Hoe productweergave in je webshop verbeteren


Er zijn drie manieren om klanten door het productaanbod van webshops te loodsen: Paginering, de Endless Page en de Laad Meer-knop. Welke van deze laadtechnieken is het meest gebruiksvriendelijk?

Categorie

Online development

Datum

07-04-2016

Er zijn drie manieren om klanten door het productaanbod van webshops te loodsen: Paginering, de Endless Page en de Laad Meer-knop. Welke van deze laadtechnieken is het meest gebruiksvriendelijk en biedt de beste webshop-ervaring? Het Amerikaanse Baymard Institute zocht het uit en kwam met verrassende aanbevelingen.

Het Baymard Institute onderzocht vijftig grote webshops en bekeek de laadtechnieken die de sites gebruiken om het productaanbod te presenteren. De onderzoekers concluderen dat de gekozen laadtechniek invloed heeft op de gebruikerservaring - en daarmee het succes van de site.

Paginering

De meest gebruikte manier om producten te tonen in een webwinkel is in een lijst of raster layout. Onderaan de pagina kan de gebruiker steeds op een knop voor de volgende pagina klikken. Paginering is een eenvoudige en overzichtelijke oplossing om resultaten te tonen, die vaak wordt toegepast omdat het nu eenmaal de standaard oplossing is in veel webshop-platforms.

De Baymard-studie laat echter zien dat Paginering niet altijd de beste oplossing is voor e-commerce sites. Veel gebruikers vinden Paginering geen prettig systeem omdat het traag is en doorbladeren ontmoedigt. Als een categorie bestaat uit tientallen pagina’s, verdwijnt het overzicht al snel. Gebruikers bekijken minder producten bij Paginering dan bij de andere twee laadtechnieken en de aandacht gaat vooral uit naar de eerste resultaatpagina.

Endless Page

Op een Endless Page kan de gebruiker oneindig scrollen. De resultaten blijven komen zonder ergens te klikken. De laadsnelheid is geen probleem meer dankzij lazy loading. Deze moderne techniek laadt content alvast die nog buiten beeld is. Uit het Baymard-onderzoek blijkt dat gebruikers veel meer producten bekijken dan bij Paginering. Maar de aandacht neemt ook af. De proefpersonen scannen de resultatenpagina en hebben minder oog voor de producten zelf.

Laad Meer-knop

Een compromis tussen Paginering en de Endless Scroll is de Laad Meer-knop. En deze oplossing verdient volgens de onderzoekers de voorkeur: de webshops met een Laad Meer-knop werden het best beoordeeld. Bij deze manier van presenteren bevat de resultatenpagina onderaan een knop met een tekst als Laad Meer of Toon Meer Resultaten. Hierdoor blijft de interface overzichtelijk en de gebruiker gaat niet kopje onder in het productaanbod. Het blijkt dat proefpersonen bij deze laadtechniek meer producten bekijken en zich meer bewust zijn van de items op de resultatenpagina.

Mobiel

Geldt deze conclusie ook voor mobiel gebruik van de webshop? Volgens de onderzoekers wel: ook mobiele gebruikers prefereren een Laad Meer-knop. Kleine paginerings-icoontjes aanklikken voor paginering is lastig op een klein mobiel scherm, waardoor proefpersonen twee keer minder items bekijken dan bij een Laad Meer-knop.

Terug

Een ander aandachtspunt bij de Endless Scroll en Laad-Meer technieken is de terug-knop in de browser. Want wat gebeurt er als de gebruiker terug wil naar het vorige item? Het gebeurt volgens de onderzoekers maar al te vaak dat de resultatenpagina dan weer naar boven springt en de gebruiker dus opnieuw kan beginnen. Onnodig, zo concluderen de onderzoekers, want een history API in HTML5 onthoudt de vorige scroll-positie en voorkomt dat de browser naar het begin van de pagina springt.

Voor meer informatie over het optimaliseren en of bouwen van en webshop neem je contact op met Loyals via 0297-385252 of maak gebruik van ons contactformulier. Wij helpen je graag.

 

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.