Huisstijlhandboek, keeping your brand in check


We maken ze de laatste tijd weer veel: huisstijlhandboeken. En dat is een goede zaak. Ieder merk dat zichzelf serieus neemt, heeft een huisstijlhandboek nodig. Hier staan de belangrijkste regels op het gebied van jouw branding in vastgelegd. Maar let op, je moet er niet alleen een hebben. Je moet hem ook gebruiken. En daar gaat het vaak mis…

Categorie

Design

Datum

07-06-2017

We maken ze de laatste tijd weer veel: huisstijlhandboeken. En dat is een goede zaak. Ieder merk dat zichzelf serieus neemt, heeft een huisstijlhandboek nodig. Hier staan de belangrijkste regels op het gebied van jouw branding in vastgelegd. Maar let op, je moet er niet alleen een hebben. Je moet hem ook gebruiken. En daar gaat het vaak mis…

 

In een huisstijlhandboek komen alle afspraken samen die zijn gemaakt omtrent de huisstijl. Denk hierbij aan fonts, stijlelementen, kleurcodes, maar ook aan beeldgebruik. Het dient enkel en alleen om de gekozen huisstijl te beschermen. Vaak tegen je eigen enthousiasme en dat van je collega’s. Want er zijn weinig dingen zo schadelijk voor een merk dan het inconsistent gebruiken van de huisstijl.

 

Huisstijlhandboek voor iedereen

Het zijn allang niet meer alleen de grote bedrijven die met brand guidelines werken. Nee, nee, ieder bedrijf dat zichzelf ook als merk serieus neemt, zou er een moeten hebben. Vanaf een medewerker of 4/5 is het handig om op zijn minst wat basis info als fonts en kleurcodes op één blad te bewaren. 

* Tot 4/5 mensen zou je nog te pas en te onpas huisstijl vragen luid door kantoor kunnen schreeuwen. Zo werkte het voor ons in ieder geval lang…..

 

 "Your entire company should be considered your branding department."

 

Do’s & don’ts 

Het is fijn om niet alleen op papier te zetten wat je wél moet doen, maar ook wat je niet moet doen! Lijkt een open deur maar ik zie het niet altijd terug. Terwijl er niets zo handig is, als alle fouten op een blad te verzamelen en overal een dik rood kruis doorheen te zetten. Weinig ruimte voor eigen interpretatie is in een handboek erg fijn. Voor de creatieve denker die anders ‘lekker gek’ een totaal ander font gebruikt in de mail, maar ook voor de stagiaire die een presentatie moet maken. Iedereen heeft baat bij duidelijkheid. 

 

Mini & maxi

Niet iedereen heeft zin om door 30 pagina’s aan regels te kammen om uit te vinden welke PMS waarde ze mogen gebruiken. Of 4 hoofdstukken door te moeten lezen om uit te vinden dat het niet gewaardeerd wordt dat jij het logo ‘voor één keertje’ in kek groen gebruikt. Daarom adviseren wij bij uitgebreide huisstijlhandboeken een grote en een kleine versie. En bij de grotere bedrijven maken we ook handige kleine bureau edities.

 

Dus: een huisstijlhandboek is voor iedereen. Niet alleen voor de marketingafdeling. Maak verschillende versies, zodat je niemand overspoelt met te veel informatie en het daardoor niet gelezen wordt. Kun je hier hulp bij gebruiken? Connect met Loyals op LinkedIn of stuur me een berichtje via het contactformulier.

En please, o, please, als je een huisstijlhandboek hebt, gebruik hem dan ook. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.