Hoe bereik ik online mijn doelgroep


Categorie

Online marketing

Datum

25-07-2016

Een website of webshop maak je niet voor jezelf. Nee, deze maak je voor je doelgroep. En dan heb je een website of webshop, maar wat dan? Hoe bereik je online je doelgroep? Waar is je doelgroep naar op zoek? En wie is je doelgroep eigenlijk?

Ken je doelgroep

Om online je doelgroep te kunnen bereiken, is het allereerst belangrijk om te weten wie je doelgroep nou precies is. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit mannen of vrouwen, om welke leeftijden gaat het, hoe gedragen ze zich zowel online als offline en waar liggen hun interesses?

Breng je doelgroep in kaart. Dit kun je bijvoorbeeld doen aan hand van persona’s. Met behulp van een persona weet je aan wie je je boodschap moet richten. Jouw ideale klant. Wanneer je je doelgroep in kaart gebracht hebt, kun je beginnen met je communicatie. In plaats van te communiceren naar een anonieme groep, richt je je op een bepaald persoon.

Wat is het probleem?

Bij het onderzoeken van je doelgroep zal je ervaren dat niet iedereen dezelfde kenmerken heeft. Maar over het algemeen heeft je hele doelgroep wel te kampen met hetzelfde probleem. Breng dit probleem in kaart. Zorg dat je begrijpt wat het probleem of de behoefte van je potentiële klanten is.

Waar bevinden ze zich?

Wanneer je het probleem of de behoefte van je doelgroep in kaart gebracht hebt, kun je ze ook eenvoudiger vinden. Welke middelen gebruiken zij om hun probleem op te lossen? Maken ze gebruik van bepaalde vormen van social media? Zijn ze lid van communities? Bezoeken ze vaak beurzen? Lezen ze graag artikelen online?

Het is niet alleen belangrijk waar jouw doelgroep zich online bevindt, maar ook hoe ze zoeken. Maken ze gebruik van zoekmachines? En welke zoekwoorden gebruiken ze dan om datgene te vinden wat jij aanbiedt? Breng ook dit zoekgedrag in kaart voor een compleet beeld van je doelgroep.

Vind een balans tussen online en offline communicatie

Online communicatie is onderdeel van een groter geheel: het communicatiebeleid. En in dit communicatiebeleid komt niet alleen online, maar ook offline communicatie aan bod. Het is erg belangrijk om hierin de juiste balans te vinden. Veel bedrijven zien online en offline los van elkaar, terwijl het juist erg belangrijk is om hier samenhang in te vinden.

Jouw online doelgroep bevindt zich ook niet continu online, maar juist ook offline. Ons online gedrag heeft juist steeds meer invloed op ons offline leven. De juiste combinatie tussen online en offline is en blijft het allersterkst.

Zorg dat je opvalt

Met jou zijn er massa’s andere ondernemers online aanwezig. En waarschijnlijk heb je tientallen of zelfs honderden concurrenten. Zorg dus dat je opvalt om jouw doelgroep te bereiken. De kunst is om nou precies die middelen in te zetten waarmee je opvalt. Kies wat bij jou en je doelstellingen past. En zorg dat de boodschap altijd en overal hetzelfde is, offline én online.

Loyals voor advies

Vind je het moeilijk om online jouw doelgroep te bereiken? Weet je niet goed hoe je jouw doelgroep in kaart brengt? De specialisten van Loyals helpen je graag een handje, zodat jij opvalt tussen al je concurrenten.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.