google account hebt (zie hierboven). Login hiermee in met je browser en click op “Bent u eigenaar van dit bedrijf?” Volg nu stap 6 zoals hierboven om je bedrijfsvermelding te verifiëren.

Meer informatie

Google Mijn Bedrijf draagt zeker bij aan de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Begin dus vandaag nog. Hulp nodig? Loyals heeft veel ervaring met Google Mijn Bedrijf. Neem voor meer informatie contact met ons op.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.