Hoeveel is een lead waard - wat mag een lead kosten


Categorie

Online marketing

Datum

12-07-2016

Leadgeneratie is binnen elk bedrijf een belangrijke taak voor de sales- en marketingafdeling. De meeste bedrijven gebruiken verschillende methodes om leads te genereren. Maar hoeveel mag een lead nou uiteindelijk kosten? En wat is een lead waard in de ogen van jou en je onderneming?

Wat is een lead?

Om te weten hoeveel een lead waard is in jouw ogen, is het belangrijk om te weten wat een lead precies is. Een lead is een potentiële klant. Iemand die qua profiel voldoet aan het profiel van jouw ideale klant. Voor de één is een tip van de buurman of een ingevuld contactformulier een lead en voor de ander is een lead pas waardevol als deze direct iets oplevert.

Wat mag een lead kosten?

Om te berekenen wat een lead maximaal mag kosten, is het belangrijk om over de volgende gegevens te beschikken:

  • Wat is de gemiddelde omzet per klant, ofwel de Lifetime Customer Value?
  • Hoeveel is de gemiddelde marge per klant (in percentage van omzet)?
  • Hoeveel leads heb je nodig om één nieuwe klant te werven (conversiepercentage)?

Met behulp van de volgende formule bereken je eenvoudig wat een lead maximaal mag kosten: Lifetime Customer Value x de marge x het conversiepercentage

Voorbeeld
Voor een bedrijf bedraagt de gemiddelde Lifetime Customer Value € 50.000,-. De marge per klant is gemiddeld 20%. En voor het werven van één klant zijn er 20 leads nodig. Volgens de formule wordt dit dan € 50.000 x 0,20 x 0,05 = € 500,-.

Verschillende manieren om leads te genereren

Er zijn verschillende manieren om leads te genereren. Zowel online als offline. Van websites, e-mailmarketing en Google AdWords tot seminars en beurzen. Beschouw jij je communicatiemiddelen ook als leadgeneratie of juist niet? En waarom dan niet? Om te weten wat je leads precies opleveren, is het handig dat je leads meetbaar zijn.

Is Google AdWords kostbaar?

Veel bedrijven zetten Google AdWords in om leads te genereren. Maar is Google AdWords wel het juiste middel? Wel wanneer je AdWords op de juiste manier inzet. Je kunt heel makkelijk veel te veel geld uitgeven aan Adwords. De kosten voor een lead via Adwords zijn dan ook voor veel bedrijven te hoog.

Maar Google AdWords is eigenlijk een spelletje. Een spelletje waar je speelt met marges. Hoeveel marge heb je op een verkoop en hoeveel kun je daarvan afsnoepen om je product of dienst verkocht te krijgen? Wanneer je hier rekening mee houdt en gebruikmaakt van de juiste zoekwoorden, wordt Google AdWords zelfs leuk.

Loyals voor advies

Wil je meer weten over leadgeneratie? Of ben je benieuwd wat Google AdWords voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Loyals. Want onze Adwords specialisten kunnen jou veel geld besparen door het Adwords spelletje slim te spelen.

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.