FAQ Google advertenties rechterzijde verdwijnen


Nu Google heeft bevestigd dat de advertenties aan de rechterzijde in Google gaan verdwijnen, neemt dat ook veranderingen met zich mee. Hier zijn de Frequently Asked Questions.

Categorie

Online marketing

Datum

22-02-2016

WAT GAAT ER VERANDEREN EN WAT NIET VOOR DE GOOGLE Advertenties

Afgelopen vrijdag (19 februari 2016) heeft Google bevestigd dat de advertenties aan de rechterzijde in Google gaan verdwijnen, althans voor de tekstadvertenties in het zoeknetwerk. In plaats daarvan zullen maar liefst vier tekstadvertenties in de toppositie komen en drie tekstadvertenties aan de onderkant van Google.

Deze veranderingen binnen Adwords neemt ook veel vragen met zich mee, want wat gaat er allemaal veranderen en wat betekent dit voor adverteerders.

Dit is wat we tot nu toe weten:

  • De tekstadvertenties aan de rechterkant in Google (op desktop) verdwijnen in het zoeknetwerk. 
  • Google zal vanaf nu boven de (organische) zoekresultaten vier tekstadvertenties tonen in plaats van drie.
  • Drie tekstadvertenties worden weergegeven aan de onderkant van de zoekresultaten in Google.
  • Het totaal aantal tekstadvertenties dat op de resultatenpagina van Google kan verschijnen zal fors krimpen van elf tot een maximum van zeven.
  • Product advertenties uit Google Shopping en advertenties onderin de Knowledge Graph (kenniskaart van o.a. Wikipedia en IMDB) kunnen blijven verschijnen aan de rechterkant in Google.

Deze updates worden binnen enkele dagen wereldwijd uitgerold, zowel voor Google.nl als zoekpartners van Google. In Nederland lijkt deze wijziging al helemaal te zijn uitgerold.

Was dit te voorspellen?

Het kwam voor velen als een schok dat de tekstadvertenties gaan verdwijnen aan de rechterzijde in Google. Toch konden we het al veel eerder zien aankomen. Google was dit namelijk al jaren aan het testen. De eerste keer dat Google begon te experimenteren met vier advertenties boven de organische resultaten was in 2010. Eind vorig jaar was er voor sommige zoekopdrachten in Google al te zien dat er geen tekstadvertenties verschenen aan de rechterzijde van de zoekresultaten.

Hieronder is een tabel te zien van het klikaandeel in Google van de afgelopen week.

google-transition-to-no-rightrailads-merklerkg.png

Wat zijn "Highly Commercial" zoekopdrachten?

Google heeft verklaard dat vier advertenties in plaats van drie vaker getoond zullen worden bij "Highly Commercial" (commerciële vragen) zoekopdrachten, maar wat houdt dat precies in?

Een "Highly Commercial" zoekopdracht is bijvoorbeeld als je opzoek bent naar een nieuwe zorgverzekering of een letselschadeadvocaat. In het algemeen wordt de term gebruikt voor zoekopdrachten waarin Google een intentie ziet om te kopen. Dit betekent dat je advertenties een uitstekende kwaliteitsscore moeten hebben en een hoog conversiepercentage. Anders zou je de hoofdprijs moeten betalen om überhaupt getoond te worden in de top vier posities.

Zal deze veranderingen impact hebben op de Product advertenties van Google Shopping en Knowledge Graph Panel?

De veranderingen omtrent het rechterkolom in Google zullen geen invloed hebben op de huidige advertenties van Google Shopping (Product Listing Ads) en Knowledge Graph Panel advertenties.

Betekent dit dat de CPC's (kost-per-klik) omhoog gaan?

Het is nog te vroeg om te zeggen dat CPC's omhoog zullen gaan. Velen voorspellen dat minder advertenties zal leiden tot hogere prijzen als gevolg van vraag en aanbod. De praktijk zal dat moeten gaan uitwijzen. Het is nl. nog maar de vraag of adverteerders bereid zijn om hetzelfde te betalen voor de advertenties die onderaan in Google?

De impact zal pas bekend worden wanneer er meer gegevens beschikbaar zijn.

Wat betekent deze aanpassing voor je AdWords-campagnes?

Wel is duidelijk is dat adverteerders nieuwe strategieën nodig hebben om boven aan te komen. Dat alleen al kan leiden tot schommelingen in de Google AdWords-veiling, waardoor de CPC's omhoog kunnen gaan.

Een goede AdWords-campagne heeft veel optimalisatie nodig om de advertenties nog betaalbaar te houden en in de top drie of vier getoond te kunnen worden. Naast de aanpassingen binnen de campagnes, moeten de landingspagina's ook relevant zijn, met een sterke content optimalisatie.

Daarnaast wordt de merkbeleving ook een stuk belangrijker. Een advertentie met een goede merkbeleving en relevante tekst zou meer vertrouwen kunnen uitstralen en daardoor een hogere CTR kunnen realiseren. Branding wordt steeds belangrijker voor Google, waardoor adverteren alleen in Google zoeknetwerk niet meer voldoende is. Video (Youtube) en display (banners) advertenties zijn uitgelezen instrumenten om verder aan branding te weken en zijn daarom niet meer weg te denken is in je Adwords-campagnes.

 

Heb je hulp nodig met het optimaliseren van je AdWords-campagnes, of wil je meer ondersteuning bij het adverteren in Google, Youtube, mobiel en tablet? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

Samen zorgen we ervoor dat uw website naast een goede vindbaarheid ook conversieverhogend wordt.

 

UPDATE

Reactie vanuit Google: 

We hebben deze layout al gedurende langere tijd getest en sommigen zullen het al opgemerkt hebben bij een beperkt aantal commerciële zoekopdrachten. Deze verandering is bedoeld voor erg commerciële zoekopdrachten, waarbij de layout meer relevantere resultaten toont voor gebruikers en een betere performance biedt voor adverteerders. In relatieve termen zien we een lage interactie bij advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten.

Met deze verandering, willen we ervoor zorgen dat de gebruikerservaring op desktop en tablet zoveel mogelijk gelijk getrokken wordt.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.