Hoe verlaag ik mijn AdWords advertentiekosten?


Wil je het rendement van je campagnes verbeteren en er op deze manier voor zorgen dat je advertentiekosten in verhouding lager worden? Loyals helpt!

Categorie

Online marketing

Datum

22-06-2016

“De kosten per klik voor AdWords stijgen continu”, is een vaak gehoorde klacht. En veel bedrijven willen dan ook graag hun advertentiekosten verlagen. Maar wanneer campagnes niet geoptimaliseerd worden of slecht zijn ingericht, kan adverteren in Google AdWords tot hoge kosten en een slecht rendement leiden.

Stijgende kosten per klik

De kosten per klik (CPC) stijgen nou eenmaal, daar moeten we het mee doen. Dit komt omdat de vraag naar kliks uit AdWords doorlopend stijgt. Iedere dag komen er weer nieuwkomers in de online advertentiemarkt en bij de bestaande adverteerders groeien de budgetten nog steeds. De toenemende vraag naar kliks leidt automatisch tot een prijsstijging.

Maar toch kun je het rendement van je campagnes verbeteren en er op deze manier voor zorgen dat je advertentiekosten in verhouding lager worden. Hoe? Dat vertel ik je graag in dit artikel.

Kwaliteitsscore verhogen (QS)

De kwaliteitsscore is de maatstaf die Google hanteert voor de kwaliteit van een keyword. Google beloont een hoge QS met een hoge positie tegen een aanzienlijke korting op de CPC.

Het is dus belangrijk dat de getoonde advertenties in Google AdWords en de bijbehorende pagina’s op je website op elkaar aansluiten. De pagina’s op je website worden geïndexeerd. Aan hand hiervan wordt beoordeeld of deze pagina’s aansluiten op je keywords en advertenties.

Gebruik long tail keywords

Te breed adverteren is één van de dooddoeners van AdWords. Op een algemene term als ‘mobiele telefoons’ wordt erg veel gezocht. Deze term is erg kostbaar en dus te breed om op te adverteren. Het rendement op specifiekere zoekwoorden zoals ‘roze Apple Iphone SE’, waarmee mensen landen op een categorie- of productpagina is hoger.

Over het algemeen zijn de kosten voor een klik op een meer specifiek, oftewel long tail keyword, lager. Ook is de kans groter dat bezoekers eerder converteren op deze specifiekere termen.

Uitsluitingszoekwoorden

Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden is een eenvoudige manier om je rendement te verbeteren. Zijn er zoekwoorden die niet aansluiten bij het aanbod op je website? Sluit deze dan uit. Verkoop je alleen nieuwe producten? Sluit dan zoekwoordcombinaties met ‘gratis’ en ‘tweedehands’ uit.

Advertentieplanning

Advertenties worden standaard 24 uur per dag en 7 dagen per week vertoond. Maar is dit wel rendabel in jouw branche? Een webshop met B2B producten verkoopt tijdens kantooruren beter dan daarbuiten. In dit geval is het verstandig om advertenties alleen op deze tijden weer te laten geven of om het bod aan te passen. Met advertentieplanning kun je aangeven wanneer advertenties wel en niet weergegeven mogen worden.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het rendabel maken van je AdWords advertentiekosten? De SEA specialisten van A-side media staan voor je klaar. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.