Google Shopping, promoot producten in de zoekmachines


Met Google Shopping breng je via PLA’s (Google AdWords Product Listing Ads) jouw winkel online en mobiel.

Categorie

Online development

Datum

16-05-2014

Google Shopping, voorheen Merchant center, is een dienst van Google die het mogelijk maakt om met de producten uit jouw webshop direct in de zoekmachines te adverteren. Met deze dienst breng je via PLA’s (Google AdWords Product Listing Ads) jouw winkel online en mobiel.

De technologie achter Google herkent aan het zoekgedrag wanneer een gebruiker nog oriënterend is of al klaar voor een directe aankoop. Google Shopping advertenties worden alleen vertoond wanneer een gebruiker duidelijk klaar is voor een aankoop.

PLA’s in Google Shopping

De advertenties (PLA’s) in een Google Shopping campagne worden geactiveerd doormiddel van de productfeed van een webshop die gekoppeld is aan het Google account. Deze feed wordt automatisch geupdate. De informatie in de advertenties wordt hieruit ingeladen. De productfeed zit vaak direct gekoppeld aan het CMS systeem. Dus wanneer je een product in een webshop toevoegt, zie je dit terug in de advertenties.

Kwaliteitsscore en ranking Google Shopping

De kwaliteitsscore van advertenties wordt in Google Shopping anders bepaald dan zoals we gewend zijn in het Search netwerk. Het is belangrijk dat alle producten een relevante titel hebben die aansluit op het zoekgedrag van de doelgroep. Een voorbeeld hiervan zijn merknaam, type en eventueel productnummer. In de productfeeds is het ook mogelijk een description toe te voegen aan de producten. Dit is belangrijk voor de optimalisatie van een Google Shopping campagne en het bereiken van hogere posities.

(Dynamische) remarketing in Google Shopping

In een eerder artikel schreven we over de voordelen van Remarketing. Bij Google Shopping is dit ook mogelijk. Sterker nog, je kunt niet alleen advertenties beter aanbieden aan bezoekers van jouw webshop, je kunt ze ook afstemmen op het zoekgedrag van een specifieke bezoeker. Wanneer deze bezoeker naar rode schoenen heeft gekeken, kun je ervoor zorgen dat deze persoon de advertenties voor deze rode schoenen ziet. Deze advertenties bevatten relevante productafbeeldingen en informatie over prijs en zorgen ervoor dat een bezoeker eerder geneigd is bij jouw webshop de rode schoenen daadwerkelijk aan te schaffen.

Resultaten en optimalisatie Google Shopping campagne

Je kunt tegenwoordig veel meer informatie zien over de resultaten van een Shopping campagne. Zo is het mogelijk om op merk, type, productniveau de prestaties te volgen. Deze gegevens zijn waardevol omdat je op deze manier kunt sturen op de ROI per product. Ook zijn er extra kolommen in de resultaten beschikbaar met gegevens over de benchmark. Zo kan er ook gestuurd worden op deze cijfers om een goede positie te behalen en behouden. Sinds kort kun je data bekijken over de zoektermen die bezoekers gebruiken om in de webshop te komen en op welke zoektermen conversies (aankopen) plaatsvinden.

Voor meer informatie over de mogelijkheden van Google Shopping en jouw webshop, of het maken van een webshop geschikt voor Google Shopping campagnes neem je contact met ons op. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.