Het juiste lettertype


Bij een huisstijl denken de meesten al snel aan een logo en kleuren, maar het juiste lettertype is eigenlijk net zo belangrijk. Als de lettertypes goed zijn gekozen en consequent worden gebruikt kan dit onbewust al genoeg zijn om jouw merk herkenbaar te maken. Maar waarom wordt er voor een bepaald lettertype gekozen? 

Categorie

Design

Datum

31-01-2017

Bij een huisstijl denken de meesten al snel aan een logo en kleuren, maar het juiste lettertype is eigenlijk net zo belangrijk. Als de lettertypes goed zijn gekozen en consequent worden gebruikt kan dit onbewust al genoeg zijn om jouw merk herkenbaar te maken. Maar waarom wordt er voor een bepaald lettertype gekozen?

Precies mijn type

In onze vorige blogs is al aangegeven hoe belangrijk een logo of kleur in een huisstijl is, bij typografie is dat niet anders. Net als bij alle andere huisstijlelementen is uiteraard belangrijk om te weten wat het lettertype voor gevoel moet overbrengen. Zeker bij een woordmerk is het belangrijk dat het gekozen lettertype precies de juist toon zet. Over het algemeen zetten letters met een schreef (Times New Roman, Georgia) een meer traditionele en serieuze toon, terwijl schreefloos (Helvetica, Calibri) vaak als modern en tijdloos wordt gezien. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht en binnen deze 2 classificaties zijn er nog talloze subcategorieën om een huisstijl nog specifieker vorm te geven.

thumbnail-template-beelden-case2.jpg

Do you read me?

Ook het gebruik is belangrijk, of het nu om de tekst van een flyer of een billboard gaat, je wilt dat je boodschap wordt gelezen én binnenkomt. Een simpel maar leuk voorbeeld is het ‘If It’s Hard to Read, It’s Hard to Do’ onderzoek. Dit wetenschappelijke onderzoek liet 2 verschillende groepen een fitnessoefening lezen. De ene groep kreeg de tekst in Arial te zien, de andere groep in een wat minder bekend en handgeschreven lettertype. Vervolgens werd aan beide groepen gevraagd hoe lang ze dachten over de oefeningen te doen. De uitkomst was verassend; de groep met het handgeschreven lettertype dacht er gemiddeld bijna twee keer zo lang over te doen. Hier wordt dus aangetoond dat typografie onbewust heel erg veel invloed kan hebben op de leesbaarheid, maar ook op hoe het overkomt bij de ontvanger van de communicatiemiddelen.

thumbnail-template-beelden-case3.jpg

Match made in heaven

Zijn er meerdere lettertypes aanwezig in de huisstijl? Zo ja, Dan is het erg belangrijk dat deze elkaar versterken. Net als bij kleur is het contrast tussen het combineren van lettertypes ook belangrijk. Je kunt kiezen om 1 lettertype familie te kiezen en te spelen met dikke en dunnen variaties van de letters (ton-su-ton). Denk aan thin, regular, italic, medium, bold, heavy variaties. Of ga voor 2 totaal verschillende families die door het contrast in eigenzinnig en functioneel elkaar juist versterken.

thumbnail-template-beelden-case4.jpg

Een exclusief handschrift

Wil je nog meer je huisstijl benadrukken, en communiceren in een exclusief handschrift? Dan kun je er ook voor kiezen om een eigen lettertype te laten ontwikkelen. Eén van de grootste redenen dat hier voor gekozen wordt is uiteraard de vergroting van de herkenbaarheid, op den duur zal een eigen lettertype net zoveel DNA toevoegen aan de huisstijl als een logo omdat jij de enige bent die in dat handschrift communiceert. Bedrijven die een eigen lettertype hebben laten maken zijn bijvoorbeeld: PostNL, Rijksoverheid, Intel, Heineken, Tui, Google, Adidas.


Een andere reden waarom een bedrijf een eigen lettertype laat ontwerpen is om een bepaald probleem op te lossen. Een goed voorbeeld hiervan is Apple. Apple heeft sinds een tijd het lettertype Myriad Pro ingeruild voor hun eigen ontworpen lettertype ‘San Fransisco’ om alle uitingen en doeleinden tegemoet te komen, zo zijn er bijvoorbeeld diverse stijlen die speciaal ontworpen zijn voor de Apple Watch. Er is zelfs een presentatie over het lettertype gegeven waar dit allemaal naar voren komt, erg interessant!


Interessant toch?

Tegenwoordig is het ontwikkelen van een eigen lettertype een stuk toegankelijker en hoeft dus helemaal niet zo kostbaar te zijn. Wil je ook zo’n eigen lettertype of wil je advies over welk bestaand lettertype goed bij jouw huisstijl past? Laat het ons weten en we gaan voor je aan de slag. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.