Facebook adverteren en look-a-like targeting


Facebook adverteren is enorm interessant voor bedrijven. En dat is ook niet zo gek. Facebook weet bijna alles over zijn gebruikers. Ze brengen er gemiddeld veel tijd door, liken bepaalde pagina's, klikken door op voor hun interessante berichten, checken in op verschillende locaties, zijn bevriend met allerlei mensen en ga zo maar door. Dus kan je ontzettend gericht segmenteren én adverteren voor een relatief lage prijs. Maar er is een manier om nog meer rendement uit je Facebook advertenties te halen. Je kunt namelijk targeten op look-a-likes van je huidige klanten. Wat is het precies en hoe werkt het?

Categorie

Advertenties

Datum

22-02-2018

Same same but different

Targeten op look-a-likes is bedoeld om op basis van een bestaande groep mensen een groter aantal mensen te bereiken die op die groep lijkt. Zo is de kans het grootst dat jouw Facebook advertenties mensen bereiken die interesse hebben in jouw diensten of producten. Want hun look-a-likes hebben dat ook!

Hoe weet je dan of iemand ergens interesse in heeft? Zijn dat alle likes? Nee, niet alleen... Sterker nog, het is vooral gebaseerd op het gedrag. Welke websites bezoeken ze? Welke artikelen lezen ze? Je vraagt je misschien af hoe Facebook dit dan weet. Nou, ga maar na. Op veel websites staat een like- of share-button. Daarnaast ben je bijna altijd ingelogd op Facebook als je aan het browsen bent, toch? En Facebook verzamelt en analyseert al deze data. 

Mag dat wel? Het voelt toch een beetje creepy. Maar zolang ze het vermelden in de voorwaarden komen ze er voorlopig waarschijnlijk prima mee weg. Mensen gaan er namelijk zelf mee akkoord (ook al leest bijna niemand de Algemene Voorwaarden). 

How do they do it?

De bronnen waarmee Facebook look-a-likes genereerd worden steeds uitgebreider. Bezoekers van je website of mensen die erg betrokken zijn bij je Instagram of Facebook-account? Geen probleem, Facebook vindt zo mensen die erop lijken. Ook de mensen die jouw video's bekeken, hebben ze zo gevonden.

Er zijn allerlei opties: je kunt bijvoorbeeld targeten op iedereen die minimaal x % van je video's heeft bekeken. Of op mensen die een Facebook Lead Formulier hebben geopend, maar nog niet verzonden.

Next level TARGETING

En het gaat nog een stapje verder: wat dacht je van het uploaden van je eigen klantenbestand? Je uploadt je eigen data, en Facebook zoekt of ze de bijpassende profielen kunnen vinden. Op basis van die gegevens vraag je Facebook om een bredere doelgroep te targeten.

Stel dat je niet alleen de naam, e-mail en telefoonnummer van je klant uploadt, maar ook zijn of haar waarde. Die waarde bepaald staat idealiter in je CRM systeem, hoeveel heb je verdient aan de betreffende klant? Veel organisaties kiezen voor de omzet of winst, maar nog mooier is het als je bijvoorbeeld ook de waarde als actieve referent kan meenemen. 

Facebook faciliteert dus ook het uploaden van je niet of minder waardevolle klanten te uploaden. Zo optimaliseert Facebook niet alleen op subset van je beste klanten, maar weten ze ook wat goede klanten onderscheidt van de rest.

Voorbeelden van concrete doelGROEPEN

Heb je wat inspiratie nodig? Ik geef je graag een paar voorbeelden. Je kunt bijvoorbeeld look-a-like doelgroepen maken van...

  • Mensen die jouw website hebben bezocht, één of meer producten in het winkelmandje hebben gedaan maar vervolgens niet hebben afgerekend.
  • Websitebezoekers die een formulier hebben ingevuld, zoals een contactformulier of een andere leadgenerator, maar niet op de bedankpagina zijn gekomen.
  • Websitebezoekers die een product in jouw webshop hebben bekeken, en een product in een andere kleur/uitvoering hebben bekeken (teken van interesse!).
  • De mensen die het langst op jouw website zijn geweest of meer dan 3 pagina's hebben bekeken.

Er is van alles mogelijk! Samengevat: er liggen veel kansen in deze manier van targeten. Je hoeft namelijk niet eens precies te weten wat een klant interessant maakt wanneer je jouw klantenbestand uploadt. Facebook analyseert dit zelf, en target mensen die erop lijken. Je kan altijd proberen of deze manier van targeten voor jou werkt. Hoe je een vergelijkbare doelgroep maakt, lees je hier.

Heb je hier hulp bij nodig? Één van onze Facebook-advertising specialisten helpt je graag.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.