Jouw product in het juiste jasje


Hoe goed je product ook is, de verpakking speelt een cruciale rol om de consument over de streep te trekken. Naast alle andere communicatiemiddelen is het product uiteindelijk de laatste kans om de consument te overtuigen. Het product moet dan ook tot in de puntjes kloppen, inclusief de verpakking. Een goede verpakking is een extra middel voor de doorvertaling of link met het merk. Een verpakking kan het winnen door de eenvoud, vorm, creatieve twist of een combinatie van deze zaken.

Categorie

Design

Datum

28-02-2017

Hoe goed je product ook is, de verpakking speelt een cruciale rol om de consument over de streep te trekken. Naast alle andere communicatiemiddelen is het product uiteindelijk de laatste kans om de consument te overtuigen. Het product moet dan ook tot in de puntjes kloppen, inclusief de verpakking. Een goede verpakking is een extra middel voor de doorvertaling of link met het merk. Een verpakking kan het winnen, door de eenvoud, vorm, creatieve twist of een combinatie van deze zaken.

The complete wrap up!

We hebben het al eerder over de visuele stijl van een merk gehad. Bij een verpakking komt dit eigenlijk allemaal samen. De kleur, logo’s/visuals, typografie en materiaalkeuze zijn cruciaal wanneer de consument jouw product ziet. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat de verpakking de ideale conclusie is van jouw merk. Er zijn uiteraard een paar punten waar je zeker over na moet denken om jouw product als warme broodjes over de toonbank te laten gaan!

Keep it simple

We hebben dit bij ons logo blog ook al benoemd, maar is hier net zo toepasbaar; houdt het simpel. Zo snel en helder mogelijk de juiste boodschap overbrengen is uiteraard het doel, en met verpakkingen is dit juist extra belangrijk. De concurrentie in een schap is enorm, dus er is geen tijd voor verwarring! De maximale tijd dat de consument besteed aan het bekijken van jouw product is nog geen 4 seconden, dus binnen die tijd moet het duidelijk zijn waar het over gaat én moet het verkopen. In sommige gevallen is het zelfs cruciaal, je wilt bijvoorbeeld niet dat een schoonmaakmiddel het verkeerde signaal afgeeft en het er te smakelijk uit ziet. Als iets er mooi en strak uitziet wil dat dus niet zeggen dat er ook het juiste wordt gecommuniceerd.

Wees authentiek

Durf anders te zijn dan andere merken, maar kijk wel goed naar waar je merk voor staat en probeer op die manier te communiceren. Een nog betere zet is om de ‘unique selling points’ van je product onder de loep te nemen en dat juist te versterken. Een goed voorbeeld hiervan is horlogemerk Festina, die hun waterdichte horlogelijn juist verkopen in een verpakking gevuld met…water! Of Nike Air, die de schoenendoos inruilt voor een soort opblaasbare ‘airbag’.

Verpakking Festina met water

Functionaliteit van verpakkingen

Dat iets aantrekkelijk wordt gemaakt is natuurlijk 1 ding, maar dat een verpakking ook functioneel moet zijn wordt nog weleens vergeten. Bij sommige producten lijkt dit vaak een grote stap, maar bij een nieuw uitstraling is een verbetering in vorm en gebruik de uitgelezen kans. Toch zie je dat als er goed over nagedacht wordt het vaak positief uitpakt. Toen Heinz bijvoorbeeld hun fles omdraaide was dit een megasucces en gingen de verkopen door het dak, en kwam het bedrijf uit een financiële dip.

Denk verder

Dit is ook erg belangrijk, zeker omdat er in het begin van het ontwerp gelijk rekening mee moet worden gehouden. Een goeie verpakking moet namelijk makkelijk door te trekken zijn in een complete lijn, zonder de visuele stijl te verliezen en herkenbaar te blijven. Daarom wordt er bij het ontwerpen al vaak nagedacht over mogelijke uitbreiding in de toekomst. Heb je een product met aardbeiensmaak? Dan moet daar niet het hele ontwerp op gemaakt worden en moet er in gedachte gehouden worden dat er moeiteloos een bananen-, kiwi- en perziksmaak aan toegevoegd kan worden.

Zo zie je hoe belangrijk het is om jouw product de aandacht te geven die het verdient. Ben je er ook aan toe om jouw product in een nieuw jasje te steken? Neem dan contact met ons op!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.