Google Panda 4.1 update


De meest recente uitrol van een Google update; Panda 4.1 eind september 2014 heeft voor websites met slecht contente, grote gevolgen. Zorg voor unieke en kwalitatieve content.

Categorie

Online development

Datum

30-09-2014

Google bevestigde vorige week de uitrol van een nieuwe Panda versie: Panda 4.1. Met deze update worden met name websites lager gerankt die beschikken over pagina’s met ‘thin content’. Oftewel pagina’s met te weinig (relevante) content voor de bezoekers. Pierre Far (Google UK) meldde op zijn Google + pagina: “Op basis van gebruikers (en de webmasters!) feedback, zijn wij in staat geweest om een paar nieuwe signalen te ontdekken waarmee Panda lage kwaliteit content nauwkeuriger kan identificeren”.

De uitrol heeft gedurende de week plaats gevonden en de eerste meldingen over hogere of lagere posities zijn een feit. De update krijgt de naam Panda 4.1 omdat het geen grote update is ten opzichte van Panda 4.0 welke uitgerold werd op 20 mei.

Kleine websites hoger in Google

Volgens Google is deze update om de zoekresultaten voor de gebruikers te verbeteren, gebaseerd op feedback van gebruikers en webmasters. Google geeft aan dat afhankelijk van de locatie, ongeveer 3% tot 5% van de zoekopdrachten aangetast wordt.

Google geeft ook aan dat met name kleinere en middelgrote websites gebaat zijn bij deze update. Uit metingen in de USA (door Searchmetrics) komen bij getroffen websites dalingen voor tot wel 79%. Aan de winnende kant verbeteren websites met goede, unieke content zich met 30% tot wel meer dan 400%.
Voor Nederland zijn geen gegevens beschikbaar. 

Google Panda’s 27st update

Sinds Google in februari 2011 de eerste grote update uitvoerde (genaamd Panda) om slechte kwaliteit content, duplicate content en spam tegen te gaan, zijn er nu al 27 kleinere updates doorgevoerd. Daarmee geeft Google duidelijk aan dat het menens is met kwaliteit. Doel van al deze aanpassingen in het algoritme van Google, is de kwaliteit van de zoekresultaten te verhogen en daarmee een hogere gebruikerstevredenheid van de zoekmachine te realiseren.

Unieke website content is vitaal

Conclusie, ook vandaag weer, moet zijn dat alleen websites met eigen unieke content de juiste ranking krijgen die het verdienen. Gewoon copy/past van tekst of content van enkele regels kunnen niet meer rekenen op een hoge ranking.

Mocht je nu zelf niet weten hoe je nieuwe, unieke content aan je website kunt toevoegen, Loyals kent de klappen van de zweep. Onze eigen tekstschrijvers staan je graag met raad en daad bij! Neem daarom direct contact met ons op.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.