Google Assistant; impact op SEO?


Steeds vaker horen we Google; "Mobile First" roepen. Maar wat heeft Google Assistant te maken met Google Mobile First en SEO? Ik ga het hebben over de "mogelijke impact" van Google Assistant en Voice Search op SEO.

Categorie

Online marketing

Datum

21-03-2017

Begin deze maand heeft Google haar slimme spraakassistent "Google Assistant" uitgerold naar de Anroid-smartphones in Nederland. Momenteel kunnen alleen gebruikers van Android 6.0 Marshmallow en Android 7.0 / 7.1 Nougat, gebruik maken van Google Assitant. Ik ga verder niet in hoe Google Assistant werkt en wat je ermee kunt doen. Dat is te lezen op de site van Google. Ik ga het hebben over de 'mogelijke impact' van Google Assistant en Voice Search op SEO.

Mobile First!

Steeds vaker horen we Google; "Mobile First" roepen. Dit komt doordat Google ons als websitebouwers en marketeers bewust wil maken van het steeds maar groeiende gebruik van mobile websites en de daarbij horende vindbaarheid. Meer hierover kun je lezen in het blogartikel van mijn collega Jochem. Hij legt ook uit hoe je je doelgroep kunt bereiken met een sterke mobile first marketingstrategie.

Wat heeft Google Assistant te maken met Google Mobile First en SEO? 

Nu mobile search al een tijdje belangrijk is, wordt ook voice-search steeds belangrijker. Vooral met de komst van Google Assistant. Met Google Assistant heb je o.a. de mogelijkheid om via je smartphone met een 'voice-command' te gaan zoeken in Google, zonder dat je een browser of een ander app hoeft te openen. Voor de iPhone-gebruikers, dit is ongeveer hetzelfde als wat Siri doet.

Vorig jaar zei Google op I/O 2016, dat 20% van alle zoekopdrachten via de mobiel, met voice-search wordt verricht. We kunnen aannemen dat dit inmiddels meer is en nog meer gaat worden.  In de toekomst is het niet ondenkbaar dat Google dit verder zal uitrollen naar ook alle AdWords advertenties (Google advertenties).

Waarom verdiepen in Google Assistant en Voice Search?

Het is verstandig om je nu alvast te gaan verdiepen in Google Assistant en Google Voice Search. Zo ben je concullega's een stapje voor. Maar het belangrijkste is dat het zoekvolume op Voice Search sterk toe neemt. En met Voice Search telt nog veel meer dan bij desktop, dat diegene die op nummer 1 staat, de meeste bezoekers zal krijgen. Sterker nog, in de meeste gevallen wordt alleen het 1e resultaat getoond. 

Verder help je ook je bezoeker makkelijk je website te vinden. Want hoe handig is het als je in de auto zit en via een 'voice-command' de dichtsbijzijnde pizzaria kunt vinden? Scheelt typewerk en verlaagt de kans op een bekeuring ;-)

Helaas verklapt Google niet op welke manier je beter scoort met Voice Search. Verwachting is dat Google dit doet op basis van je locatie (van je smartphone) en zoekopdracht. Dus als je vraagt (met een voice-command) aan Google Assistant; "ik wil pizza bestellen", dan zal je geleidt worden naar de dichstsbijzijnde pizzaria. Dit kan door bijvoorbeeld Google Maps of via Google Search zelf.

Het is dus belangrijk dat je (mobiele) website vooral gericht is op lokale vindbaarheid. 

Daarom wil ik ook twee blogartikelen die geschreven zijn door mijn collega Tom, onder de aandacht brengen; "Versterk je lokale vindbaarheid met Google mijn bedrijf" en " "Nooit meer typen voice search komt er aan".


Heb je vragen over dit onderwerp of over de mobiele vindbaarheid van je website in het algemeen, neem dan contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag!

 

 

 

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.