Exclusieve communicatie door een eigen lettertype


In onze eerste blog over het juiste lettertype kwam het al een beetje naar voren; een eigen lettertype. Steeds meer merken kiezen ervoor om een eigen lettertype te laten ontwerpen dat naadloos aansluit op de tone of voice van het bedrijf. Als er goed en consequent mee wordt gecommuniceerd kan dit op den duur zelfs net zo herkenbaar zijn als de kleur en het logo.

Categorie

Design

Datum

30-03-2017

In onze eerste blog over het juiste lettertype kwam het al een beetje naar voren; een eigen lettertype. Steeds meer merken kiezen ervoor om een eigen lettertype te laten ontwerpen dat naadloos aansluit op de huisstijl van het bedrijf. Als er goed en consequent mee wordt gecommuniceerd, kan dit op den duur zelfs net zo herkenbaar zijn als de kleur en het logo. 

 

Typedesign in a nutshell

Dankzij de ontwikkelingen in letterontwerp software wordt het steeds toegankelijker om lettertypes te creëren en is de drempel naar een eigen lettertype een stuk lager geworden. Toch is het iets wat nog niet altijd wordt aangeboden door ontwerpbureau’s. Ik denk dat dit in eerste instantie komt door de al enorme keuze aan lettertypes op de markt, maar vooral door de specifieke manier van ontwerpen die het met zich meebrengt. Want er komt aardig wat bij kijken. Het is een kwestie van schetsen, digitaliseren, opnieuw aanpassen van letters, spatiëren (ruimte tussen letters bepalen) en heel veel testen. Al met al een proces waarbij aardig wat engelengeduld nodig is.

 

template-beelden-case-22.jpg


Wat ik zelf fascinerend vind aan letterontwerp is de constante uitdaging tussen het fraai laten ogen en zorgen voor de best mogelijke leesbaarheid. Die leesbaarheid is meer dan alleen het ontwerpen van mooie letters. Alle karakters in het font hebben een reactie op elkaar en moeten in elke willekeurige volgorde nooit ‘storend’ ogen. Dat komt voor een gedeelte door de letters zelf, maar typografie gaat voornamelijk om de witruimte tussen de letters. In plaats van heel veel uitleg is het misschien leuker om eens de kerning-game te spelen. Kerning is het dichter bij elkaar zetten van specifieke lettercombinaties. Het doel van het spel: zet alle middelste letters in het woord zoals de ontwerper van dat font het ooit bedoeld heeft. Na elk level krijg je direct een vergelijking te zien. Dit geeft een goed beeld van hoe belangrijk dit is in typografie.

Voordat we een lettertype gaan ontwikkelen is het handig om eerst wat feiten op een rijtje te hebben. Net als bij het ontwikkelen van een logo is het in eerste instantie van belang dat de look & feel van het bedrijf perfect terugkomt in het lettertype. Daarom is het goed om achtergrondinformatie te hebben over hoe het lettertype gebruikt gaat worden en wat het moet uitstralen.

 

Een eigen lettertype voor jouw bedrijf

Voorbeelden van belangrijke vragen die we zouden stellen als we voor jou aan de slag gaan:

Zijn er elementen van het bedrijf of de huisstijl die moeten terugkomen in het lettertype?

Denk bijvoorbeeld aan historische referenties van het bedrijf, of een vorm in het logo dat toonaangevend is. Toen het Rijksmuseum hun nieuwe logo introduceerde werd niet lang daarna ook een bijpassend eigen lettertype ontworpen, met leuke details. De iconische IJ in het logo is een mooie referentie naar een typisch Nederlandse manier van schrijven dat in de 20ste eeuw veel werd gebruikt in signing en drukwerk. Om de link te houden met deze restyling is de IJ daarom ook in alle lettertypes meegenomen als optie naast de standaard letters. Het is dus leuk om eens na te denken over hoe jouw eigen lettertype een doorvertaling kan zijn op zo'n manier.

 

Moet het lettertype perfect samenwerken in combinatie met een bestaand lettertype?

Misschien is er al een lettertype dat goed werkt in de huisstijl en niet vervangen hoeft te worden, maar mist er nog een tegenhanger die hier goed bij aansluit. Stel dat er al een goed lettertype is voor body maar is er behoefte aan een extra accent in de koppen en titels. Dit heeft ook weer invloed op het ontwerpproces en brengt ons gelijk bij de volgende vraag.

 

Is het lettertype bedoeld voor display, body tekst of juist allebei?

Grofweg worden lettertypes qua gebruik vaak verdeeld in twee kampen; text en display. Text is bedoeld voor langere stukken en kleinere groottes, met als belangrijkste doel om goed leesbaar te zijn onder alle omstandigheden. Bij display is leesbaarheid uiteraard ook van belang, maar is er meer ruimte voor bepaalde details en contrast omdat het bedoeld is voor gebruik op grote formaten (waardoor details dus minder snel zullen wegvallen). Het kan ook zijn dat er een lettertype familie wordt ontwikkeld die zowel voor text als display kan worden ingezet. Apple is daar een goed voorbeeld van. In de video over de uitgebreide letterfamilie van Apple in ons blog over het juiste lettertype, wordt dit allemaal stap voor stap uitgelegd.

 

Is het gebruik voornamelijk in print of ook online?

Het verschil tussen online en offline gebruik is ook een punt om rekening mee te houden in het ontwerpproces. Bij het gebruik in print is de grote van de tekst en het medium erg belangrijk. Een lettertype voor de aandelen kolommen in een krant is compleet anders ontworpen dan een font dat op een Abri wordt gebruikt. Bij online gebruik gaat het er voornamelijk om dat alles goed gerenderd wordt en leesbaar blijft, ook op oudere schermen met lagere resoluties. 

 

Als we dit allemaal op een rijtje hebben, kunnen we beginnen! Denk je dat een exclusief handschrift bij jouw bedrijf past? Neem contact met ons op en we gaan zo snel mogelijk voor je aan de slag!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.