Groeien, maar hoe?


Disclaimer: Alleen lezen als je wilt groeien of een doelstelling wil bereiken.

Categorie

Strategy & Branding

Datum

18-06-2018

Het werd mij een paar weken geleden weer enorm duidelijk.... Ik zat gefrustreerd terug in de auto van een afspraak bij één van onze opdrachtgevers. Een mooi bedrijf dat actief is in de logistieke sector. Wij zijn 3 jaar geleden met deze club écht aan de slag gegaan. Dus niet even de website en een mooie brochure, maar vanuit de kernwaarden en doelstellingen gaan bouwen. We hebben mooie doelstellingen behaald. Het bedrijf groeit en groeit, net als wij. Super mooi om te zien.

Maar toen kwam het. Een mailtje van de financieel verantwoordelijke. "Wij willen stoppen met 80 tot 90% van de marketing en communicatie activiteiten". Wat!? Kortsluiting in mijn hoofd, direct de telefoon gepakt. Gaat het niet goed? Halen we de doelstellingen niet? Is er paniek in de tent? Vertel het me en dan lossen we het gezamenlijk op, want we zijn partners in goede en slechte tijden. De reactie die kwam had ik totaal niet verwacht en ik had er ook even geen antwoord op..... Klant: "Nee Jer, alles gaat top. Maar we willen niet meer groeien. Het is goed zo."

Groeien. Maar hoe?!  

It's always about the journey.

Loyals helpt bedrijven groeien en bouwt merken. Dat is wat wij doen en waar we blij van worden. Maar hoe doen we dat? Met de 4 partners binnen Loyals hebben we gezamenlijk bijna 50 jaar aan ondernemerservaring. En zijn we altijd bezig geweest met groei en hoe de toekomst eruitziet. Hoewel we allemaal blij worden van het sluiten van een mooie deal, is hardcore sales voor niemand van ons onze echte passie. Het geloof ligt veel meer in toegevoegde waarde, gunfactor, een merk. Vandaar ook de liefde voor marketingcommunicatie. Dit gecombineerd met harde doelstellingen, hard werken, vallen en opstaan brengt ons verder en is de manier waarop we inmiddels succesvol een 6-tal bedrijven hebben opgebouwd. 

The Road

In de afgelopen 17 jaar hebben we een eigen methode ontwikkeld. Deze stelt elke onderneming in staat een kompas te genereren om een merk te bouwen en groeidoelstellingen te behalen. Dit kompas helpt jou dan ook de juiste beslissingen te nemen tijdens de groei en concreet grip en rendement op je marketingcommunicatie te hebben. Hierdoor kan elk communicatiemoment zo ingezet worden dat deze je een stap dichter bij jouw stip op de horizon brengt. The road. Hierin zijn een aantal zaken key. Ik neem je even in vogelvlucht mee, maar check ook zeker de blog van mijn partner Gillian Robles.

 

1. De Stip op de horizon

Waar staan het bedrijf, het merk en de organisatie over 3 tot 5 jaar? Wanneer is het een succes geweest? Als je over 5 jaar terugkijkt, waar ben je dan trots op?

2. Core Values

Wat zijn de kernwaarden van het bedrijf en wie zijn de mensen erachter? Traditionele marketing is vooral geënt op een product of dienst en het zenden van veel boodschappen. Momenteel gaat het om common ground vinden en de doelgroep verbinden aan jouw merk op basis van waarden.

3. Brandstory

Wat is je verhaal? Wie is het merk, hoe gedraagt deze zich? Wat is zijn positie in de markt? Kortom de traditionele zaken als: identiteit, persoonlijkheid, domein en positionering komen uiteraard aan bod.

4. Brand identity

Logo, stijl, site, brochure. We gaan de fundering vertalen en het fundament daadwerkelijk neerzetten. Vergeet hierbij nooit: consistency is key!

5. Doelen

Definitely my favorite! :). Alleen met doelen kunnen wij onze klanten laten groeien.

Wat wil je dan bereiken? De stip is helder, de kernwaarden en het merk zijn goed uitgewerkt. So, let the games begin! Er zijn een 6 tot 8-tal doelstellingen die een bedrijf kan hebben. Brand awareness, Customer retention, Employer branding, Sales en Traffic zijn hier een aantal voorbeelden van. Bepaal de korte- en langetermijndoelstellingen die je gaan helpen om je stip op de horizon te behalen. En ga vervolgens vol gas aan de slag.

6. Communicatiemomenten

Zorg ervoor dat je al je communicatiemomenten in kaart brengt en bepaal of iets een korte of lange looptijd heeft. Bepaal welk rendement en welke doelstelling dit communicatiemoment heeft. Door middel van onze online sales funnel houden we vervolgens in de gaten welke KPI's we behalen en sturen we continu bij op het gebied van middelen, mediabudget en content. In het huidige landschap weet namelijk niemand direct de gouden formule voor jouw product-marktcombinatie, maar met de juiste commitment en een half jaar de tijd kan je deze zeker vinden!

7. Campagnes

Wij geloven in goede creatie, mooie concepten en gave campagnes. Door jouw doelstellingen, jouw verhaal en de kernwaarden te vertalen naar een creatief concept en campagne. Zo creëren wij een hefboomeffect door de doelgroep niet alleen te bereiken, maar ook echt een connectie met hen te maken.

ian-schneider-66374-unsplash(1).jpg 

Groeien, maar met wie?!

Groeien doe je met je team, met je partners en heel belangrijk: met de juiste opdrachtgevers. Dit is dan ook de link naar mijn intro. Breng je potentiële opdrachtgevers niet alleen in kaart op basis van statistieken, maar ook heel belangrijk: op basis van gedrag. 

Welke kernwaarden hebben zij? Waarop verbinden ze zich met jouw merk, jouw bedrijf en de medewerkers? Hoe weet je dan wie je bent, wie het merk is, wat is je stip en welke kernwaarden je hebt?

Dit kan je uiteraard zelf in kaart brengen. Gillian en ik helpen 50 bedrijven per jaar om deze in kaart te brengen tijdens een Cut the Crap Marketing Sessie. Dit zijn geen ellenlange sessies op de hei, maar 2 x 2,5 uur met een lunch of avondeten erbij, waarbij wij in de eerste sessie de stip op de horizon en de kernwaarden helder krijgen.

In de tweede sessie gaan we aan de slag met het merk. Hier brengen we de persoonlijkheid, het domein en de positionering duidelijk in kaart. Dit leveren we vervolgens niet op in een brandbook van 80 pagina's dat niemand meer leest. Maar in een handjevol slides. Helder, duidelijk en vooral geen blabla. Dit document wordt feitelijk het kompas waar je alles aan gaat toetsen. Dus ook de mensen die je aanneemt, de leveranciers met wie je wil werken en uiteraard ook de opdrachtgevers. Is er geen match? Doe het dan alsjeblieft niet. Uiteindelijk gaat dit je namelijk energie kosten.

 

Wil jij groeien?

Hier vind je onze kernwaarden en onze brandstory. Dit is wie wij zijn, daar doen we verder niet moeilijk over. 

Spreekt het je aan? Top! Wil je groeien en een merk bouwen? Heel mooi! Of dit nou als professional, leverancier, partner of potentiële opdrachtgever is. Kom vooral eens een Storyteller biertje drinken in onze kroeg. Praten over mooie concepten, een nieuwe uitdaging, een concrete case of gave ondernemersverhalen met elkaar delen, vinden wij namelijk super leuk! Neem even contact op, dan maken we een afspraak.

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.