E-mail marketing: een oude bekende in een nieuw jasje


Categorie

Online marketing

Datum

19-04-2017

Bij een moderne marketingcampagne denk je misschien niet direct aan e-mail marketing. Toch is dit ten onrechte. E-mail marketing is namelijk (nog steeds) hot! Steeds meer e-mails worden verzonden en het openingspercentage maakt eenzelfde stijging door. Waar deze twee pijlers groeien, blijft het klikpercentage op de content van e-mails nog achter. Het is dus van belang dat je jouw e-mail marketing zorgvuldig opzet. Sterke e-mail marketing omvat marketing automation, gedetailleerde data-analyse, één-op-één personalisatie en artificial intelligence. Dit alles met als doel om meer leads te genereren en je business te doen groeien!

 

Het belang van e-mail marketing

Een e-mail campagne maakt het mogelijk om op individuele basis te personaliseren. Dit geeft jouw potentiële klanten het gevoel dat je echt bezig bent met de gemoedstoestand van die individu. Onderzoek, uitgevoerd door Alchemy Worx, wijst uit dat je totale omzet groeit naarmate het aantal e-mails dat verstuurd wordt, toeneemt. Dit geldt voor zowel de omzet vanuit e-mail marketing als de omzet met marketingtools daarbuiten.

 Bron: Alchemy Worx

Bron: Alchemy Worx

 

Tips voor goede e-mail marketing

Door de grote hoeveelheid e-mails die we tegenwoordig allemaal ontvangen, is het van belang dat e-mail marketing zorgvuldig wordt samengesteld om effect te stimuleren.

1. Personalisatie

Één van de belangrijkste facetten van goede e-mail marketing is personalisatie. Tot in detail de situatie van de ontvanger achterhalen en hierop inspelen is een goede basis voor één-op-één marketing. Dit omvat niet alleen iemands naam via merge tags, of demografische factoren, maar ook een klantenpersona op basis van het klikgedrag in eerdere e-mails en online koopgedrag op je website.

2. Less is more

Waar het in de wereld van contentmarketing vrijwel altijd draait om “meer, meer meer!”, wordt er bij e-mail marketing vaak “less is more” gehanteerd. Waar de ideale lengte in 2016 tussen de 50 en 125 woorden lag, wordt er in de toekomst van e-mail marketing, in het verlengde van een krimpende aandachtsspanne, een nog lagere ideale hoeveelheid verwacht.

3. Interactive design

Interactiviteit verlaagt de drempel voor engagement. Dit geldt ook voor e-mail marketing. Deze interactiviteit kan plaatsvinden in de vorm van een carousel, een slider of een plaats-in-winkelmandje-button. Binnen sommige e-mailservices is het ook mogelijk om HTML5 video in een e-mail te plaatsen. Een mooie ontwikkeling gezien het feit dat de meeste mensen liever video kijken dan teksten lezen!

4. Responsiveness

Met de groeiende impact van mobile en zelfs al een heuse introductie van Google’s Mobile First beleid, is het van belang dat e-mails ook responsive zijn. Door de enorme hoeveelheid e-mails die we per dag ontvangen, is zeker bij e-mail marketing een eerste indruk belangrijk. Zorg er dan ook voor dat jouw e-mail template niet alleen mooi oogt op een desktop, maar ook op smartphones.

 

De toekomst van e-mail marketing

In de e-mail marketing wordt voorspeld dat het niveau van automation alleen maar gaat toenemen de komende jaren. Specifiek klantengedrag kan er namelijk al voor zorgen dat er automatisch e-mails verstuurd worden. Automatische workflows zoals bevestigings e-mails, herinneringen over volle online winkelwagentjes, of nieuwsbrieven gepersonaliseerd op basis van chatbot gespreken. De toekomst van e-mail marketing ligt dus echt in automatisering en design!

 

Doe jij al aan e-mail marketing?

Een goede implementatie van je e-mail marketing is dus ontzettend belangrijk als onderdeel van je online marketingcampagne. Benieuwd hoe je e-mail marketing kunt inzetten voor jouw merk? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.