Grote impact Google Mobile First op websites


Google bepaalt ranking van websites op basis van kwaliteiten op mobiele apparaten. Geen goede resultaten voor mobiel betekent ook slechte ranking voor desktop. Loyals heeft de technische oplossing daarvoor.

Categorie

Online marketing

Datum

23-03-2017

Google is al maanden bezig het gebruiksgemak van websites op mobiele apparaten verder te laten ontwikkelen. Ruim 95% van de Nederlanders tussen 18-80 jaar zijn inmiddels in het bezig van een smartphone. Daarmee neemt ook het zoeken via mobiel steeds verder toe. Met name het lokaal zoeken op mobiel heeft zich enorm ontwikkeld. In Amerika bijvoorbeeld is het afgelopen jaar lokaal zoeken op mobiel (60%) boven desktop uit gegroeid. Daarmee is mobiel de nummer één zoekmethode geworden.

Logisch dat Google mobiel vriendelijke website gaat bevoordelen boven niet mobiel vriendelijke website.


Waarom Google Mobile First

Er is in feite maar één reden voor de verschuiving die Google naar Mobile maakt. Het gaat om de gebruikerservaring. Google leeft van de gebruikers van hun zoekmachine. Geen gebruikers, geen inkomsten. Nu meer dan de helft van alle zoekopdrachten via mobiel gaan, moet de gebruikerservaring op mobiel optimaal zijn.

Dit zegt Google over Mobiel First:

“Om onze resultaten bruikbaarder/nuttiger te maken, zijn we experimenten gestart om onze index, Mobile-First te maken. Hoewel onze zoekindex één enkele index is voor van websites en apps, zullen onze algoritmen uiteindelijk voornamelijk de mobiele versie van een website gebruiken om pagina's van die site te rangschikken, om gestructureerde gegevens te begrijpen en om fragmenten van die pagina’s in de resultaten te tonen. Natuurlijk, terwijl onze index zal worden opgebouwd uit mobiele documenten, bouwen we nog steeds aan een goede zoekervaring voor alle gebruikers, ongeacht of ze afkomstig zijn van mobiele of desktop-apparaten.”

Met andere woorden: Indexering zal plaatsvinden op basis van de kwaliteit van mobiele kwaliteiten van een website. Die kwaliteit is leidend voor mobiel, maar ook voor desktop. Slechte mobiele kwaliteit betekent direct ook slechte ranking voor desktop.


Pagespeed van websites

 google-mobile-first-pagespeed-op-smartphone-plat.jpg

Eén van de belangrijkste factoren voor goede mobiele ranking is de pagespeed: de laadtijd op internet van een pagina. Is de laadtijd op mobiel hoog, dan klikken bezoekers vroegtijdig weg. Dit pas natuurlijk niet in het streven van Google naar goede gebruikservaring op mobiel.

Laadtijd heeft te maken met een aantal essentiële technische zaken op een website, waarvan de laadtijd van afbeeldingen de belangrijkste is. Nu Google hun Mobile First strategie uitrolt, blijkt dat bestaande website hier nog niet op zijn aangepast of in het verleden niet voor gebouwd zijn. In het verleden speelde Mobile First immers nog niet. Veel websites blijken een te hoge pagespeed te hebben en dreigen daardoor hun ranking positie te verliezen.


Technische aanpassing vanwege Google Mobile First

De afgelopen maanden heeft Loyals hard gewerkt aan technische mogelijkheden om afbeeldingen te comprimeren, zonder dat de beeldkwaliteit op mobiel én op desktop verslechterd. Die techniek is nu gereed en uit te rollen. Testen van voor en na de technische aanpassingen van afbeeldingen tonen enorme verbeteringen van pagespeed aan. Scores van 30/100 gaan naar 75/100 en meer. Daarmee is de aangepaste website volgens Google normen “mobiel vriendelijk” en is goede ranking voor mobiel binnen handbereik.

Niet alleen aan comprimeren van afbeeldingen is gewerkt, ook andere zaken als verkleinen van CSS, HLTML en Javascript, invoeren van browsercaching, enz. is verder doorontwikkeld. Al nieuwe technieken kunnen de pagespeed voor mobiel optimaliseren naar een niveau van 85/100.


Next steps ivm Google Mobile First

Google heeft (misschien onbedoeld) toch heel internet gebruikend Nederland en de rest van de wereld op haar grondvesten laten trillen. Want hoe is het met mijn website gesteld is een vraag die wij al regelmatig horen. Hoe is het met mijn Mobile First ranking en met de pagespeed?

Doe zelf een pagespeed-test en neem contact op met Loyals. Wij kunnen je helpen de website waar nodig voor Mobile First door te ontwikkelen.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.