Een homepage ontwerpen, bestaat dé ideale homepagina?


Een homepage ontwerpen is maatwerk. Er bestaat alleen een ideale homepage voor elke website apart. Alles moet uniek zijn en passen bij jouw bedrijf.

Categorie

Online development

Datum

02-03-2016

De homepagina, een belangrijke pagina voor elke website. Maar wat is nu de ideale homepagina? En bestaat deze wel? Het antwoord is ja, voor elke website is het mogelijk om een ideale homepagina te maken. Maar, hoe doen we dat?

Doelen en wensen bepalen

Het is enorm belangrijk om meetbare doelen en wensen van een website/shop te bepalen zoals: Omzet, aantal conversies en meer contact aanvragen. Maar, vergeet niet om het doel van de homepagina te bepalen. De homepagina is de eerste pagina van de website en maakt de eerste indruk van een bezoeker.

Indruk van de homepagina

De indruk van de homepagina kan voor een bezoeker de allereerste indruk met een bedrijf zijn. Is dit negatief, dan zal er direct een negatieve associatie ontstaan en sta je eigenlijk al 1-0 achter. Maar, hoe zorg je dan voor een positieve indruk?

Enkele tips voor een positief resultaat:

  • Speel goed in op jouw branche en jouw specialiteiten. Organiseer je bijvoorbeeld vette events? Laat deze dan ook direct zien! Verkoop je auto's? Laat een aanbod zien!
  • Gebruik goede afbeeldingen, die foto van je smartphone is misschien niet geschikt voor een full page afbeelding.
  • Vermijd te veel informatie, het is niet nodig om alle informatie en formulieren ook op je homepagina te tonen. Dit staat immers ook op andere plekken in je website.
  • Zorg voor een responsive goede oplossing, zodat de pagina goed weergeven wordt op alle devices.
  • Gebruik duidelijke navigatie, zorg ervoor dat de hoofdnavigatie goed te bereiken is. En zorg voor een prominente call to action. Die oranje button in je carrousel doet het misschien wel toch wel erg goed.

Meten van het resultaat

Zijn alle bovenstaande punten doorgevoerd op jouw website? Dan wil je natuurlijk weten wat het resultaat is van een goede homepagina.

We beginnen met iets belangrijks, maar niet makkelijk meetbaar: Gevoel. Als het gevoel heel goed is, zal de bezoeker eerder tot een contact moment overgaan en jouw website én bedrijf in positieve zin onthouden. Het gevoel is natuurlijk niet makkelijk in cijfers meetbaar, maar zou met bijvoorbeeld een enquête goed in kaart gebracht kunnen worden. En naast online, kan er uit een gesprek goed opgemaakt worden of een bezoeker het gewenste gevoel heeft gekregen bij de website.

Naast gevoel kunnen er diverse aspecten goed gemeten worden, zoals de tijd dat een bezoeker op de homepagina aanwezig is, bounce percentage en meet codes op links en buttons.

Mocht je uiteindelijk toch twijfels hebben, doe dan bijvoorbeeld een A/B-test. Zet het nieuwe ontwerp af tegen het bestaande. Of als het een nieuwe website is, maak dan 2 ontwerpen en ga life testen om te zien welk ontwerp beter scoort.

Het gaat uiteindelijk niet om hoe mooi je het zelf vindt, maar hoe de klant er op reageert.

Voorbeelden van verschillende homepagina's

- Vineyardcatering.nl: een website die direct een grote afbeelding laat zien om het juiste gevoel te creëren. Om dieper op de pagina meer informatie te laten zien.
- Mrwoon.nl: een website die direct interessante artikelen over wonen laten zien.

Wil je meer informatie over een goede homepagina of website? Neem dan contact op met de specialisten van Loyals, wij helpen je graag verder!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.