Facebook Fundraisers: laat mensen inzamelen via Facebook


Het is sinds kort mogelijk om geld in te zamelen via Facebook Fundraisers. Met de doneerknop bereik je mensen online en maak je doneren socialer.

Categorie

Nieuws

Datum

14-11-2017

Je herinnert je waarschijnlijk nog wel de Ice Bucket Challenge, één van de eerste wereldwijde acties waarbij social media werden ingezet om aandacht te vragen voor het goede doel. Mensen werden op Facebook getagd om mee te doen. Maar het omkeren van een emmer met ijsblokjes op je hoofd was makkelijker dan te achterhalen hoe je kon doneren.

Sinds 2015 heeft Facebook een Social Good Team waarmee het een bijdrage aan de maatschappij probeert te leveren. Denk bijvoorbeeld aan de functie waarmee je je vrienden kunt laten weten dat je veilig bent in het geval van calamiteiten. Voor het team was de Ice Bucket Challenge de aanleiding om na te denken over een makkelijkere manier om te doneren en hiervoor introduceerden ze Facebook Fundraisers. In eerste instantie was Fundraisers alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar sinds september 2017 wordt de functionaliteit ook in Europa uitgerold.

 facebook-fundraisers screenshot

Wat is Facebook Fundraisers?

Met Facebook Fundraisers kunnen gebruikers zelf een inzamelingsactie starten voor een goed doel. Dat kan door een statusupdate te maken waarbij je kiest voor Geld inzamelen. In de nabije toekomst gaat Facebook gebruikers proactiever vragen om een inzamelingsactie te starten, bijvoorbeeld vlak voor hun verjaardag. In plaats van een verlanglijst te delen zou je dan je verjaardagsvisite kunnen vragen om jouw gekozen goede doel te steunen. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen om geld voor een persoonlijk doel op te halen, bijvoorbeeld als je aan het sparen bent voor een nieuwe fiets. Voor organisaties is deze vorm van inzamelen minder interessant, maar het geeft wel aan dat Facebook zijn best doet om deze nieuwe functionaliteit snel in te laten burgeren.

Welke kansen biedt Facebook Fundraisers?

Facebook Fundraisers stelt gebruikers dus in staat om een goed doel te selecteren en daarvoor geld in te zamelen. Op dit moment is de lijst met deelnemende Nederlandse goede doelen nog kort, dus je valt gelijk op als je je organisatie aanmeldt bij Facebook. Hiervoor moet je een verificatieproces doorlopen waarbij Facebook controleert of je een erkend goed doel bent. Zodra dit gebeurd is kan elke gebruiker een inzameling voor jouw organisatie starten.

Het is op dit moment (nog) niet mogelijk om een inzamelingsactie te starten vanuit je Facebook-pagina, maar wel vanuit een persoonlijk profiel. Je kunt bijvoorbeeld wel je ambassadeurs een inzamelingsactie laten starten. En denk ook eens aan je trouwe donateurs en werknemers.

Via de campagnepagina kunnen Facebook-gebruikers op de hoogte blijven van het project door de campagnepagina te volgen. Dat kan ook zonder te doneren. Ze krijgen dan statusupdates van de campagne in hun nieuwsfeed en kunnen zien hoeveel geld er opgehaald is. Daarnaast kunnen ze de campagne delen of vrienden uitnodigen om ook een bijdrage te leveren. Een mooie manier om engeagement bij je goede doel te stimuleren en faciliteren.

 facebook-fundraisers mobiel

Facebook biedt ook een vernieuwde doneerknop aan die je op verschillende plaatsen in kunt zetten. Ariane Grande hield in juni een benefietconcert om de slachtoffers van de terroristische aanslag in Manchester te herdenken. Het concert werd live gestreamd op Facebook en hierbij konden kijkers tegelijkertijd doneren via de doneerknop. Uiteindelijk werd er meer dan 450.000 dollar opgehaald. De doneerknop kun je ook toevoegen aan je Facebook-pagina of koppelen aan Facebook berichten die je plaatst.

Waar liggen de uitdagingen voor non-profitorganisaties?

Over het algemeen wil je potentiële donateurs graag op je eigen website hebben. Hierop laat je zien wat je organisatie doet, waarom donateurs hard nodig zijn en hoe iemand een bijdrage aan jullie werk kan leveren. Facebook wil de gebruikers uiteraard zoveel mogelijk op haar eigen platform houden en hoopt dat Fundraisers hier een bijdrage aan levert. Voor non-profitorganisaties brengt het uitbesteden van het donatieproces aan Facebook nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe koppel je Fundraisers aan je bestaande communicatiemiddelen? Hoe verloopt de rapportage van donaties? Wat doe je als een individu een campagne voor je organisatie start waarmee jij je liever niet wilt associëren?

Een aantal van deze vragen beantwoordt Facebook zelf in hun helpdesk. Daar is alle praktische informatie over kosten, het verzamelen van donateursgegevens en de verschillende processen op een rij gezet. Je merkt daar ook dat de functionaliteit nieuw is en op verschillende gebieden verbeterd moet worden. Zo kunnen gebruikers nu alleen nog via creditcard doneren, al werkt Facebook hard aan het toevoegen van extra betalingsmethodes.

Hoe kan Loyals mijn organisatie helpen bij de inzet van Facebook Fundraisers?
Eén van onze kernwaarden is: stay ahead of the game. We houden voor onze klanten de relevante ontwikkelingen in de gaten. Een aantal jaar geleden hebben we zelf geëxperimenteerd met collecteren via Facebook en we zien dat Facebook Fundraisers organisaties nieuwe kansen biedt om doneren socialer te maken. Neem gerust contact op als je meer wilt weten over Facebook Fundraisers en welke kansen er liggen voor jouw organisatie.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.