Fysieke of telefonische conversies meten in Google AdWords


Het meten van telefonische en fysieke conversies vanuit Google AdWords campagnes.

Categorie

Online marketing

Datum

13-05-2014

In AdWords kun je de return on investment (ROI) van campagnes meten door het instellen van conversies. Echter lenen niet alle producten en diensten zich goed voor online aankopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwe auto of een nieuw bed. Vaak komen mensen na het zien of klikken op advertenties naar de winkel of showroom, of nemen ze telefonisch contact op.

Maar hoe meet je deze conversies?

Google-doorschakelnummer

Google is bezig met de ontwikkeling van een doorschakelnummer. Dit is simpelweg een uniek telefoonnummer dat beschikbaar wordt gesteld in AdWords accounts. Wanneer een potentiele klant dit nummer belt, schakelt AdWords het telefoontje door naar het zakelijke telefoonnummer van het bedrijf.

Loyals – ander telefoonnummer voor bezoekers via AdWords

De doorschakeldienst van Google is nog niet beschikbaar in Nederland. In de tussentijd heeft Loyals een slimme oplossing bedacht. Wanneer een klant via AdWords op de website komt, wordt een ander telefoonnummer getoond dan bij een bezoeker die niet via AdWords komt. Ook bij de advertenties wordt middels een call-extensie een AdWords telefoonnummer getoond. Zo kunnen de telefoontjes van klanten via de Google AdWords campagne gemeten worden.

Fysieke conversies

Om fysieke conversies te kunnen meten kan gewerkt worden met vouchers of kortingsbonnen op landingspagina’s waar bezoekers via AdWords terecht komen. Zo kan je in een winkel of showroom de respons registreren die via AdWords binnenkomen.

Offline conversies importeren

Belangrijk is medewerkers te instrueren om data over leads te noteren. Reserveert iemand telefonisch een tafel in een restaurant, noteer dan nauwkeurig de gegevens van de klant en de tijd en datum van het moment van de reservering. Door het opslaan van een unieke ID die AdWords meegeeft aan klikken op advertenties (GCLID), kun je offline conversies importeren in AdWords. De leadgegevens worden gekoppeld aan het GCLID, hierdoor wordt meer inzichtelijk welke zoektermen en advertenties hierbij horen. Er zijn ook mogelijkheden om dit te automatiseren via een AdWords API.

Voor meer informatie over het meten van fysieke of telefonische conversies of het importeren van offline conversies, neem je contact met ons op. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.