Generatie Z en hun Youniverse


Categorie

Online marketing

Datum

04-05-2017

Mogelijk is Generatie Z nu al jouw doelgroep. Zo niet, dan is het in ieder geval een doelgroep waarop je je maar beter kunt gaan voorbereiden. Want deze youngsters – geboren tussen 1995 en 2012 – zijn goed voor bijna 30% van de wereldbevolking en hebben een belangrijke impact op de online wereld van jou en mij. 

Generatie Z: Hook me or lose me

Generatie Z groeit op in een samenleving waarin informatie 24/7 beschikbaar is en een livestream van de wereld letterlijk in hun handen ligt. Ze hebben een korte spanningsboog en zijn ongeïnteresseerd, wordt vaak gezegd. Maar zelf ben ik het hier niet helemaal mee eens.

Als je namelijk kijkt naar de hoeveelheid prikkels die zij continu op zich af krijgen, is het meer dan logisch dat een groot deel hiervan geen interesse wint. Generatie Z heeft geleerd razendsnel te filteren en alleen te focussen op zaken die zij belangrijk vinden. En hebben ze eenmaal besloten dat je belangrijk voor ze bent, dan zullen ze loyaal zijn en je merk met trots in hun netwerk delen. Dus: zorg voor een sterke hook en je boodschap wordt vanzelf verspreid.

Maar hoe krijg je dit voor elkaar op het overvolle internet?

First get their hearts, then get their minds

Internet is gevuld met crap. Terwijl generatie Y nog met echte nieuwsartikelen opgroeide, is generatie Z zich bewust van de overload aan fake nieuws. (En ja - zelf hebben ze hier ook hun aandeel in!)

 

‘We aren’t in an information age,
we are in an entertainment age’ 
– Tony Robbins

 

Gen Z vaart daarom veelal op de mening van hun peers en influencers. Sta je hier met jouw merk positief in de spotlights, dan zullen zij jou ook toejuichen. Maar sta je negatief bekend, ook dan laat Gen Z zich horen en kunnen dan behoorlijk genadeloos zijn.

3s-12s-Eternity

In een eerder blog laat ik je al zien hoe bekende merken gebruikmaken van Storytelling om gezien en gehoord te worden onder hun doelgroep. In het boek ‘Generation Z and the Fourth (Industrial) Revolution’ beschrijven J. Ahlers en R. Boender hoe je Storytelling met de 3-12-Eternity-regel kunt inzetten voor gegarandeerd succes.

Bij het verzenden van je boodschap is het belangrijk dat je binnen de eerste 3 seconden de ontvanger op emotioneel vlak binnenhaalt. Ben je hierin geslaagd, dan heb je vervolgens 12 seconden om de ontvanger ook rationeel te overtuigen. Ben je de totale 15 seconden succesvol, dan heb je de aandacht van Gen Z tot in eternity!

Traditionele commerciële boodschappen halen het vaak die eerste 3 seconden al niet. Gen Z wil geïnspireerd worden, van een sterk concept tot aan creatieve content. Merken die hier het best in slagen, zijn:

  • YouTube
  • Netflix
  • Google
  • Amazon
  • Nike

 

populaire-merken-generatie-z.png

Bron: Google


Play your cards right

Met sterke kaarten in je handen, ben je er nog niet. Nu is het zaak om je boodschap via de juiste kanalen over te brengen. Instagram kan bijvoorbeeld een krachtig social media platform zijn om de kernwaarden van jouw merk mee te communiceren.  Maar grijp ook zeker je kans op YouTube - het meest populaire streaming media platform onder Gen Z!
 

 populaire-social-media-platformen-onder-generatie-z.png

 

Een sterk concept, het inzetten van de juiste middelen en zorgen voor inspirerende content zijn belangrijk om generatie Z te bereiken. Ben je benieuwd hoe je met jouw merk de harten van generatie Z kunt veroveren? Stuur me gerust een (sn)appie! :)  
(of vul het contactformulier op deze pagina in, dat mag natuurlijk ook.)


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.